Citat fra: 1993matias Dato 8/01-23, 14:26Det skulle nærmere være et gråt marked end sort, for Skånetrafiken her helt bevidste om det. Jeg har aldrig hørt om indragede billetter pga. for mange udlån, og ej heller om regler, der forbyder at tage betalt for det.
Tværtimod viser det bare den helt anden mentalitet, de har i Skåne: Gør det nemt at tage det offentlige. Der er tre billetter: Bybillet, lokalbillet, og hele skåne. Hele Skåne koster cirka 110 svenske for en enkelt, og 220 for 24 timer - sammenlign det med priserne i Movialand! Jeg låner f.eks. en skånebillet, når den ikke skal bruges af ejeren, og det er helt okay.
Offentlig transport skal ikke have fokus på at tjene penge, men derimod fokus på at tiltrække så mange som muligt.
Men hvis mentaliteten var at der skal tiltrækkes så mange som muligt, hvorfor skal jeg så ud på det grå marked for at finde en billet der er til at betale? Jeg ville da hellere betale 100 kr. til Skånetrafiken for en retur til Malmö fremfor en fremmed på Facebook.
Jeg kan godt se det fornuftige i at kunne dele et månedskort i et eller andet omfang, men hvis der opstår et gråt eller sort marked så er der noget der ikke fungerer - i det her tilfælde sansynligvis de høje priser over Øresund der både gør det attraktivt at købe og sælge adgang til månedskort.
Jeg er egentlig også overrasket over at DSB/Movia/Metroselskabet er med på denne løsning.