Citat fra: mikkelwf Dato 9/01-23, 17:26Citat fra: HJRasmussen Dato 9/01-23, 14:13Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ...
Måske det grundlæggende skyldes at DSB (og i øvrigt Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Transportministeren, Transportudvalget og Folketinget i øvrigt) er skide ligeglade med om der er graffiti på togene.. Bare for at kalde en spade for en spade..
I øvrigt er det pinligt at se den stand DSB's materiel kører rundt med. Det meste er møg-belortet (det kan selvfølgelig en strategi for at graffitien ikke kan sidde fast). Mest pinligt et pt. alle de s-tog der kører rundt med (hvad jeg vurderer) er paneler helt uden maling og folie på (men dog med et fint klistermærke der fortæller at de er i gang med at renovere og re-foliere).
For standen og rengøringsniveauet på materiellet tror jeg i øvrigt ovenstående ligegyldighedskæde også er gældende.
Men DSB's kunde er jo heller ikke du og jeg, men Transportministeriet - og de kører nok ikke så ofte i tog..
Fuldstændigt enig!
Det værste er, at man for ca. 20 år siden var godt på vej til en graffitifri jernbane.
Alle S-tog med graffiti blev taget ud efter morgenmyldretiden og renset. Somme tider først en let afrensning, hvorefter man i løbet af det næste døgns tid kunne fjerne det helt.
En sideeffekt var at der også blev markant færre graffittimalere i perioden. De gad ikke når deres "kunst" alligevel var væk igen inden malingen var hærdet.
Siden er denne effektivitet blevet sparet væk, ligesom grundig rengøring og vedligeholdelse på stationerne osv. Det medfører mere graffiti og mere hærværk. Alt forskning viser det samme: Hvor man ikke gør rent bliver der hurtigt meget mere beskidt og hvor noget er ødelagt bliver det på kort tid helt smadret (eksponentiel stigning).
Men vores kære folkevalgte nægter ganske enkelt at betale hvad vedligeholdelse og rengøring af tog og stationer koster. Uanset om de er røde, grønne blå eller lilla...