Citat fra: mikkelwf Dato 9/01-23, 17:26Citat fra: HJRasmussen Dato 9/01-23, 14:13Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ...
Måske det grundlæggende skyldes at DSB (og i øvrigt Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Transportministeren, Transportudvalget og Folketinget i øvrigt) er skide ligeglade med om der er graffiti på togene.. Bare for at kalde en spade for en spade..
I øvrigt er det pinligt at se den stand DSB's materiel kører rundt med. Det meste er møg-belortet (det kan selvfølgelig en strategi for at graffitien ikke kan sidde fast). Mest pinligt et pt. alle de s-tog der kører rundt med (hvad jeg vurderer) er paneler helt uden maling og folie på (men dog med et fint klistermærke der fortæller at de er i gang med at renovere og re-foliere).
For standen og rengøringsniveauet på materiellet tror jeg i øvrigt ovenstående ligegyldighedskæde også er gældende.
Men DSB's kunde er jo heller ikke du og jeg, men Transportministeriet - og de kører nok ikke så ofte i tog..
Jeg er meget enig her, og har kun nogle enkelte historiske anekdoter at tilføje:
En gang i foråret 1984 sendte DR (tv) en 1-times dokumentar om graffiti i New York, særligt på undergrundsbanen. Alle vi børn på vejen sad bænket og så denne med spænding ventede udsendelse, sendt i prime time 20-21. Som jeg husker det, og mener at have set det beskrevet det andre steder, så er denne udsendelse central for starten af graffiti i Danmark. Og på S-tog.
Så spoler vi 14 år frem til 1998, hvor DSB blev godt og grundigt til grin ved at melde ud, at man nu havde fundet ud af, at graffiti ikke var et forbigående fænomen, men en del af en ungdomskultur kaldet hiphop, og at der sandsynligvis skulle en anden indsat end den hidtidige for at komme fænomenet til livs. Den måbende offentlighed måtte lægge ører til, at DSBs eneste tiltag igennem disse 14 år havde været at vaske togene rene og så krydse fingre for, at det hele snart ville stoppe af sig selv. Syndere, som blev taget på fersk gerning, var blevet retsforfulgt, men der havde ikke fundet en egentlig registrering (fotografering) sted af hærværkene, som kunne anvendes i forbindelse med retsforfølgelse. Det havde ellers været meget nærliggende, da 'kunstnerne' netop havde det med at skrive (
tags, en underskrift/krusedulle skrevet med en Penol 1000) eller male (
pieces, et navn malet med spraymaling) det samme igen og igen.
Den helt absurde laden stå til-holdning hos DSB blev også taget under behandling af satireprogrammet (indslaget) Gramsespektrum i nummeret "Kontrollørerne - vi jagter dig" (
https://www.youtube.com/watch?v=9uWwquDNahU), hvor en af de klassiske DR speakerstemmer på ultrapædagogisk vis gjorde DSB til skamme i introduktionen.
Mvh Toftegaard