God herlig 1. juledags formiddag
Hvis jeg vil vide noget om en materielgenstand har jeg flere muligheder. Men primært anvendes to typer kildematerialer eller beskrivelser.
Banebøger har jo med sine MM (Motermateriel udgivelser) fået fremstillet et meget fint og godt bibliotek over motor trækkraften, vogne og lokomotiver. Heri normalt forhistorien, fremstillingen, driften og afviklingen. Det hele illustreret med tabeller, tegninger og billeder. Nemmere kan det vel ikke være at gå til, ikke sandt?
Det andet jeg søger er enten de officielle dokumenter vedr. anskaffelsen, der nu findes på Rigsarkivet (bestilles via DAISY), eller samtidens beskrivelser i fagtidsskrifter, f.eks. Dansk Lokomotivtidende. I dette tilfælde her:
https://www.jernbanearkivalier.dk/tidsskrifter/dansk-lokomotivtidende/1934/Dansk-Lokomotivtidende-Nr-4-20-Februar-1934.pdfBemærkelsesværdigt står der i det materiale jeg har fundet, intet om at brugen af 2 x 3 akslede bogier skyldes overførsel med færger, men mon ikke at det var akseltrykket der generelt spillede en rolle?
Læser man orienteringen i DLT, skal anvendelsen af litra MP udelukkende være hurtige motortogsforbindelser i Jylland/Fyn og Sjælland/Falster, og INTET om overførelser med færger.
Gode resterende juledage
Steffen