Citat fra: Per Holm Dato 30/12-22, 05:46Grundlæggende mangler transportsystemets elementer at blive bundet sammen.
Indfør som det fundamentale princip at fra "check ind" til "check ud" skal den rejsende være beskyttet mod nedbør, sol og vind og skal hverken krydse cykelsti, kørebane, snedrive, islag eller vandpyt i niveau. Den uundgåelige ventetid ved skifte skal kunne nyttiggøres.
Ovennævnte efterspørges af de rejsende og opfyldes af den hellige private bil og kun med imødekommelse deraf vil den offentlige transport i længden kunne konkurrere.
Meget enig, men sammenfattende kan der siges at helhedstanken i transportplanlægningen er det der mangler mest i DK. Ja, bus- og togkøreplanerne bliver afstemt. Men der bliver ikke tænkt på hvordan pengene alt i alt kan bruges mest effektivt. For eksempel kræver god kollektiv transport mange investeringer, ja. Men en del af de nødvendige men også mest effektive investeringer er ikke storprojekter, men lige præcis småjusteringer, som ordentlige læskure, ordentlige overgange mellem f.eks. s-tog og bus der er nemme at forstå og overskue (og det er godt nok ikke tilfældet mange steder i landet). Det kan så suppleres med flere afgangstavler, god beskiltning osv. Noget der også fungerer rigtigt godt er at skabe en regional eller by-specifik "visual identity". Ja, DOT findes som forsøg på det, men der bliver brugt forskellige design-sprog i metrostationere, s-togstationere, busstoppestederne osv. Jeg er godt nok ikke fortaler for britiske forhold, men det sammenhængende design-sprog som f.eks findes i London gennem Tfl er noget der relativt nemt og billigt kunne gennemføres mange steder i landet og det fungerer virkelig godt. Et andet eksempel er Schweiz, hvor beskiltning til offentlig transport i høj grad er ensartet og afstemt.
Men det springende punkt i helhedstanken er at offentlig transport ikke er et nulsumsspil. Dvs. at når der bliver bygget en nye letbanelinje, som f.eks. i Aarhus eller Odense, så skal omkostninger af det ikke påvirke resten af systemet. Der skal ikke skæres i bustrafikken f.eks. Men det er det der desværre sker gang efter gang, fordi der ikke er nogen til stede i dansk politik som ikke udfordrer præmissen at hvis der skal investeres ét sted skal der spares et andet sted. Letbanen i Odense er et stort skridt fremad for byen, ja, men den kan ikke rigtig fungere isoleret set. Den skal suppleres med et busnet der også har hyppigere afgange. Hvad nytter det at letbanen kører hvert 7-8 minut, hvis der ellers kun er en bus i timen andre steder? Når der bygges en letbanelinje kan en del af tracéet også bruges til busdrift. I udlandet er der mange steder hvor busser og letbaner gør brug af samme adskilt tracé et stykke af vejen, men, som andersj også henviste til, er det ikke noget man rigtigt tænker på i DK.