Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Drømme ønsker for 2023
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Drømme ønsker for 2023
Af 1993matias, Kh. 1/01-23, 10:50.
Ja, mine drømme er lidt mere realistiske - eller er de...?

Tog til tiden, og intet flueknepperi på forum. Tog til tiden er vist mest realistisk

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Drømme ønsker for 2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/01-23, 11:20.
Citat fra: 1993matias Dato  1/01-23, 10:50Tog til tiden er vist mest realistisk

Tog til tiden er verdens letteste mål at nå. Det er bare et spørgsmål om at indlægge mere slæk i køreplanerne. Men prisen for herlighederne vil blive at der samlet skal anvendes meget længere tid til transport.

Jeg tror vi er bedre tjent med den nuværende ordning hvor køreplanerne er lagt med et vist mål af dristighed og vi sparer mere rejsetid når det går som planlagt end vi taber når der går ged i det.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Drømme ønsker for 2023
Af KKLD. 1/01-23, 12:36.
Eksprestunnelen for S-tog

Der køres hyppigere S-tog, men til gengæld kortere tog da det skal passe med materiallet, nu hvor der er CBTC overalt.

S-tog forlænges til lokalbaner så man sparer skift og får stordriftsfordele med indkøb, vedligeholdelse og simplificering.

Drømme ønsker for 2023
Af KimC. 1/01-23, 15:17.
Citat fra: Per Holm Dato  1/01-23, 01:20
Citat fra: kme Dato  1/01-23, 00:41Odense Øst er vel Langeskov?

Nej. Odense Øst T bliver med midtliggende perron hen over Ejbygade, enten med elevator-/trappetårne i hver side (eller i et samlet arrangement i midten af vejen så der bliver redundans på elevatorfronten). Bus- og/eller letbanebetjening ad Ejbygade og Ørbækvej som er den akse hvor folk i O'ense arbejder, bor, handler ind og studerer i. Lidt lige som Aalborg Vestby T (Abv).


Der skal vel være betjening med ICLyn og gennemgående tog til Svendborg og meget mere fra dette nye trafikale knudepunkt?

Drømme ønsker for 2023
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/01-23, 15:27.
Tak for I gik med på legen.Fantastisk mange sjove/gode ting der kom frem.


Mine egne.
Alvorligt fremdrift i signal programmet, Øst
Samme på letbanen København, så trafikken kunne genoprettes
Mest af alt,,,,, en politisk udmeldelse og jernbane projekter for de næste 20 år. Holder den sidste aftale? Gerne med anlægslov for de først 10 projekter.

Godt nytår

Drømme ønsker for 2023
Af RasmusR. 1/01-23, 15:34.
Citat fra: tgsen Dato 31/12-22, 22:09
Citat fra: RasmusR Dato 31/12-22, 14:35
Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

At lokalbaner, S-tog og de lange skinner i højere grad samtænkes ifbm udbud/indkøb af rullende materiel, så der på et tidspunkt kan køres mere uden togskift.

Godt nytår!
Rasmus
Hvordan vil du 'samtænke'
1650V= / 25kV~
CBTC / ERTMS
uden at omstrømme / omsignalere dem?


Hvor der er vilje er der vej! :-)

Drømme ønsker for 2023
Af Svend. 1/01-23, 16:52.
Citat fra: RasmusR Dato  1/01-23, 15:34
Citat fra: tgsen Dato 31/12-22, 22:09
Citat fra: RasmusR Dato 31/12-22, 14:35
Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

At lokalbaner, S-tog og de lange skinner i højere grad samtænkes ifbm udbud/indkøb af rullende materiel, så der på et tidspunkt kan køres mere uden togskift.

Godt nytår!
Rasmus
Hvordan vil du 'samtænke'
1650V= / 25kV~
CBTC / ERTMS
uden at omstrømme / omsignalere dem?


Hvor der er vilje er der vej! :-)

Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......

Drømme ønsker for 2023
Af Hedelykke. 1/01-23, 19:30.
Drømme er fine og her kommer jeg til at tænke på om et nyt stog kan tilpasses så det kan køre til Roskilde og Helsingør og ... sammen med fjerntog
Med  venlig hilsen

Drømme ønsker for 2023
Af RasmusR. 3/01-23, 13:23.
Citat fra: Svend Dato  1/01-23, 16:52
Citat fra: RasmusR Dato  1/01-23, 15:34
Citat fra: tgsen Dato 31/12-22, 22:09
Citat fra: RasmusR Dato 31/12-22, 14:35
Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

At lokalbaner, S-tog og de lange skinner i højere grad samtænkes ifbm udbud/indkøb af rullende materiel, så der på et tidspunkt kan køres mere uden togskift.

Godt nytår!
Rasmus
Hvordan vil du 'samtænke'
1650V= / 25kV~
CBTC / ERTMS
uden at omstrømme / omsignalere dem?


Hvor der er vilje er der vej! :-)

Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......


Nej, det er det nok ikke. Og det er ikke fordi jeg lige har fuldstændigt overblik over alle tekniske detaljer, men derfor kan man jo godt begynde at tænke over det.

I min verden kunne man starte med at:

1) lade S-tog og relevante lokalbaner bo i samme selskab.
2) bede DSB købe nye S-tog, hvoraf i hvert fald en del af sættene kan køre både under ledning (både 1650V og 25kV) og på batteri. Der er selvfølgelig også lidt med signalsystem og perronhøjder der skal løses på en eller anden måde.

Men nu var det jo en drømmetråd, og hvis ikke man begynder at tænke over det, så kommer det aldrig til at ske.

Drømme ønsker for 2023
Af Svend. 3/01-23, 14:04.
Citat fra: RasmusR Dato  3/01-23, 13:23
Citat fra: Svend Dato  1/01-23, 16:52
Citat fra: RasmusR Dato  1/01-23, 15:34
Citat fra: tgsen Dato 31/12-22, 22:09
Citat fra: RasmusR Dato 31/12-22, 14:35
Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

At lokalbaner, S-tog og de lange skinner i højere grad samtænkes ifbm udbud/indkøb af rullende materiel, så der på et tidspunkt kan køres mere uden togskift.

Godt nytår!
Rasmus
Hvordan vil du 'samtænke'
1650V= / 25kV~
CBTC / ERTMS
uden at omstrømme / omsignalere dem?


Hvor der er vilje er der vej! :-)

Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......


Nej, det er det nok ikke. Og det er ikke fordi jeg lige har fuldstændigt overblik over alle tekniske detaljer, men derfor kan man jo godt begynde at tænke over det.

I min verden kunne man starte med at:

1) lade S-tog og relevante lokalbaner bo i samme selskab.
2) bede DSB købe nye S-tog, hvoraf i hvert fald en del af sættene kan køre både under ledning (både 1650V og 25kV) og på batteri. Der er selvfølgelig også lidt med signalsystem og perronhøjder der skal løses på en eller anden måde.

Men nu var det jo en drømmetråd, og hvis ikke man begynder at tænke over det, så kommer det aldrig til at ske.

Drøm bare videre,,,, 🙂

Drømme ønsker for 2023
Af RasmusR. 3/01-23, 14:39.
Citat fra: Svend Dato  3/01-23, 14:04
Citat fra: RasmusR Dato  3/01-23, 13:23
Citat fra: Svend Dato  1/01-23, 16:52
Citat fra: RasmusR Dato  1/01-23, 15:34
Citat fra: tgsen Dato 31/12-22, 22:09
Citat fra: RasmusR Dato 31/12-22, 14:35
Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

At lokalbaner, S-tog og de lange skinner i højere grad samtænkes ifbm udbud/indkøb af rullende materiel, så der på et tidspunkt kan køres mere uden togskift.

Godt nytår!
Rasmus
Hvordan vil du 'samtænke'
1650V= / 25kV~
CBTC / ERTMS
uden at omstrømme / omsignalere dem?


Hvor der er vilje er der vej! :-)

Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......


Nej, det er det nok ikke. Og det er ikke fordi jeg lige har fuldstændigt overblik over alle tekniske detaljer, men derfor kan man jo godt begynde at tænke over det.

I min verden kunne man starte med at:

1) lade S-tog og relevante lokalbaner bo i samme selskab.
2) bede DSB købe nye S-tog, hvoraf i hvert fald en del af sættene kan køre både under ledning (både 1650V og 25kV) og på batteri. Der er selvfølgelig også lidt med signalsystem og perronhøjder der skal løses på en eller anden måde.

Men nu var det jo en drømmetråd, og hvis ikke man begynder at tænke over det, så kommer det aldrig til at ske.

Drøm bare videre,,,, 🙂

Ja, jeg fortsætter med at drømme - og køre i bil.

Drømme ønsker for 2023
Af ThomasTT. 3/01-23, 15:31.
en ny lillebæltsbro eller tunnel. Det vil få timeplanen i land og yderligere øge kapaciteten for lokale og regionale tog over et større område med mange nye og genåbnede stationer. Herefter er banen i det vestlige danmark for så vidt "færdigbygget" fsva større projekter i længere tid, og den kan komme i gang med at vise, hvad den kan. 

Citat fra: Svend Dato  1/01-23, 16:52Men at ombygge hele S-banen til fjernbanestandard er nok ikke vejen......


Men harmonisering af strømsystemet kunne være klogt. Det muliggør brug af samme elektriske vedligeholdskøretøjer på både fjern og S-bane.

Det nuværende jævnstrømsystem giver større energitab end 25 kV veksel.
Dels må man forvente at de ældste omformere fra 30'er og 50'erne, må have udtjent levetiden snart og alligevel skal udskiftes. Så hvorfor ikke montere 25 kV transformere der er billigere i indkøb og drift.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Drømme ønsker for 2023
Af steenth. 3/01-23, 16:48.
Citat fra: william skov Dato  3/01-23, 15:44Men harmonisering af strømsystemet kunne være klogt. Det muliggør brug af samme elektriske vedligeholdskøretøjer på både fjern og S-bane.
Nu er der ingen vedligeholdskøretøjer, som bruger kørestrøm. Hvis det var et problem, så var det oplagt at bruge køretøjer med begge strømsystemer. Det største udfordring er mere signalsystem.

Citat fra: william skov Dato  3/01-23, 15:44Det nuværende jævnstrømsystem giver større energitab end 25 kV veksel.
Dels må man forvente at de ældste omformere fra 30'er og 50'erne, må have udtjent levetiden snart og alligevel skal udskiftes. Så hvorfor ikke montere 25 kV transformere der er billigere i indkøb og drift.
De gamle omformere er blevet løbende udskiftet eller fornyet. Og de nye omformere til de nye elektriske fjerntog-strækninger er nok på samme prisniveau. Man nøjes på de nye fjerntogsstrækninger med 25 kV ikke kun med transformere, da tranformere belaster el-nettet med ujævnt faser på en uhensigtsmæssigt måde.

Drømme ønsker for 2023
Af steenth. 3/01-23, 16:56.
Citat fra: KKLD Dato  1/01-23, 12:36S-tog forlænges til lokalbaner så man sparer skift og får stordriftsfordele med indkøb, vedligeholdelse og simplificering.
Fordelen med S-tog i sit eget system, at andre togsystemer ikke påvirker driften. Og man kan have en simpel køreplan, hvor toget kører som regel hver 10 minut. Rettigheden pt. på S-tog er tårnhøj, mens fjerntog ligger meget lang fra målet. Så din drøm er mit mareridt... din drøm giver mindre pålidelige drift og en mere kompleks køreplan.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 6

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak