Citat fra: KKLD Dato 7/01-23, 10:36Citat fra: Michael Deichmann Dato 6/01-23, 21:55Citat fra: KKLD Dato 6/01-23, 20:28Det jeg tænker er at lokalbaner bliver lavet om så de passer med S-tog og så kan man fx ved Hillerød sprede S-togene ud mod Tisvildeleje, Helsingør, Gilleleje og Hundested.
Det kunne fx være ved at forlænge Linje E til Hillerød så både Linje A og E kører til Hillerød hvert 10. minut.
Så kunne hvert andet Linje A køre til Tisvildeleje og Helsingør så de har 20 minutters drift.
Linje E ville så hver anden gang køre til Gilleleje og Hundested så de også har 20 minutters drift.
Nu er det her drømmetråden, men "if it works, don't fix it". Lige de der lokalbaner kører om muligt mere stabilt og præcist en S-banerne, deres køreplaner er tilpasset S-togene og udgør i sig selv et større togsystem, især efter ombygningen af Hillerød station.
Det vil have store implikationer at ombygge disse baner til 2 sporet S-bane og have alt for stor kapacitet i forhold til behovet.
Køreplanerne kunne vel tilpasses til at man sparer tiden ved skiftet på Hillerød St.? Og 20.-minutters drift er for hyppig drift?
Og vil svaret være det samme med Jægerborg-Nærum hvor fx Linje H kunne forlænges fra Østerport?
Og det sammme med Køge og til Faxe Ladeplads, Rødvig og Roskilde hvor hvert tredje Linje A/E kunne forlænges?
Kender du til forholdene? Køreplanerne er i hvert fald i Nordsjælland tilpasset så godt det lader sig gøre med 30 minutters drift på Lokalbanen og 20(10) minutters drift på S-banen.
Skulle man ændre noget på Lokalbanen (GDS) så var det et 20-40 minutters mønster, så det passer 100% med (de fleste) S-tog så man på hjemturen ikke ender med at skulle vente længe på at komme videre nordpå i Hillerød. Jeg ved dog at Lokaltog har planer i skuffen til 20 minutters drift - måske når der kommer batteritog. Her skal man huske at togene er en del af et R-net, så det vil også kræve en opgradering på bussiden.
S-tog på enkeltsporet bane har vi haft (til Frederikssund) og det ER jo lavet om til dobbeltspor. Jeg kan slet ikke se dobbeltspor igennem Mølleådalen og Lundtoftebanen er historie nu hvor broer er fjernet og der er bygget i arealet.
Husk nu også på at Lokalbanerne fragter en del pendlere, der ikke skal længere end til hhv Hillerød og Helsingør. Jeg har ikke tallene, men kunne godt tro at det er ca. 50% der skal videre og 50% der kun skal til Hillerød.
Lad nu de Lokalbaner være i fred.