Citat fra: TWB Dato 4/01-23, 09:56Hvis man begynder at tale om noget der minder om RER på en enkelt linie - så burde det nok snarere udbredes til f.eks. HELE det sjællandske regionaltog. Afstandene på det parisiske RER net er på 90 km fra endestation til endestation.
Paris RER et tunet regionaltogssystem, på mange punkter er ligner et S-togsystem. I Schweiz kalder man den slags systemet REF i den fransktalende del og S-bahn i den tysktalende del. Og Paris er noget større by end København... Teknisk er Paris RER regionaltog, hvor nogle typer af togsæt er indrettet til den store passagertal og signalmæssigt er det normalt signalsystem med tilføjelse af CBTC på den centrale den af RER linje A. Så det ligner meget S-bahn som de tyske byer som München, Stuttgart og Frankfurt am Main.
Men når man rejser længere end S-tognettet går ud, så betyder komfort og rejsetid mere end hyppighed. Og min observation, da jeg arbejde i Ballerup, at de fleste, som boede langs Frederikssundbanen, som regel brugte toget, mens de fleste som rejste på tværs af fingerne, tog bilen. Og her er rejsetid en væsentligt faktor og ikke frekvens. For de rejsetider jeg kan kigger på, så det tit rejsetiden med bil er det halve af toget, når man skal bare en lille smule på tværs. Og tid betyder meget for valg af transportform.