Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nivå-tog i Ølby?
Gå ned Sider: 1 [2]
Nivå-tog i Ølby?
Af Thomas Larsen. 1/01-23, 16:05.
Ved ikke om dette billede kan opklare problemstillingerne med vægte og rangering. Men i får den alligevel :-)






Nivå-tog i Ølby?
Af bastholm. 1/01-23, 17:50.
Citat fra: Sporhund Dato  1/01-23, 15:25
Citat fra: Thomas Larsen Dato  1/01-23, 14:04I forbindelse med det nu kasserede Collstrup projekt.
Var der reserveret plads til en perron ved spor 1.

Man ville bl.a gøre dette ved at flytte Østre banevej en smule.

Spor 1 i Køge bruges i dag fortrinsvis til at rangere i. I sporet findes blandt andet en vægt, hvorpå vognene til Junckers bliver vejet. Dette vil ikke længere være muligt, hvis der kommer et tog hver halve time. Vægten kan sikkert flyttes et andet sted hen, og de håndbetjente sporskiftere, der ligger i spor 1, vil skulle ombygges, så de kan styres centralt. Rangering vil nærmest blive umuligt at gennemføre i dagtimerne, og vil således skulle ske om natten. Det vil næppe falde i god jord hos naboerne.
Alternativet er, at der skal etableres et spor til erstatning for spor 1.

Et andet alternativ er, at dele spor 3 og 4 op, så der kan holde 2 tog i hvert spor.
Faktisk kunne man godt nøjes med kun spor 4, da tog i modsat køreretning kan holde i spor 2 og 3.
Man kan også lave 4 gennemkørende peronspor uden at røre spor 1. Læg en transversal fra spor 4 til spor 5 således at man kan komme til spor 5 nordfra. Skiftet i spor 4 skal lægges lige syd for perronbroen. Perronen i spor 5 bliver ret kort, men det gør ikke noget. Denne udformning har flere fordele, blandt andet skift i niveau for nordgående tog i spor 2 og 3 samtidigt med skift i  niveau for sydgående tog i spor 4 og 5. Således bliver der meget bekvemme skifte muligheder.

Nivå-tog i Ølby?
Af Thomas Larsen. 1/01-23, 18:33.
Seneste redigering: 1/01-23, 18:35 af Thomas Larsen
Altså man kan vel udvide perronen 15-20 meter i den sydlige ende.
Og så kan transversalen ligges oven over den nedlagte trappeskak.
Længden på perronen ved spor 5, vil vel så næsten være det samme som før.

Men jeg kan ikke umiddelbart se at der kan være plads til regionaltoget.(Lok + 3-4 DD vogne)
Så løsningen med spor 5, kan vel kun bruges hvis det benyttes af lokaltog.

Nivå-tog i Ølby?
Af Hedelykke. 1/01-23, 19:22.
Ja det er vigtigt at forbedre togskift på køge station så ventetid bliver lille og at så vidt muligt i niveau.
Kortere rejsetid er en fordel for passagererne, som der kommer flere af, og det giver lidt færre biler som kommer vejtrafikken til gode.

Det tekniske ved jeg ikke meget om men de mulige løsninger bør undersøges.

Med venlig hilsen

Nivå-tog i Ølby?
Af Viktoria Skov. 2/01-23, 01:08.
Citat fra: Thomas Larsen Dato  1/01-23, 18:33Altså man kan vel udvide perronen 15-20 meter i den sydlige ende.
Og så kan transversalen ligges oven over den nedlagte trappeskak.
Længden på perronen ved spor 5, vil vel så næsten være det samme som før.

Men jeg kan ikke umiddelbart se at der kan være plads til regionaltoget.(Lok + 3-4 DD vogne)
Så løsningen med spor 5, kan vel kun bruges hvis det benyttes af lokaltog.

Der burde kunne skaffes plads til yderligere 40-80 m perron i spor 5.
Dels kan sporafstanden mellem hovedsporene reduceres med 2 m, og hovedsporene kan siderykkes 4 m østpå, på havnesporets plads (til sydhavnen).

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Nivå-tog i Ølby?
Af steenth. 2/01-23, 14:08.
Seneste redigering: 2/01-23, 14:12 af steenth
Perron i spor 1 noget som skal undersøges sammen med dobbeltspor imellem Køge Nord og Køge... Som andre skriver, så der er noget er på dagsorden selvom det vil give udfordringer for godstrafikken.

Ideen om at have 2 tog i samme spor er noget jeg har til at diskuttere med nogle, som har arbejdet seriøs med det. Banedanmark har flere forbedret stationer til sammenkoblingen, hvor der kører på sigt med ETCS. Det er sandsynlig Køge er klar til det. Der er bordermarkers foran indkørslen til perron spor 2, 3 og 4. Det burde være muligt uden ændringer allerede nu. Men der kan være andre ting, som har gjort at Banedanmark sagde nej til forslaget.

Spor 5 er kort og i mod syd, hvor der er nu er overkørsel for fodgængere, er der allerede en tunnel under sporet, som er klar til at erstatte overkørslen, som sætter en begrænsning. Det kunne være at der vil give mere at sætte transvaler imellem spor 1 og 2, samt 3 og 4. Evt. kunne man også forlængere perronerne, så man fik en nok længde for lange tog..

Gå op Sider: 1 [2]
ContecRailDSB MZ 1414

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak