Citat fra: mpp Dato 3/01-23, 01:00Citat fra: TWB Dato 1/01-23, 14:24Beklageligvis forstår du så selv ikke problemet.
Som jeg har skrevet og gentaget adskillige gange skal fokus være på de daglige pendlere.
Der skal være hyppige afgange i morgen og eftermiddagstrafikken og folk skal enten nemt kunne komme af med cykel, bil eller komme til og fra station med anden kollektiv trafik.
Så når man fra DSB's laver køreplaner som især i myldrertiden ikke giver hyppige afgange og man ikke sikrer sig at folk rent faktisk kan komme hurtigt videre men alene har fokus på at toget måske kan køre 5 minutter hurtigere end for 2 år siden - så flytter du ikke mange om nogen over i toget.
Så udgangspunkt er at dem som tilrettelægger driften har fokus på HELE rejsen.
Men tror nu ikke du spilder mere tid end jeg gør på at læse indlæg hvor jeg ikke får oplevelse af at blive klogere eller pågældende rent faktisk bidrager med noget.
Det hele afhænger jo af hvad man reelt ønsker med den kollektive trafik.
Og her er vi givet forskellige.
Hav et godt nytår.
Problemet er her at du hermed relativt priviligerer letplanlagte ture i myldretiden (hvis du prioriterer hurtigere forbindelser der) men samtidigt relativt underprioriterer de ture udenfor myldretiden, der er nødvendige for at folk opfatter, at der er et sammenhængende net.
Det er jo åndssvagt for folk, der arbejder længe eller går ud efter arbejde, hvis man fyrer alt krudtet af på at tilbyde 15-minutters drift i myldretiden hvis det så betyder, at sidste tog afgår klokken 21. Så kan man overveje hvad der bliver husket mest: at man kan gå ned til stationen uden at se på køreplanen når man arbejder normalt, eller at man strandede fordi man arbejdede over.
Der vil altid være relationer, der er vigtigere end andre i det store billede og de er okay dækket ind i dag mange steder. Men når man ser på det samlede system er man også nødt til at prioriterer nogle "loss leaders", så folk ikke strander når deres planer ændrer sig.
Så i det store hele tror jeg nok tingene hænger sammen og balancen er okay. Man har rimeligt meget kapacitet i myldretiden men samtidigt en god nok drift udenfor til at folk ikke er afhængige af at rejse i myldretiden. Det er egentligt okay synes jeg
Du beskriver og ønsker tilsyneladende at fastholde en strategi som nu har været afprøvet gennem de sidste 20 år. Men du overser at der hvor man får mest nytte såvel for miljøet, statens udgifter og for samfundet som helhed er at få reduceret trafikken i myldrertiden morgen og eftermiddag. Ellers vokser kravet om udbygning af motorveje eller anlæggelse af endnu flere.
Såvel på de sjællandske motorveje som på de østjyske motorveje er antal privatbiler kun steget i de sidste 20-25 år. En stigning som under Corona-nedlukningen kortvarigt blev afbrudt.
Selvom nogle nu efter Corona'en er begyndt at arbejde hjemme – så er vi ved at være tilbage til trængslerne FØR marts 2020 på de større veje ind til byerne.
Der er ikke udsigt til at jernbanen – hvis styrke jo netop er at transportere mange mennesker ad gangen – vil få mange daglige pendlere til at forlade deres bil til fordel for toget de næste mange år.
Så tiden er måske inde til at prioritere hyppigere afgange i myldretiden.
F.eks. 10 min. drift mellem kl. 05.30 til 8.00 og fra 15.00 til 18.00 på destinationerne mellem København – Kalundborg / Korsør / Nykøbing / Helsingør.
Mellem 8.00 og 15.00 20 min. drift og det samme mellem 18.00 til kl. 20.00 Herefter 30 min til midnat.
Tilsvarende i det østjyske mellem Kolding til Randers og mellem Odense til Fredericia.
Det vil kræve en del mere materiel og flere lokofører. Men vil formentlig kunne spare meget på motrovejsnettet.
De fleste som i dag tager bilen til og fra arbejde bor alligevel så langt fra en station at ovenstående kun vil virke såfremt der også laves gode og let tilgængelige parkeringsmuligheder ved stationer.
Glem alt om at sætte flere busser ind. Mange kører alligevel børn til skole eller børneinstitutioner. Så de har allerede startet deres kære bil.
Glem alt om nattog, internationale tog og Kattegatforbindelse på nuværende tidspunkt. Det er ikke de mennesker som vil benytte sådanne forbindelse man primært skal satse på her og nu.
Det betyder ikke at vi helt skal glemme nattog, internationale tog og måske en togforbindelse over Kattegat.
Men vi skal først have vendt den efterhånden lange trend med at vælge bilen til arbejde end toget.
Ellers ender vi med at bruge rigtig mange penge på flere veje og få reduceret togdriften.