Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Linie U3 i Berlin
Linie U3 i Berlin
Af Ottoemil. 28/12-22, 18:44.
Godaften i forummet!

Som jeg tidligere har skrevet om, tilbragte jeg i august 2021 nogle dage i Berlin og omegn.
I det følgende vil jeg vise nogle billeder fra U-banelinie U3, Warschauer Strasse-Krumme Lanke. Liniens østlige del, fra Warschauer Strasse til Gleisdreieck, blev åbnet i 1902 og er højbane. Fra Gleisdreieck til Wittenbergplatz kører linien underjordisk på en strækning, som blev åbnet i 1926. Denne stræknings tilblivelse blev delvis foranlediget af en alvorlig ulykke på Gleisdreieck i 1908. Med den nye strækning kunne man undgå, at de to hovedlinier (nuværende U1/U3 og U2) skulle 'flette' på Gleisdreieck. I stedet blev de driftmæssigt helt adskilte; i dag har de hver sin 'etage' på Gleisdreieck, hvor perronerne ligger vinkelret på hinanden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Informationsskilt på Görlitzer Bahnhof. Som det kan ses, følges linierne U1 og U3 mellem Warschauer Strasse og Wittenbergplats.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Warschauer Strasse. Til venstre vogn 1010 (type HK, Bombardier 2006), til højre vogn 498 (type A3, O&K 1964). Stationen er (bortset fra de afskyelige lamper) holdt i 'gammel' stil – bemærk kommandoposten, som ikke længere anvendes som sådan.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Schlesisches Tor med vogn 565 (type A3, ABB 1994) på vej til Warschauer Strasse.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Görlitzer Bahnhof med vogn 633 (type A3, ABB 1993) .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Kottbuser Tor med vogn 1089 (type G, LEW 1988).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog af type A3, med vogn 536 (O&K 1964) forrest, på linie U3 til Krumme Lanke, er på vej ind på Möchernbrücke station. I baggrunden ses stationen Hallesches Tor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Gleisdreieck. Linierne U1 og U3 kører på øverste etage. Her er vogn 578  (type A3, ABB 1993) på linie U1, på vej til Uhlandstrasse. Til højre og venstre i billedet ses taget på linie U2s perronhal på etagen under.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Nollendorfplats. Her ses Linie U2, som kører som højbane, men som på billedet er på vej ned ad en rampe for at fortsætte underjordisk til Wittenbergplats og Ruhleben. Det er vogn 1009 (Type HK, Bombardier 2006).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Nollendorfplatz har også en underjordisk afdeling, og her kører linie U1, U3 og U4 (U4 har endestation her). Her er et tog med vogn 576 (type A3, ABB 1994) på vej til Warschauer Strasse.
Strækningen vest for Wittenbergplats var oprindelig et selvstændigt selskab. Delstrækningen Wittenbergplatz-Thielplatz åbnedes i 1913. Det sidste stykke til Krumme Lanke blev åbnet i 1929.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Heidelberger Platz med tog på linie U3 til Krumme Lanke med vogn 573 (type A3, ABB 1994).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationen Dahlem Dorf set fra gadesiden/overfladen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af station Dahlem Dorf

(så, nu fik jeg ikke lov til at uploade flere billeder - fortsættelse følger!)

v.h.
Ottoemil


Linie U3 i Berlin
Af Ottoemil. 28/12-22, 18:50.
Her er så fortsættelsen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationen Krumme Lanke set fra gadesiden/overfladen.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af station Krumme Lanke

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronen på stationen Krumme Lanke. På sidesporet står vogn 621 (type A3, ABB 1993)

Kilder:
Berliner U-Bahn-Chronik. Verlag GVE 2007. ISBN 978-3-89218-110-1.
U1 Geschichte(n) aus dem Untergrund. Verlag GVE 1995. ISBN 3-89218 031-8.
Axel Mauruzat: Berliner U-Bahn 100 Jahre Hochbahnhof Gleisdreieck. GVE Verlag 2012. ISBN 978-3-89218-333-4.
Robert Schwandl: Berliner U-Bahn Album. metroPlanet 2002. ISBN 3-936573-01-8.

v.h.
Ottoemil

Linie U3 i Berlin
Af Niels Munch. 28/12-22, 19:41.
Hej Ottoemil,

Tak for gode Berlin-indtryk.

Herligt at se en "Gisela" (dit 5. foto), som er den vogntype, hvoraf LEW tillige leverede eksemplarer til Athen og Pyongyang.

Bedste hilsener
Niels

Linie U3 i Berlin
Af Niels Bak. 10/01-23, 16:28.
Tak for billederne.

Lidt supplerende historie:

U3 havde i mange år endestation på Nollendorfplatz. Strækningen Nollendorfplatz-Warschauer Strasse blev udelukkende befaret af U1. Om U3 har kørt på strækningen også oprindeligt (fx før krigen), ved jeg ikke, men formentlig ikke, da du skriver det var et selvstændigt selskab. Men heller ikke de første mange år under BVG kørte den længere end ind til Nollendorfplatz. Det gav helt mening under byens deling, da Vestberlins centrum lå tæt på den østlige endestation på Nollendorfplatz, og U1's linje betjente Kreuzberg, som lå lidt som en blindtarm ind under muren. Det varede dog ved længe efter murens fald - det er inden for de sidste par år de to linjer har fået samdrift.

Warschauer Strasse er i øvrigt den eneste af linjens stationer, der ligger i det oprindelige Østberlin. Under Berlins deling havde U1 da også endestation på Schleschisches Tor og krydsede ikke zonegrænsen. Jeg ved ikke om linjen blev afkortet allerede ved krigsafslutningen eller først ved grænsens lukning og murens opførelse i 1961. Efter murens fald krævede broen over Spree og stationen på Warschauer Strasse en grundig renovering inden den kunne tages i brug igen, hvilket skete i begyndelsen af 90'erne en gang. Turen over broen er dog også i dag meget langsomtkørende.

Den banegård, som stationen Görlizer Bahnhof henviser til, blev også nedlagt/ikke genopbygget efter krigen. Det var en skæbne som overgik flere af Berlins oprindelige jernbanestationer på det tidspunkt, især dem som lå i Vestberlin, men hvis spor ikke pegede mod en af de anerkendte transitkorridorer mod resten af Vesttyskland eller på andre måder lå i vejen for muren/delingen. Sporene fra Görlitzer Bahnhof peger som navnet siger mod byen Görlitz der ligger mod sydøst ved den nuværende polske grænse, og de krydsede zonegrænsen ind i Østberlin få hundrede meter fra banegården, så der var ikke rigtig noget at bruge den til. Vestberlin konsoliderede sin Intercity-persontrafik på Bahnhof Zoo og Østberlin hovedparten ude i Lichtenberg i byens Østlige udkant. I dag er det tidligere jernbaneterræn på Görlitzer Bahnhof en (lidt skummel) park. En overgang var der en fin cafe i den gamle stationsbygning/godsekspedition, men den var så vidt jeg kunne se nedlagt, sidst jeg var der.

Linie U3 i Berlin
Af larsht, København. 10/01-23, 20:19.
Når det gælder linjehistorie i Berlin, kan jeg anbefale Berliner Linienchronik

Mvh
Lars

Gleisdreieck
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 10/01-23, 23:47.
Ottoemil nevner i åpningsinnlegget i denne tråden stasjonen Gleisdreieck. Den var på 1980-tallet endestasjon for den såkalte M-banen, et forsøksprosjekt i samarbeid mellom AEG og BVG:


Da U-banelinje 2 ble gjenåpnet etter at muren falt, ble M-banen demontert i all stillhet, og ingen har siden kommet på tanken å gjenta forsøket.

Flere bilder fra M-banen her.

Gå op Sider:[1]
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak