Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- ICE forskelle
Gå ned Sider:[1] 2
ICE forskelle
Af Skylight. 26/12-22, 16:51.
Hej alle kloge forum eksperter.
Jeg har prøvet at finde ud af hvordan man spotter forskellen nemmest mellem ICE3, ICE3Neo og ICE4.
Desværre har jeg ikke kunne finde en brugbar hjemmeside med billeder. Det ene sted er et givent design ICE3 mens det samme er beskrevet som ICE4 et andet.
RET mig hvis dette er forkert:
ICE3: 8 stk "riste" vandret langs med lygtehus
ICE3Neo: 5 stk riste vandret over frontlys
ICE4: 4 stk "riste" lodret over frontlys

ICE forskelle
Af andersj, Aalborg. 26/12-22, 17:45.
Der er måske lidt lettere at benytte litra, især ved ICE 3 som er en betegnelse for efterhånden tre forskellige togtyper.

BR 403 og 406 er første generation af ICE 3, hvoraf 406 er multisystem og kan køre i Tyskland, Belgien og Holland. BR 403 kan kun køre i Tyskland

BR 407 er anden generation af ICE 3 og kan køre i Tyskland og Frankrig.

BR 408 er tredje generation af ICE 3 også kaldet ICE 3neo. Det er dem hvor det første togsæt lige er sat i drift her i december.

BR 412 er ICE 4 uafhængigt af antal vogne. BR 412 findes med både 7, 12 og 13 vogne.

Anders

ICE forskelle
Af Nordexpress. 27/12-22, 11:49.
Prøv f.eks. at se her:

Eisenbahn-Kurier 30 Jahre ICE

ICE Baureihe 408
Af Nordexpress. 27/12-22, 12:02.
Her om de ny 408, ICE3neo, der dels er under bygning, dels har påbegyndt alm. drift med passagerer i december 2022:

Wiki DB Baureihe 408


ICE forskelle
Af Skylight. 27/12-22, 22:44.
Citat fra: andersj Dato 26/12-22, 17:45Der er måske lidt lettere at benytte litra, især ved ICE 3 som er en betegnelse for efterhånden tre forskellige togtyper.

BR 403 og 406 er første generation af ICE 3, hvoraf 406 er multisystem og kan køre i Tyskland, Belgien og Holland. BR 403 kan kun køre i Tyskland

BR 407 er anden generation af ICE 3 og kan køre i Tyskland og Frankrig.

BR 408 er tredje generation af ICE 3 også kaldet ICE 3neo. Det er dem hvor det første togsæt lige er sat i drift her i december.

BR 412 er ICE 4 uafhængigt af antal vogne. BR 412 findes med både 7, 12 og 13 vogne.
Har du ikke fået byttet om på generationerne på disse:

BR408 2019 -> (ICE3neo) må vel være 4 generation.
BR412 2013 -> (ICE4) er vel 3 generation ?

ICE forskelle
Af mikkelwf. 27/12-22, 22:50.
Citat fra: Skylight Dato 27/12-22, 22:44
Citat fra: andersj Dato 26/12-22, 17:45Der er måske lidt lettere at benytte litra, især ved ICE 3 som er en betegnelse for efterhånden tre forskellige togtyper.

BR 403 og 406 er første generation af ICE 3, hvoraf 406 er multisystem og kan køre i Tyskland, Belgien og Holland. BR 403 kan kun køre i Tyskland

BR 407 er anden generation af ICE 3 og kan køre i Tyskland og Frankrig.

BR 408 er tredje generation af ICE 3 også kaldet ICE 3neo. Det er dem hvor det første togsæt lige er sat i drift her i december.

BR 412 er ICE 4 uafhængigt af antal vogne. BR 412 findes med både 7, 12 og 13 vogne.
Har du ikke fået byttet om på generationerne på disse:

BR408 2019 -> (ICE3neo) må vel være 4 generation.
BR412 2013 -> (ICE4) er vel 3 generation ?

ICE3 (Velaro) og ICE4 er ikke samme familie, så det er lidt svært at blande deres "generationer"...

Alle ICE3 kan køre over 320km/t, ICE4 kan kun køre 230-265km/t..

Ret beset er ICE4 4. generation af ICE, men igen, ICE3 og ICE-T blev udviklet samtidig og er i så fald begge 3. generation..

Det er rent noget rod..  ;D

ICE forskelle
Af andersj, Aalborg. 28/12-22, 00:00.
Citat fra: Skylight Dato 27/12-22, 22:44
Citat fra: andersj Dato 26/12-22, 17:45Der er måske lidt lettere at benytte litra, især ved ICE 3 som er en betegnelse for efterhånden tre forskellige togtyper.

BR 403 og 406 er første generation af ICE 3, hvoraf 406 er multisystem og kan køre i Tyskland, Belgien og Holland. BR 403 kan kun køre i Tyskland

BR 407 er anden generation af ICE 3 og kan køre i Tyskland og Frankrig.

BR 408 er tredje generation af ICE 3 også kaldet ICE 3neo. Det er dem hvor det første togsæt lige er sat i drift her i december.

BR 412 er ICE 4 uafhængigt af antal vogne. BR 412 findes med både 7, 12 og 13 vogne.
Har du ikke fået byttet om på generationerne på disse:

BR408 2019 -> (ICE3neo) må vel være 4 generation.
BR412 2013 -> (ICE4) er vel 3 generation ?

Jeg taler kun om generationer for ICE 3 specifikt, fordi der kører flere forskellige togtyper under betegnelsen "ICE 3" bygget fra 1997 og frem til 2028.

Det er lidt svært at opdele ICE flåden overordnet set i generationer, fordi de forskellige togtyper er købt til forskellige formål.

Anders

ICE litteratur
Af Nordexpress. 28/12-22, 12:52.
Hvis ikke Wikipedia er tilstrækkeligt overbevisende kan Eisenbahn-Kurier Special 137
stærkt anbefales:

ICE Schnellverkehr in Deutschland

ICE forskelle
Af Skylight. 28/12-22, 22:35.
Jeg kan godt se at blande ICE 3 & 4 sammen, er lidt æbler og bananer.
Er der nogen klog forklaring på hvorfor man gik ind på ICE4 sporet, dvs et tog der er langsommere end ICE3? Der er alligevel indkøbt en god del 4 tog.
Den nye højhastighedsstrækning Ulm-Wendlingen er tilsyneladende også bygget med ICE4 for øje med en maks hastighed på 250kmt. Det virker helt tosset at bruge 12 år og 2mia EUR, og så kan ICE3 ikke engang strække benene fuldt ud.

ICE forskelle
Af andersj, Aalborg. 28/12-22, 23:48.
Citat fra: Skylight Dato 28/12-22, 22:35Jeg kan godt se at blande ICE 3 & 4 sammen, er lidt æbler og bananer.
Er der nogen klog forklaring på hvorfor man gik ind på ICE4 sporet, dvs et tog der er langsommere end ICE3? Der er alligevel indkøbt en god del 4 tog.
Den nye højhastighedsstrækning Ulm-Wendlingen er tilsyneladende også bygget med ICE4 for øje med en maks hastighed på 250kmt. Det virker helt tosset at bruge 12 år og 2mia EUR, og så kan ICE3 ikke engang strække benene fuldt ud.

Det er fordi der er forskellige behov og jo højere hastighed jo dyrere er togene både at købe og vedligeholde.
Langt de fleste af Tysklands jernbaner tillader ikke mere end 200-250 km/t, så der er ICE 4 rigeligt. Det er kun Leipzig-Ebensfeld, Nürnberg-Ingolstadt og Köln-Frankfurt der tillader 300 km/t i Tyskland + hele eller dele af strækningerne mellem den tyske grænse og Bruxelles samt Paris.
Dvs. på korridorerne München-Hamburg, Hamburg-Köln, Hamburg-Basel-Schweiz, Berlin-Frankfurt og Berlin-Köln er der ikke behov for de 300 km/t.
På andre korridorer er der meget kurvede strækninger, så der indsættes ICE-T primært. ICE L er lidt en schweizerkniv, som kan indsættes alle de steder hvor de øvrige ICE tog ikke kan indsættes. Eksempelvis på ikke-elektrificerede strækninger eller til Amsterdam hvor der er et andet strømsystem, men hvor det ikke kan betale sig at indsætte ICE 3 pga. den lave tophastighed mellem Amsterdam og Berlin.

At (Stuttgart)-Wendlingen-Ulm kun tillader 250 km/t skyldes de kurver der er på strækningen fordi den følger motorvejen. Desuden er strækningen heller ikke så lang igen, så de få minutter man ville kunne køre 300 km/t betyder ikke meget. Der skal også køre både regionaltog (200 km/t) og delvist også godstog på strækningen, så det kan også give kapacitetsmæssigt problemer med 300 km/t. 

Anders

ICE forskelle
Af Time will tell. 29/12-22, 00:18.
Citat fra: andersj Dato 28/12-22, 23:48ICE L er lidt en schweizerkniv, som kan indsættes alle de steder hvor de øvrige ICE tog ikke kan indsættes. Eksempelvis på ikke-elektrificerede strækninger eller til Amsterdam hvor der er et andet strømsystem, men hvor det ikke kan betale sig at indsætte ICE 3 pga. den lave tophastighed mellem Amsterdam og Berlin.

Nu er der også kronisk mangel på BR 406'er da de er de eneste ICE der må kører til Holland og Belgien da BR 407 efter mange problemer aldrig er blevet godkendt til de to lande (Ja Holland var kun en option). Så der er slet ikke togsæt nok til at indsætte dem mellem Berlin og Amsterdam pt.

ICE forskelle
Af anho. 29/12-22, 00:21.
Udover hvad Andersj skrev, så skal ICE 4 ikke kun erstatte ICE 1 - men også IC1-vognene. Senere blev der så også bestilt ICE L-stammer for at skaffe endnu mere materiel til samme formål.

Eftersom mange InterCity-strækninger har 160-200 km/t som tophastighed alligevel, valgte man at indkøbe en del ICE 4 sæt med lavere tophastighed, når de alligevel kun eller primært skal køre på de gamle strækninger.

Det er simpelt hen et spørgsmål om at man omlægger eksisterende IC-ruter til ICE-brandet i stedet. Så kan man også øge billetprisen en smule.

ICE forskelle
Af andersj, Aalborg. 29/12-22, 00:34.
Citat fra: Time will tell Dato 29/12-22, 00:18
Citat fra: andersj Dato 28/12-22, 23:48ICE L er lidt en schweizerkniv, som kan indsættes alle de steder hvor de øvrige ICE tog ikke kan indsættes. Eksempelvis på ikke-elektrificerede strækninger eller til Amsterdam hvor der er et andet strømsystem, men hvor det ikke kan betale sig at indsætte ICE 3 pga. den lave tophastighed mellem Amsterdam og Berlin.

Nu er der også kronisk mangel på BR 406'er da de er de eneste ICE der må kører til Holland og Belgien da BR 407 efter mange problemer aldrig er blevet godkendt til de to lande (Ja Holland var kun en option). Så der er slet ikke togsæt nok til at indsætte dem mellem Berlin og Amsterdam pt.

Korrekt, men det forklarer hvorfor der ikke er blevet bestilt BR 408 til Amsterdam-Berlin, men kun til Amsterdam-Frankfurt korridoren.

Citat fra: anho Dato 29/12-22, 00:21Udover hvad Andersj skrev, så skal ICE 4 ikke kun erstatte ICE 1 - men også IC1-vognene. Senere blev der så også bestilt ICE L-stammer for at skaffe endnu mere materiel til samme formål.

Eftersom mange InterCity-strækninger har 160-200 km/t som tophastighed alligevel, valgte man at indkøbe en del ICE 4 sæt med lavere tophastighed, når de alligevel kun eller primært skal køre på de gamle strækninger.

Det er simpelt hen et spørgsmål om at man omlægger eksisterende IC-ruter til ICE-brandet i stedet. Så kan man også øge billetprisen en smule.

IC1 bliver erstattet af flere forskellige togtyper. IC2 (Twindexx/KISS) er blevet indsat på en række linjer med lav efterspørgsel og/eller lav tophastighed, samt på nogle nye IC-linjer med samme karakteristika.
Første bestilling af ICE L er til Amsterdam-Berlin togene og de IC-tog der kører med diesellok til Westerland og Oberstdorf. Der er optioner i ICE-L kontrakten til erstatning af ICE-T flåden, men de togsæt er så velkørende at de planer er lagt på hold.

Anders

ICE forskelle
Af Time will tell. 29/12-22, 01:21.
Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 00:34
Citat fra: Time will tell Dato 29/12-22, 00:18
Citat fra: andersj Dato 28/12-22, 23:48ICE L er lidt en schweizerkniv, som kan indsættes alle de steder hvor de øvrige ICE tog ikke kan indsættes. Eksempelvis på ikke-elektrificerede strækninger eller til Amsterdam hvor der er et andet strømsystem, men hvor det ikke kan betale sig at indsætte ICE 3 pga. den lave tophastighed mellem Amsterdam og Berlin.

Nu er der også kronisk mangel på BR 406'er da de er de eneste ICE der må kører til Holland og Belgien da BR 407 efter mange problemer aldrig er blevet godkendt til de to lande (Ja Holland var kun en option). Så der er slet ikke togsæt nok til at indsætte dem mellem Berlin og Amsterdam pt.

Korrekt, men det forklarer hvorfor der ikke er blevet bestilt BR 408 til Amsterdam-Berlin, men kun til Amsterdam-Frankfurt korridoren.
Nej det sagde jeg heller ikke. Hvis der ikke havde været behov for kørsel på ikke elektrificeret strækninger så ville det nok have set anderledes ud.

Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 00:34Første bestilling af ICE L er til Amsterdam-Berlin togene og de IC-tog der kører med diesellok til Westerland og Oberstdorf. Der er optioner i ICE-L kontrakten til erstatning af ICE-T flåden, men de togsæt er så velkørende at de planer er lagt på hold.
Hvis det ikke havde været for Corona så var de blevet bestilt i løbet af 2020, men sådan er der jo så meget.

Efterfølgende er der også dukket så mange problemer op i det indkøb at man godt forstår at DB ikke bare kalder alle optionerne nu.

ICE forskelle
Af andersj, Aalborg. 31/12-22, 01:00.
Citat fra: Time will tell Dato 29/12-22, 01:21
Citat fra: andersj Dato 29/12-22, 00:34Første bestilling af ICE L er til Amsterdam-Berlin togene og de IC-tog der kører med diesellok til Westerland og Oberstdorf. Der er optioner i ICE-L kontrakten til erstatning af ICE-T flåden, men de togsæt er så velkørende at de planer er lagt på hold.
Hvis det ikke havde været for Corona så var de blevet bestilt i løbet af 2020, men sådan er der jo så meget.

Efterfølgende er der også dukket så mange problemer op i det indkøb at man godt forstår at DB ikke bare kalder alle optionerne nu.

Var det ICE-T erstatning eller ekstra togstammer der var planlagt bestilt i 2020?

Anders

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak