Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Besøg hos Alstom i Savigliano
Kære forum

Jeg havde i tirsdags lejlighed til at nappe lidt billeder i forbindelse med et besøg hos Alstom i Savigliano 50 km syd for Torino.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Litra ETR 104 (sæt 129) klar til levering.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ETR 104 i andre farver
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krauss Maffei Nr. 18910 fra 1965 anvendes til rangering på fabrikkens område

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh

Carsten

Besøg hos Alstom i Savigliano
Af Niels Munch. 6/05-22, 00:58.
Seneste redigering: 6/05-22, 01:00 af Niels Munch
Kære Carsten,

Mange tak for reportagen. Måske du også er studset lidt over "Krauss Maffei Nr. 18910 fra 1965", der anvendes til rangering på fabrikkens område, tilsyneladende et KM "ML 500 C" lokomotiv.

Krauss Maffei f. nr. 18910 er imidlertid et V100 lokomotiv DB "211 314-0", leveret 1962 og ophugget 1994.

Lidt mystisk, ikk'? Jeg har ikke løsningen.

I.P.E. Locomotori s.r.l. er en "brugtvognshandler".

Bedste hilsener
Niels


Kære Niels

Næh det har jeg ikke studset over, normalsporede industrilokomotiver er ikke min spidskompetence, jeg åd oplysningerne på byggepladen råt.
Kan der være fejl i din kilde? (Jens Merte?)

Mvh

Carsten

Citat fra: Carsten Dato  6/05-22, 09:03Kan der være fejl i din kilde? (Jens Merte?)


Merte's Lieferliste og rangierdiesel.de, som jeg linkede til, er overensstemmende. Og Ingo Hütter's Datenbank siger:

Hersteller: Krauss-Maffei AG, München
Baujahr: 1962
Fabriknummer: 18910
Bauart: B'B' dh
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DB V100 1314
→'68 DB 211 314-0
+30.11.93


I hvilket omfang, kilderne er "uafhængige", skal jeg ikke sige.

Det italienske firma, der i tidens løb har opkøbt et anseligt antal tyske diesellokomotiver, er kendt for både renoveringer og ombygninger m.v., og jernbanehistorikerne har svare kvaler med at kortlægge lokomotivernes skæbner.

Bedste hilsener
Niels

Besøg hos Alstom i Savigliano
Af mss. 10/05-22, 22:31.
Ja de pågældende lokomotiver står hos rangierdiesel.de generelt som "skæbne ukendt"
Skiltet er også blevet ændret. Normalt var nummer og årstal en del af godset og ikke standset ind i skiltet.
Her et originalt skilt:
https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1404050&lang=1&file=km_19084_53&action=image&position=1
 
Tja, en af disse er det ihvertfald:
https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401484&lang=1


Hej,

Nu har jeg efter aftale med Carsten lagt lokomotivet på: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10110037 .

Dér peger man på et Krauss-Maffei ML 440 C lokomotiv, men render ind i, som jeg skrev, at italienerne, der i tidens løb har opkøbt et anseligt antal tyske diesellokomotiver, er kendt for både renoveringer og ombygninger m.v., og at jernbanehistorikerne har svare kvaler med at kortlægge disse lokomotivers skæbner.

Men lad os se, om vore tyske kolleger kan komme nærmere.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 16/06-22, 10:00Men lad os se, om vore tyske kolleger kan komme nærmere.

Det kunne de så, idet lokomotivet nu er identificeret som en ML500C med forstærkning af pufferplanken omkring trækkrogen som på et ML700C; så det er et Dortmunder Eisenbahn loko. Med de små huller ved siden af pufferne, kommer det fra Dortmund-Hörder Hüttenunion AG (DHHU), og så er kun nr. 523 tilbage - se også her: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10250594 samt https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1406157&id=31285&action=portrait .

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak