Citat fra: jaer Dato 3/01-23, 17:57Da der blev kørt skinner ud til den nye station Vestre Strandallé, der var problemet med de ikke-rejste perronforkanter, at troljens trin stødte imod. Heldigvis var nederste trin kun monteret med noget gummi-materiale, så det kunne let og hurtig pilles af.
Troljerne udfylder jo også jernbaneprofilet fuldt ud i bunden, med trin og banerømmer.
Citat fra: jaer Dato 3/01-23, 17:57Og det er korrekt, som billederne viser, at der ikke løftes forkanter, når Aarsleff Rail kører skærver ud, men det er så også med meget begrænset hastighed (maks. 20 km/t). Det betyder jo, at materiellets udsving er mindre end hvis man kører med 70 km/t. Så det kræver et nærstudie af tolerancerne mellem vognenes konstruktionsprofiler og perronprofilet for at se evt. konflikter. Det er der nogen, som har kloget i under anlægsfasen.
Men det er ikke kun perronforkanterne, der er et problem: Sikkerhedssystemer, særligt togkontrolanlægget, skal jo også fungere, hvis man skal have godstog til Grenaa, uden at disse skal køre i en sporspærring.
Mht. hastighed og udsving af vogndele.
På basis af Banedamnarks frirumsprofil og vognprofil, har jeg ekstrapoleret et vognprofil i forhold til letbanens perronforkanter.
Disse er indtegnet på tværsnittet af en Habiins og en MT, hvor begge materieltyper holder sig inde for det ekstrapolerede vognprofil.
Så med nuværende materiel, er det muligt at køre med større hastigheder end 20 km/t, hvis ikke papirnussere bremser det.
Reglerne på letbanen kræver, at godstog kører i sporspærring om natten, uden anden trafik.
Så der er vel ikke som sådan et behov for særskilte signalsystemer, til denne trafik?
Og i praksis er det vel også fint med natkørsel, så får godskunden vognene før start på arbejdsdagen.
(Mht. Årsleff kørsel med Køf og vogne. Mine beregninger siger at der er 30 - 35 mm luft mellem Køf og perron, mod 80 - 100 mm mellem konstruktions- og fritrumsprofil på fjernbanen. Det er måske årsagen til de 20 km/t.)
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.