Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.
Har du husket statikken på de bærende dele?
Jernbanen på broen er dimensioneret til 8 ton per meter i begge spor, hvilket med 750 m tog giver en toglast på 7640 ton.
Skal der monteres 2 ekstra spor på den eksisterende bro, skal både brodragerne, skråstagene og pylonerne forstærkes for at kunne bære yderligere 2 spor med 7640 ton toglast = 15.000 ton ekstra belastning.
Et sådant projekt vil medføre en masse usikkerheder, der garanteret vil give utallige forsinkelser og fordyrelser.
Samlet set, er risikoen højere ved udbygning af den eksisterende, fremfor nybygning et stykke væk fra broen.
Dels er der færre forstyrrelser i driften på den gamle bro i anlægsfasen.
Dels er det ingeniørteknisk nemmere og heraf billigere at konstruere en ny bro, end at forstærke en eksisterende.
Angående Europasporet, så kan fabrikken i Rødby genanvendes, hvilket reducerer prisen for tunnelelementer.
Hvis du alligevel vil udbygge Drogdentunnelen med 2 ekstra spor, så vil den samlede kompleksitet blive mindre, hvis du laver en ny tunnel mellem Nordhavn og Landskrona og en boret tunnel under København i stedet.