Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- dr.dk: Skrottet Vejle Fjord Bro deler pendlere og husejere
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: TWB Dato 21/12-22, 18:44
Citat fra: ThomasTT Dato 21/12-22, 17:14nu skal man huske på, at lillebælt sådan set ikke er et valg, men en nødvendighed. Den nuværende bro runder 100 år, inden der måtte komme en timeplan, en ret voldsom alder for en så vigtig bro. Det er klart, at det er en besparelse at vente så længe som muligt med en fornyelse men omvendt er en bilbro over lillebælt rykket frem i køen efter udsættelsen/aflysningen af kattegat, og der er større besparelser og fordele ved at kombinere vej og bane, og det er også det, der er ved at blive undersøgt.

Det betyder, at der næsten med sikkerhed kommer fem "gratis" minutter til timeplanen på et eller andet tidspunkt. Hertil kan lægges yderligere minutter, hvis man vælger at forlænge det nye spor yderligere op mod brejning. Samlet set kan man formentlig få samme besparelse som vejle fjord men til færre penge, hvis man fraregner de udgifter, der alligevel skal afholdes til den billigst mulige lillebælt-løsning.
Yderligere betyder så stor gevinst over lillebælt, at man er meget tæt på at kunne inkludere Herning til et timetog.

Måske er det derfor regeringen tilsyneladende ikke har udtalt noget om hverken timeplan eller Hovedgaard-Hasselager.
Nu må du ikke ødelægge de drømme nogle få debattører har omkring Kattegatforbindelsen.

Men du har fuldstændig ret.
Nuværende Lillebæltsbro når at blive iver 100år før der kommer supplerende jernbane.
Det kan den nok holdetil.
Men bygger man en ny forbindelse- gerne som tunnel som evt. kunne blive til yderligere en tunnel under Vejle Fjord- så bliver Kattegatforbindelsen helt overflødig.

Og lader man nuværende bane i det østjyske blive til en regionaltogbane så ville daglige pendlere nok overveje toget fremfor de evindelige motorvejskøer.

Vedr. dit ønske om tunnel under Lillebælt, er du da bekendt med dybden her?

Mvh. Jens

Citat fra: Jens, Fredericia Dato 21/12-22, 18:48
Citat fra: TWB Dato 21/12-22, 18:44
Citat fra: ThomasTT Dato 21/12-22, 17:14nu skal man huske på, at lillebælt sådan set ikke er et valg, men en nødvendighed. Den nuværende bro runder 100 år, inden der måtte komme en timeplan, en ret voldsom alder for en så vigtig bro. Det er klart, at det er en besparelse at vente så længe som muligt med en fornyelse men omvendt er en bilbro over lillebælt rykket frem i køen efter udsættelsen/aflysningen af kattegat, og der er større besparelser og fordele ved at kombinere vej og bane, og det er også det, der er ved at blive undersøgt.

Det betyder, at der næsten med sikkerhed kommer fem "gratis" minutter til timeplanen på et eller andet tidspunkt. Hertil kan lægges yderligere minutter, hvis man vælger at forlænge det nye spor yderligere op mod brejning. Samlet set kan man formentlig få samme besparelse som vejle fjord men til færre penge, hvis man fraregner de udgifter, der alligevel skal afholdes til den billigst mulige lillebælt-løsning.
Yderligere betyder så stor gevinst over lillebælt, at man er meget tæt på at kunne inkludere Herning til et timetog.

Måske er det derfor regeringen tilsyneladende ikke har udtalt noget om hverken timeplan eller Hovedgaard-Hasselager.
Nu må du ikke ødelægge de drømme nogle få debattører har omkring Kattegatforbindelsen.

Men du har fuldstændig ret.
Nuværende Lillebæltsbro når at blive iver 100år før der kommer supplerende jernbane.
Det kan den nok holdetil.
Men bygger man en ny forbindelse- gerne som tunnel som evt. kunne blive til yderligere en tunnel under Vejle Fjord- så bliver Kattegatforbindelsen helt overflødig.

Og lader man nuværende bane i det østjyske blive til en regionaltogbane så ville daglige pendlere nok overveje toget fremfor de evindelige motorvejskøer.

Vedr. dit ønske om tunnel under Lillebælt, er du da bekendt med dybden her?

Mvh. Jens
Ja.
Vælger man det dybeste sted er det 80 m.

Hvilket jo er dumt.

Vælger man f.eks. området mellem Strib og Fredericia- hvilket ville gøre byen til et knudepunkt - så er dybden 32-33 m.

Citat fra: TWB Dato 19/12-22, 05:53
Citat fra: Time will tell Dato 18/12-22, 23:59Elefanten i rummet er Kattegat og så længe en Kattegat forbindelse ikke er lagt i graven så kommer en Vejle-fjord eller de andre store opgraderinger i Østjylland ikke. Modsat kommer de naturligvis heller ikke hvis Kattegat gør.

I stedet bør man nok fokusere på Lillebælt og få forlænget den nye Vestfynbane henover Lillebælt da den også kan give gevinster til Kolding/Esbjerg/Sønderjylland uagtet om der kommer en Kattegat.
Meget enig.
Det makværk med at lave jernbane over Kattegat skal helt væk.

Så kan vi fokusere på det som giver mening for HELE landet.

Hyppige afgange, flere spor fra Ringsted over Fyn (ikke kun Vestfyn) og ny forbindelse over / under Lillebælt.

Helt enig.
Den Kattegatforbindelsen er det glade vanvid. Den vil aldrig lønne sig og smadrer for meget på sin vej (havmiljø og Samsø!).
I det hele taget er der bare ikke brug for endnu en infrastrukturkæmpe at vedligeholde og en dag udskifte. Hver gang vi skaber noget sådant efterlader vi vores efterkommere med en endnu større efterregning.


Citat fra: mss Dato 21/12-22, 22:48Helt enig.
Den Kattegatforbindelsen er det glade vanvid. Den vil aldrig lønne sig og smadrer for meget på sin vej (havmiljø og Samsø!).
I det hele taget er der bare ikke brug for endnu en infrastrukturkæmpe at vedligeholde og en dag udskifte. Hver gang vi skaber noget sådant efterlader vi vores efterkommere med en endnu større efterregning.

Hvis der bliver tale om en sænketunnel (hvilket nok ville blive tilfældet hvis tog bliver inkluderet), så gør det ikke nogen nævneværdig skade på havmiljøet, og det vil ikke kræve en særlig stor ekstraudgift at lave mere naturgenoprettelse end hvad der kunne blive beskadiget. Det har vi allerede set fra eksemplet med Femern.

Og for så vidt vedrører Samsø, så er den del af øen hvor forbindelsen skal krydse henover... kartoffelmarker. Ingen natur. Bare de præcist samme kartoffelmarker som i resten af Danmark. Hvis der var tale om at føre den op forbi Issehoved eller hen over Samsøs hals, så ville jeg være helt enig med dig - men som det står nu, så berører Kattegat ikke én eneste kvadratmeter natur på Samsø.

Hvad angår dens fortjenstlighed... ja, så viser alle beregninger altså at den kommer til at betale for sig selv.

Det bedste argument imod Kattegat som jeg har set - og som også er årsagen til at jeg ikke støtter den - er at dens CO2-regnskab er kulsort, som det står nu.

Gå op Sider: 1 2 [3]
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak