Citat fra: Kenkari Dato 18/12-22, 18:59Kunne man i stedet forstille sig en direkte linje fra Horsens til Skanderborg? Så sparer man turen via Hovedgård i dag, og ingen mister togafgange. Skanderborg vil miste lyntog, hvis banen Hovedgård-Aarhus kommer til.
Den udretning blev overvejet for 30 år siden forud for en elektrificering, inden man droppede det hele. Der var vist meget ballade omkring det dengang. Jeg tror ikke, det er noget, man har lyst til at genoverveje.
Jeg tvivler på, at hasselager-hovedgaard gennemføres.Måske, hvis den skulle vise sig altafgørende for på nogen måde at skrue en timeplan sammen. Men ellers, med 200 km/t sparer man under fem minutter, men da der formentlig kan hentes ca et minut ved forbedringer på eksisterende bane er der snarere tale om 3-4 minutter. Det er selvfølgelig rigtigt, at der også er en kapacitetsmæssig gevinst, der måske nærmest er det vigtigste af det hele, men dels bygger man jo en ny bane til vestgående tog, og dels, gætter jeg på, at det faktisk kan være ret billigt at lægge et tredie spor fx skanderborg-stilling/Hørning, det er 5-8 km enkeltspor.