Citat fra: mss Dato 21/12-22, 22:48Helt enig.
Den Kattegatforbindelsen er det glade vanvid. Den vil aldrig lønne sig og smadrer for meget på sin vej (havmiljø og Samsø!).
I det hele taget er der bare ikke brug for endnu en infrastrukturkæmpe at vedligeholde og en dag udskifte. Hver gang vi skaber noget sådant efterlader vi vores efterkommere med en endnu større efterregning.
Hvis der bliver tale om en sænketunnel (hvilket nok ville blive tilfældet hvis tog bliver inkluderet), så gør det ikke nogen nævneværdig skade på havmiljøet, og det vil ikke kræve en særlig stor ekstraudgift at lave mere naturgenoprettelse end hvad der kunne blive beskadiget. Det har vi allerede set fra eksemplet med Femern.
Og for så vidt vedrører Samsø, så er den del af øen hvor forbindelsen skal krydse henover... kartoffelmarker. Ingen natur. Bare de præcist samme kartoffelmarker som i resten af Danmark. Hvis der var tale om at føre den op forbi Issehoved eller hen over Samsøs hals, så ville jeg være helt enig med dig - men som det står nu, så berører Kattegat ikke én eneste kvadratmeter natur på Samsø.
Hvad angår dens fortjenstlighed... ja, så viser alle beregninger altså at den
kommer til at betale for sig selv.
Det bedste argument imod Kattegat som jeg har set - og som også er årsagen til at jeg ikke støtter den - er at dens CO2-regnskab er kulsort, som det står nu.