Citat fra: 1993matias Dato 19/12-22, 10:41Folk er bare ikke glade for udvikling i deres baghave. Aflysning af Vejlefjord-broen bliver jo iscenesat som en sejr mod unødvendige investeringer, men ... Det er det jo ikke. Der er brug for mere kapacitet mellem Århus og Fredericia, og med nye baner til de hurtige tog bliver der frigivet en masse kapacitet.
Folk er kede af, at man har ventet i ni år med usikkerhed om den bliver til noget. Det kan tilskrives nølende politikere, der ikke kan få fingeren ud og beslutte nødvendige infrastrukturprojekter - eller droppe de unødvendige med det samme.
Ja, det kommer til at koste et par huse her og der. Det er prisen for udvikling. Jeg synes bare det er sjovt, sådan som der aldrig kommer protester over motorveje i medierne. De larmer mere, forurener mere, og fylder mere.
Alt i alt, så har jernbanen i Danmark et stort PR-problem. Medierne elsker tude-historierne om folk, der bliver smidt fra hus og hjem på grund af en ny jernbane, og udplukkede historier om spild af penge til at støtte den generelle utilfredshed med jernbanen. Men foragt sælger aviser, desværre.
Men i stedet for denne råben-i-vinden og skælden ud på alle, skulle man man måske overveje, hvorfor det gerne går anderledes med motorveje. Og måske huske på, at mens togfonden og vejle fjord er sandet til, så har man jo rent faktisk vedtaget en ny bane til silkeborg, måske bl.a. fordi fordelene er åbenlyse,og der er lokal opbakning. Det kan jo åbenbart lade sig gøre.
Problemet med togfonden var, at den var meget dyr, hvilede på et spinkelt flertal og meget tvivlsom i sin logik med en bane udenom vejle men uden at forholde sig til lillebælt. Da man splittede togfonden op, gik det jo også bedre. Der er nye baner på vej, både vest for Aarhus og vest for odense og meget vel også en ny lillebæltsforbindelse, der både trækker timeplanen i land og i øvrigt må kaldes for rettidig omhu eftersom den gamle bro snart runder 100 år.