Citat fra: Niels Buch Dato 20/12-22, 12:27Hej
Som jeg vist tidligere har underholdt med, så var jeg projekteringsleder på 5. spors løsningen, da Trafikstyrelsen havde den i offentlig høring i 2009.
Som jeg husker det trafikale oplæg, så skulle det ekstra spor i myldretiden bruges til persontog i myldretidsretningen og udenfor myldretiden til godstog.
Som jeg forstod på tidligere og nu afdøde direktør i DSB Ebbe Falk-Sørensen, så var det egentlig meningen, at når man havde fået etableret 3. og 4. spor Høje Taastrup – Roskilde, så skulle man fortsætte med 5. sporet mellem Høje Taastrup og Hvidovre Fjern (muligvis helt ind til Kh). Derfor er der også flere steder langs banen gjort plads til et ekstra spor, f.eks. på flere af broerne (og ved Glostrup blev 5. sporet etableret i forbindelse med postterminalen).
Kapacitetsmæssigt vil en 5. spors løsning aldrig komme i nærheden af en helt ny dobbeltsporet bane, men det var et billigere alternativ, og rent faktisk blev der barberet pænt meget af prisen for 5. spors løsningen i forhold til tidligere prisestimater og den samfundsøkonomiske værdi blev også forbedret, bl.a. fordi vi fandt på udførelsesmetoder, der reducerede generne for trafikken på de eksisterende spor i anlægsfasen.
Men alt det er jo historie i dag.
Hilsen
Niels
Jeg har jo på ingen måde siddet så tæt på som Niels, men jeg dækkede sagen for DR Sjælland, hvor jeg var ansat dengang. Så hvis jeg må supplere med min rustne hukommelse så mener jeg at 5.sporet kostede ca det halve af den nye Ringstedbane, som blev valgt i stedet (i runde tal godt 5 mia mod godt 10 for Ringstedbanen i datidens priser), og at den også ville give omkring det halve i kapacitetsforøgelse. Og som Niels ganske rigtigt skriver med den fordel, at der reelt ville komme dobbeltspor i myldretidsretningen, hvor der er mest pres på. Den ville også bringe banens kapacitet op på et niveau, der svarer til Hovedbanegårdens. Det vil sige, at da man i stedet vedtog Ringstedbanen, så var det vel vidende, at det ville komme til at kræve yderligere investeringer, hvis hele kapaciteten skulle udnyttes.
Når man valgte ny bane mod Ringsted i stedet, så skyldtes det både at den blev betragtet som mere fremtidssikret - der kom ledig kapacitet på strækningen, så det fx ville give mening/blive muligt at udbygge Kbh H - at det ville give mindre komplicerede sporforløb og mere redundans i systemet ved fx uheld og andre tekniske problemer, og så ikke mindst at det blev skønnet, at byggeperioden ville være så forstyrrende for driften på den eksisterende bane i så lang tid, at det ville være et reelt problem for den samlede kollektive trafik.
Så vidt jeg ved har man dog stadig valgt at beskytte pladsen til et evt. 5. spor, hvis det på et tidspunkt i fremtiden skulle blive aktuelt at øge kapaciteten mod Roskilde også.