Die Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) starter udbud på trimodale tilt-togBR 612 togsættene der blev bygget i 192 eksemplarer mellem 1998 og 2003 af ADtranz/Bombardier begynder så småt at nærme sig udskiftningsalderen. Togsættene er unikke ved at de har kurvestyring til kørsel med høj hastighed på strækninger med mange kurver, hvilket gør at de udelukkende bruges i den sydlige halvdel af Tyskland. De kørte dog også mellem Hannover og Bad Harzburg frem til 2014, hvor kurvestyringen ikke blev brugt men hvor der var behov for en højere hastighed end de 120 km/t øvrige dieseltogsæt kunne levere. Erixx overtog herefter med fabriksnye 140 km/t hurtige Lint 54.
BEG har nu startet et udbud på efterfølgeren der udover kurvestyring skal kunne køre på både strøm fra køreledninger, batteri og brint. Dertil skal de have lavgulv, hvilket BR 612 ikke har.
At man vælger brint fremfor flere "køreledningsøer" kan virke underligt og nok også som noget der væsentligt komplicerer og fordyrer togene.
Jeg kan ikke helt gennemskue om det er BEG der køber togene, eller om det er operatøren der køber togene. Umiddelbart ligner det at det er operatøren der skal anskaffe togene, der skal indsættes fra 2029 og frem til 2032.
Det burde nok have været en kontrakt hvor alle delstaterne med BR 612 i drift gik sammen om en rammeaftale, for det giver ikke mening at udvikle mere end en variant og når de andre skal købe så har den togproducent jo monopol.
Pressemeddelelse BEG -
https://beg.bahnland-bayern.de/de/pressemitteilungen/BEG-startet-Vergabeverfahren-fuer-Regionalverkehr-mit-innovativen-Neigetechnikzuegen-im-Allgaeu