Citat fra: steenth Dato 9/12-22, 21:33Det ligner mere et partindlæg fra provinserne i det nordlige Nederlandene. Det kunne være mere mening af udbygge strækningen imellem Amsterdam og Osnabrück og tyskerne gjort deres strækninger bedre til Hamborg.
Nu må man jo også huske på hastighederne i Holland og den totale rejsetid. Ruten via Osnabrück er allerede en omvej men oven i det hjælper det ikke at lokomotivtrukne tog såvel som højhastighedstog som ICE på den almindelige bane er begrænset til blot 100km/t i Holland, mens deres egne lettere togsæt kun må køre 140 i timen. Det svarer sig lidt til ordningen herhjemme, men 100km/t er enormt lavt, og der er så vidt jeg ved ingen planer om at opgradere den fysiske bane fra Amsterdam til Bad Bentheim, altså grænsestationen mod Osnabrück.
Med andre ord, hvis det alt i alt ville være hurtigere at føre et tog henover Lelylijn og den såkaldte "Wunderline" fra Groeningen helt til Bremen med hovedsageligt blot 120-130km/t, end via det nuværende forbindelse, kan der være noget om snakken.
Det er tydeligt at Wunderline er prioriteret mere som et regionalt projekt (og sågar et konservativt et) men det har potentiale.
Med den kan rejsetiden fra Bremen til Amsterdam via Groningen blive reduceret til lige over 3 timer i 2030 hvis Lelylijn er bygget til den tid. For sammenligningens skyld kræver det lige nu omtrent 4 timer at rejse mellem Bremen og Amsterdam med ICE og IC, og det er med ventetid i Osnabrück trukket fra. Det er ikke ideelt men stadigvæk en markant tidsreduktion.