Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Nærved kollision på Nærumbanen
Nærved kollision på Nærumbanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 8/12-22, 16:42.
Det er jo en gammel historie fra for knap et år siden. Grunden til at der skrives om den nu er at Haverikommisionens rapport er frigivet. Den blev diskuteret her på kanalen i sin tid.

Her er link til rapporten.

Nærved kollision på Nærumbanen
Af frederikhk. 8/12-22, 17:46.
Seneste redigering: 8/12-22, 17:47 af frederikhk
Har man lignende systemer der advarer FC, når et tog på den måde kører ud for rødt, på Banedanmarks strækninger?

Det hører jo med til historien, at RegioSpinterne på Nærumbanen er forsynet med "nordeuropas kraftigste magnetskinnebremser". Herved har disse letbyggede tog en "aktiv kollisionssikkerhed" til supplement af togets "passive kollisionssikkerhed" eller rammestivhed, der modsvarer 600 kN. UICs standardkrav var 1500 kN.

Netop magnetskinnebremsen gjorde, at toget kunne godkendes til "Vollbahnbetrieb".

M.v.h.
Niels

Nærved kollision på Nærumbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/12-22, 18:25.
Seneste redigering: 8/12-22, 18:31 af Per Holm
Citat fra: frederikhk Dato  8/12-22, 17:46Har man lignende systemer der advarer FC, når et tog på den måde kører ud for rødt, på Banedanmarks strækninger?

Det er vel efterhånden "kun" strkn. 3 Gedser - Nykøbing F,  strkn. 7 Østerport - Svanemøllen, strkn. 24/25/52 Hobro - Aalborg Lufthavn T og strkn. 30 Tønder Grænse - Bramming der ikke har togkontrolanlæg og hvor det derfor lader sig gøre.

De to førstnævnte er "hvilende" og de to sidstnævnte bliver om et par år ERTMS.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/12-22, 18:25
Citat fra: frederikhk Dato  8/12-22, 17:46Har man lignende systemer der advarer FC, når et tog på den måde kører ud for rødt, på Banedanmarks strækninger?

Det er vel efterhånden "kun" strkn. 3 Gedser - Nykøbing F,  strkn. 7 Østerport - Svanemøllen, strkn. 24/25/52 Hobro - Aalborg Lufthavn T og strkn. 30 Tønder Grænse - Bramming der ikke har togkontrolanlæg og hvor det derfor lader sig gøre.

De to førstnævnte er "hvilende" og de to sidstnævnte bliver om et par år ERTMS.
Og Kalundborg-Holbæk.

Nærved kollision på Nærumbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/12-22, 18:49.
Citat fra: frederikhk Dato  8/12-22, 18:40
Citat fra: Per Holm Dato  8/12-22, 18:25
Citat fra: frederikhk Dato  8/12-22, 17:46Har man lignende systemer der advarer FC, når et tog på den måde kører ud for rødt, på Banedanmarks strækninger?

Det er vel efterhånden "kun" strkn. 3 Gedser - Nykøbing F,  strkn. 7 Østerport - Svanemøllen, strkn. 24/25/52 Hobro - Aalborg Lufthavn T og strkn. 30 Tønder Grænse - Bramming der ikke har togkontrolanlæg og hvor det derfor lader sig gøre.

De to førstnævnte er "hvilende" og de to sidstnævnte bliver om et par år ERTMS.
Og Kalundborg-Holbæk.

Ups, ja! Strkn. 5 Hk - Kb er heller ikke så langt fra ERTMS og så strkn. 49 Tønder - Tinglev men den er også hvilende og svellerne er endda rådnet væk.  :-\

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nærved kollision på Nærumbanen
Af Mikkelhk, Lunderskov. 8/12-22, 19:52.
Citat fra: Per Holm Dato  8/12-22, 18:25Det er vel efterhånden "kun" strkn. 3 Gedser - Nykøbing F,  strkn. 7 Østerport - Svanemøllen, strkn. 24/25/52 Hobro - Aalborg Lufthavn T og strkn. 30 Tønder Grænse - Bramming der ikke har togkontrolanlæg og hvor det derfor lader sig gøre.
TIB 28 Tinglev-Sønderborg og den vestligste SR-stump af TIB 35 (Herning)-Skjern har heller ikke togkontrolanlæg.

Hilsen Mikkel

Hvis de var stødt sammen og blevet totalskadet havde der kun været to tog tilbage.
Med et i drift og et i reserve ville det dermed være blevet Danmarks sikreste jernbane! ;D
Og tillige den billigste at drive, da sikkerhedssystemer og signaler kunne droppes.


Gå op Sider:[1]
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak