Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Tog mod Helsingør fra Esbjerg
Foto fra idag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

P.S. Er det ikke noget nyt?

Mvh Vestjyden

Tog mod Helsingør fra Esbjerg
Af andersj, Aalborg. 1/12-22, 15:06.
Enkelte IC 8xx tog til/fra Esbjerg og IC 1xx tog til/fra Aalborg/Fredericia starter eller slutter turen som myldretidstog på Kystbanen i K22. De kører dog som regionaltog mellem København H og Helsingør.

Anders

Citat fra: andersj Dato  1/12-22, 15:06Enkelte IC 8xx tog til/fra Esbjerg og IC 1xx tog til/fra Aalborg/Fredericia starter eller slutter turen som myldretidstog på Kystbanen i K22. De kører dog som regionaltog mellem København H og Helsingør.

Ok, tak for svar.

Det er første gang jeg har set der står Helsingør på skærmen i stedetfor Østerport.

Mvh Vestjyden

Det kan ske, at der står Aalborg Lufthavn på skærmen i Helsingør, hvis toget bliver til det rette IC-tog på Hovedbanen. Men der står også Århus, Odense og Esbjerg

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: vestjyden Dato  1/12-22, 14:58P.S. Er det ikke noget nyt?

Nej der har været gennemført Intercitytog mellem Helsingør og Esbjerg siden K16(?)

Myldretidstogene på kystbanen har i mange år være ført ud på Sjælland indtil DSBFirst overtog hvor sammenbindingen blev fjernet og myldretidstogene på Kystbanen blevet skåret kraftigt ned. Langsomt kom de så igen, ligesom sammenbindingen også gjorde det.

Citat fra: Time will tell Dato  1/12-22, 20:01Nej der har været gennemført Intercitytog mellem Helsingør og Esbjerg siden K16(?)

Myldretidstogene på kystbanen har i mange år være ført ud på Sjælland indtil DSBFirst overtog hvor sammenbindingen blev fjernet og myldretidstogene på Kystbanen blevet skåret kraftigt ned. Langsomt kom de så igen, ligesom sammenbindingen også gjorde det.

Myldretidstogene plejede at køre i 20-minuttersdrift på Kystbanen indtil K22 - men for at indpasse det med 30-minutters takten på Vestbanen, betød det at ét tog fik endestation på Hovedbanegården, og et andet fik et længerevarende ophold. Myldretidstogene kørte til Roskilde, og nogen gange også Slagelse.

I K22 kører Helsingørtogene nu til Roskilde hvert kvarter som stoptog - halvdelen springer dog Hedehusene over og fortsætter helt til Næstved. Myldretidstogene bliver i stedet til IC- og ICL-tog når de kommer syd for København H, som tidligere nævnt.

Fra K23 vil Nivå-togene køre til Næstved via Køge Nord og Lille Syd.

Helsingørtogene kommer til at klare København H - Roskilde - Ringsted - Næstved på 1:05, mens Nivåtogene klarer København H - Køge Nord - Køge - Næstved på 1:06. Der bliver dermed cirka kvartersdrift mellem Næstved og København H, og dertil et hurtigtog via Ringsted og Køge Nord en gang hver time. Hurtigtoget tager kun 40 minutter mellem København H og Næstved og springer både Køge Nord og Ny Ellebjerg over. Det vil derfor ofte kunne betale sig at vente på et senere tog hvis man rejser denne rute, da man sparer 25 minutters rejsetid.

Citat fra: anho Dato  1/12-22, 21:12
Citat fra: Time will tell Dato  1/12-22, 20:01Nej der har været gennemført Intercitytog mellem Helsingør og Esbjerg siden K16(?)

Myldretidstogene på kystbanen har i mange år være ført ud på Sjælland indtil DSBFirst overtog hvor sammenbindingen blev fjernet og myldretidstogene på Kystbanen blevet skåret kraftigt ned. Langsomt kom de så igen, ligesom sammenbindingen også gjorde det.

Myldretidstogene plejede at køre i 20-minuttersdrift på Kystbanen indtil K22 - men for at indpasse det med 30-minutters takten på Vestbanen, betød det at ét tog fik endestation på Hovedbanegården, og et andet fik et længerevarende ophold. Myldretidstogene kørte til Roskilde, og nogen gange også Slagelse.

Nej i K21 var myldretiden forbundet til 41xx (til/fra Ringsted), 43xx (til/fra Slagelse) og 8xx (til/fra Esbjerg). Både 41xx og 8xx havde dog længere overgangstider på København H for at få køreplanen til at passe sammen.

Citat fra: anho Dato  1/12-22, 21:12[...]Myldretidstogene bliver i stedet til IC- og ICL-tog når de kommer syd for København H, som tidligere nævnt.[...]
Ja, de bliver til IC-tog, men ikke ICL-tog :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  2/12-22, 10:00
Citat fra: anho Dato  1/12-22, 21:12[...]Myldretidstogene bliver i stedet til IC- og ICL-tog når de kommer syd for København H, som tidligere nævnt.[...]
Ja, de bliver til IC-tog, men ikke ICL-tog :)
4465 bliver til et lyntog  ;)

4465 bliver til RR 265 i K22. RR 265 er ikke et lyntog, men derimod et reserverbart regionalto (normalt kan man ikke reservere siddepladser i et regionaltog)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  3/12-22, 17:134465 bliver til RR 265 i K22. RR 265 er ikke et lyntog, men derimod et reserverbart regionalto (normalt kan man ikke reservere siddepladser i et regionaltog)
Siden 3.10.2022 er 4465 fortsat som Lyntog 70265 fra København...
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider:[1]
DSB MZ 1447

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak