Citat fra: Time will tell Dato 1/12-22, 20:01Nej der har været gennemført Intercitytog mellem Helsingør og Esbjerg siden K16(?)
Myldretidstogene på kystbanen har i mange år være ført ud på Sjælland indtil DSBFirst overtog hvor sammenbindingen blev fjernet og myldretidstogene på Kystbanen blevet skåret kraftigt ned. Langsomt kom de så igen, ligesom sammenbindingen også gjorde det.
Myldretidstogene plejede at køre i 20-minuttersdrift på Kystbanen indtil K22 - men for at indpasse det med 30-minutters takten på Vestbanen, betød det at ét tog fik endestation på Hovedbanegården, og et andet fik et længerevarende ophold. Myldretidstogene kørte til Roskilde, og nogen gange også Slagelse.
I K22 kører Helsingørtogene nu til Roskilde hvert kvarter som stoptog - halvdelen springer dog Hedehusene over og fortsætter helt til Næstved. Myldretidstogene bliver i stedet til IC- og ICL-tog når de kommer syd for København H, som tidligere nævnt.
Fra K23 vil Nivå-togene køre til Næstved via Køge Nord og Lille Syd.
Helsingørtogene kommer til at klare København H - Roskilde - Ringsted - Næstved på 1:05, mens Nivåtogene klarer København H - Køge Nord - Køge - Næstved på 1:06. Der bliver dermed cirka kvartersdrift mellem Næstved og København H, og dertil et hurtigtog via Ringsted og Køge Nord en gang hver time. Hurtigtoget tager kun 40 minutter mellem København H og Næstved og springer både Køge Nord og Ny Ellebjerg over. Det vil derfor ofte kunne betale sig at vente på et senere tog hvis man rejser denne rute, da man sparer 25 minutters rejsetid.