Citat fra: 1993matias Dato 16/10-22, 21:31Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 19:48[...]
De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf
Vent, betyder det så, at der slet ikke kommer til at køre tog i aftentimerne og om søndagen? Det er da noget af en nedgradering!
Nordjyske Jernbaner kører som midlertidigt supplement til DSB indtil der er ETCS til Lufthavnen. Problemet er at der ikke er noget sikringsanlæg i Aalborg Lufthavn, så der kan kun være et tog derude ad gangen. Da IC og ICL både ankommer til og afgår fra Aalborg lige efter hinanden så kan de ikke begge to køre derud. Det ville også give en skæv frekvens på 15/45 minutter.
I 2024 ilægges de to sporskifter i Aalborg Lufthavn og ETCS tages i brug, dermed kan der være tre tog derude på en gang - to perronspor og et klargøringsspor. Nordjyske Jernbaner skal også køre direkte (Hobro)-Skørping-Hjørring-Hirtshals/Skagen og skal ikke betjene Aalborg Lufthavn i fremtiden.
At NJ skal køre derud er lige så meget også for at genoplive Aalborg Nærbane, da den er blevet noget amputeret de seneste år. I 2015 blev IC 1xx afkortet fra Aalborg til Lindholm da hvert andet tog skulle køre til Flensburg/Hamburg og derfor skulle tankes i Aalborg. I 2017 blev regionaltogene afkortet fra Lindholm til Aalborg da NJ overtog trafikken fra DSB - de ville kun bruge et togsæt på nærbanen, mens kørsel helt til Lindholm kræver to togsæt. I 2019 blev det så muligt at køre igennem fra Skagen-Lindholm-Skørping uden ophold i Aalborg, men i den anden retning mellem Skørping-Lindholm-Hjørring/Hirtshals stadig med et ophold på 20 minutter i Aalborg. NJ skulle allerede fra december 2021 køre til Aalborg Lufthavn, men i løbet af 2021 røg der lige en stor luns lokomotivførere til bl.a. Arriva. Så man har måtte afvente uddannelse af et nyt hold.
De fleste problemer bunder i den lange blokafstand mellem Hobro og Aalborg, hvilket sætter store begrænsninger for togfølgen. Det skulle gerne blive meget bedre med ETCS så DSB kan køre skarp halvtimedrift Aarhus-Aalborg og NJ kan køre skarp halvtimedrift (Hobro)-Skørping-Aalborg.