Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Bro over jernbanen revet ned i påsken i Aalborg 13-18/4 2022
Den gamle bro fra 1939, der forbinder Vester Mariendal Skolen med Østerådalen i Aalborg har her i påsken måtte lade livet. Der kan læses meget om den her på Thomas Boberg Nielsens hjemmeside LINK

Før det store arbejde for alvor gik i gang var jeg forbi den 16/3 2022 hvor MZ 1457 tilfældigvis kom forbi med godstoget til Aalborg Øst.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Den 13/4 2022 efter kl 18.00 blev banen syd Aalborg spærret og arbejdet kunne begynde. Det meste af aftenen og natten blev brugt til at rigge til. Så jeg var forbi kl 6.00 den 14/4 og der var de igang med at nedbryde broen over de to hovedspor. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Om aftenen den 15/4 var jeg igen forbi, og der var de i gang med arbejdet nede langs med sporet. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

På tirsdag 19/4 kl 6.00 bliver banen atter åbnet syd for Aalborg - denne gang med et par broer mindre.

De broer, der er brudt ned mellem Aalborg og Skørping her i påsken bliver ikke genopbygget, så gående, cyklister og kørende må efterfølgende finde andre (og længere) ruter over jernbanen.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Bro over jernbanen revet ned i påsken i Aalborg 13-18/4 2022
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 16/04-22, 13:09.
Seneste redigering: 16/04-22, 13:12 af Thomas Boberg Nielsen
I den anden ende af den togtomme Aalborg station (der er sporspærringer i begge ender af stationen hele påsken) er man gået i gang med Vesterbroprojektet. Broen for Vesterbro er dels i dårlig forfatning, dels skal den hæves i forbindelse med den kommende elektrificering. Projektet kombineres med en sporsænkning.

Projektet falder i to dele: Først fjerner man den østlige del af brodækket og opfører et nyt. I hele perioden er vejbanerne indskrænket fra fire til to. Senere kaster man sig over den vestlige del. Det østlige brodæk blev revet ned de første par påskedage.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


13. juni 2021. Set fra sydøst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Langfredag 15. april 2022. Den østlige del af brodækket er fjernet. Natbilleder fra nedbrydningen kan ses her. Der er ikke blevet sovet meget i nabobygningerne onsdag-torsdag og torsdag-fredag. Set fra sydøst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/04-22, 13:09dels skal den hæves i forbindelse med den kommende elektrificering. Projektet kombineres med en sporsænkning.

Rettelse: Der er ikke umiddelbart belæg for at skrive, at broen skal hæves. Så det trækker jeg tilbage - indtil videre. Sporsænkningen ligger fast. Til gengæld ligger det også fast, at "fundamentet skal forstærkes".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Da man etablerede overføringen for Vesterbro i 1931, skete der angiveligt en sænkning af banen, nok for ikke at få Vesterbro alt for højt op.

Det kunne være interessant at grave i omfanget af banetrafikkens indstilling under byggeriet dengang; på dette foto passerer en ML-motorvogn byggeriet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vesterbro, jernbaneviadukten under opførelse set mod nord-vest. Det gamle Vesterbro til venstre. Nye Vesterbro ejendomme under opførelse til højre. Rampen til Prinsensgade og 2/3 af tidligere handelsskole i Grønnegade 8-10 yderst til højre. Motortog passerer på jernbanen i forgrunden. Skilt: C.C. Thomsen, Entreprenør. Foto: Juni 1931, J.A. Kirkegaard. Aalborg Stadsarkiv - billede B7136.

Under byggeriet afvikledes vejtrafikken ad en afløsningsvej, "Slangegaden", med niveauskæring af banen.

Bedste påskehilsener
Niels


Aalborg: Vejoverføring for Vesterbro: Nordvestligt brodække fjernet i pinsen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/06-22, 21:41.
Seneste redigering: 5/06-22, 21:43 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/04-22, 13:09I den anden ende af den togtomme Aalborg station (der er sporspærringer i begge ender af stationen hele påsken) er man gået i gang med Vesterbroprojektet. Broen for Vesterbro er dels i dårlig forfatning, dels skal den hæves i forbindelse med den kommende elektrificering. Projektet kombineres med en sporsænkning.

Projektet falder i to dele: Først fjerner man den østlige sydøstlige del af brodækket og opfører et nyt. I hele perioden er vejbanerne indskrænket fra fire til to. Senere kaster man sig over den vestlige nordvestlige del. Det østlige sydøstlige brodæk blev revet ned de første par påskedage.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


13. juni 2021. Set fra sydøst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Langfredag 15. april 2022. Den østlige del af brodækket er fjernet. Natbilleder fra nedbrydningen kan ses her. Der er ikke blevet sovet meget i nabobygningerne onsdag-torsdag og torsdag-fredag. Set fra sydøst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Arbejdet med udskiftning af brodækket i vejoverføringen for Vesterbro fortsætter. I påsken blev den sydøstlige del af brodækket fjernet og et nyt er siden etableret. I pinsen er den nordvestlige del af brodækket blevet fjernet. Der skal nu etableres et nyt nordvestligt brodække. Det samlede arbejde skal være afsluttet i september 2022.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


5. juni 2022 (pinsesøndag). Fotografen står på det nye sydøstlige brodæk og linsen peger mod nordvest. Det gamle nordvestlige brodæk er fjernet og der er frit udsyn ned til jernbanesporene. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Aalborg Kommune har lagt en video op af udskiftningen af vejoverføringen for Vesterbro i Aalborg. Arbejdet tog ca. et halv år, men er her kogt ned til 75 sekunder.

Videoen burde være tilgængelig også uden en Facebookkonto:

https://www.facebook.com/aalborgkommune/videos/672232861146218/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider:[1]

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak