Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Sporspærring ved påkørsler (Fyn)
I går tirsdag var der den 4. personpåkørsel på Fyn på 10 dage, og de 3 af gangene har der været spærret mellem Odense og Fredericia (den 4. var i Svenndborg).

DSB har vaskeligt ved at skaffe togbusser, da der mangler chauffører hos samarbejdspartneren.
Det fik mig til at tænke på:

Hvorfor spærrer man ikke kun dele af strækningen? Man kunne velsagtens have kørt fra Fredericia til Tommerup både i går og forrige weekend, da begge påkørsler var ved Odense?

Det er nok på grund af omløbsplaner, personale, tilgængelige spor mv.

Det er heller ikke hurtigt at køre fra Odense til Tommerup med bus.

Citat fra: Petteri Dato 23/11-22, 21:03I går tirsdag var der den 4. personpåkørsel på Fyn på 10 dage, og de 3 af gangene har der været spærret mellem Odense og Fredericia (den 4. var i Svenndborg).

DSB har vaskeligt ved at skaffe togbusser, da der mangler chauffører hos samarbejdspartneren.
Det fik mig til at tænke på:

Hvorfor spærrer man ikke kun dele af strækningen? Man kunne velsagtens have kørt fra Fredericia til Tommerup både i går og forrige weekend, da begge påkørsler var ved Odense?

Perronlængderne på de små stationer er ofte så små, at der ikke er plads til mere end et togsæt ved perronen ad gangen. Derfor ville de store passagermængder heller ikke kunne flyttes effektivt.

Og så ligger de heller ikke alt for tæt på motorvejen. Specielt Tommerup ligger lidt dumt.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

På S-tog bestiller man ikke mere busser ved personpåkørsler. De er kommet ned på at det normalt tager halvanden time fra hændelse sker til de kan genåbne. Så busserne kan ikke nå at komme frem til de kan gavne noget. Men det kræver alle, som deltager ved hvordan det kan håndteres. Og hovedstadsområde er desværre en rutinesag...

Det samme når det f.eks. sker ved Horsens. Så køre der togbusser Fredericia-Aarhus.

Man rammer mange flere passagerer på den måde. Passagerer der f.eks. skal rejse Vejle-Fredericia burde jo ikke blive berørt at en afsporingen eller personpåkørsel ved Horsens.

Men det er vist en tendens der er kommet de senere år, ligesom totalspærringer ved sporarbejdere. 

Gå op Sider:[1]
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak