Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC4's afløser får officielt navnet IC5
Gå ned Sider: 1 [2]
IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 26/04-22, 19:41.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/04-22, 13:27Heraf fremgår de fremtidige litra på Talgo vognene - Bpt/Bp/Bph/Ap/Apt/Bpd - samt de nye Alstom eltogsæt - Litra ES.
(vær så god Tommy - tid til opdatering af databasen :-) )
Ja, så mangler jeg bare nogle numre.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Citat fra: Tommy Nilsson Dato 26/04-22, 19:41
Citat fra: Michael Deichmann Dato 26/04-22, 13:27Heraf fremgår de fremtidige litra på Talgo vognene - Bpt/Bp/Bph/Ap/Apt/Bpd - samt de nye Alstom eltogsæt - Litra ES.
(vær så god Tommy - tid til opdatering af databasen :-) )
Ja, så mangler jeg bare nogle numre.

Ha ja. Men DSB selv ved hvad de skal hedde hver især  ;)

Mit eget gæt var på Litra EF for IC5'erne, da vi havde en gættetråd om det i det gamle forum. Så vidt jeg husker var der også nogen der gættede på EV og EQ - men var der nogen der ramte rigtigt med ES? Det husker jeg det som, men er ikke helt sikker...

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Gæst msa. 28/04-22, 06:26.
Citat fra: anho Dato 27/04-22, 19:43Mit eget gæt var på Litra EF for IC5'erne, da vi havde en gættetråd om det i det gamle forum. Så vidt jeg husker var der også nogen der gættede på EV og EQ - men var der nogen der ramte rigtigt med ES? Det husker jeg det som, men er ikke helt sikker...

Litra EF ville vel ikke give mening i forhold til mellemvogne. FF er jo stadig optaget af MF/IC3.
Mit gæt var vist EC/FC/FD/FE i det tilfælde at mellemvognene skulle være forskellige litra, men ES/FS giver rigtig god mening efter ER/FR, præcis som EB efter EA.
En to-strømsversion til Tyskland eller/og sverige kunne jo så blive EU/FU?

Citat fra: msa Dato 28/04-22, 06:26Litra EF ville vel ikke give mening i forhold til mellemvogne. FF er jo stadig optaget af MF/IC3.
Mit gæt var vist EC/FC/FD/FE i det tilfælde at mellemvognene skulle være forskellige litra, men ES/FS giver rigtig god mening efter ER/FR, præcis som EB efter EA.
Min logik var at nu hvor vi har haft MR (Motoriseret Regionaltog), MF (Motoriseret Fjerntog), og ER (Elektrisk Regionaltog), så kunne vi jo få et Elektrisk Fjerntog (EF) nu... men jeg havde slet ikke tænkt over mellemvogns-litra. Jeg er ikke helt sikker på om der er to eller tre typer af mellemvogne, men der skal vel bruges minimum to stk mellemvognslitra?

Det er alligevel interessant at ES blev sprunget over da øresundstogene skulle navngives.

Citat fra: msa Dato 28/04-22, 06:26En to-strømsversion til Tyskland eller/og sverige kunne jo så blive EU/FU?
Tror du ikke at den forkortelse bliver lidt for politisk?

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Gæst msa. 28/04-22, 13:40.
Citat fra: anho Dato 28/04-22, 12:16
Citat fra: msa Dato 28/04-22, 06:26Litra EF ville vel ikke give mening i forhold til mellemvogne. FF er jo stadig optaget af MF/IC3.
Mit gæt var vist EC/FC/FD/FE i det tilfælde at mellemvognene skulle være forskellige litra, men ES/FS giver rigtig god mening efter ER/FR, præcis som EB efter EA.
Min logik var at nu hvor vi har haft MR (Motoriseret Regionaltog), MF (Motoriseret Fjerntog), og ER (Elektrisk Regionaltog), så kunne vi jo få et Elektrisk Fjerntog (EF) nu... men jeg havde slet ikke tænkt over mellemvogns-litra. Jeg er ikke helt sikker på om der er to eller tre typer af mellemvogne, men der skal vel bruges minimum to stk mellemvognslitra?

Det er alligevel interessant at ES blev sprunget over da øresundstogene skulle navngives.

Citat fra: msa Dato 28/04-22, 06:26En to-strømsversion til Tyskland eller/og sverige kunne jo så blive EU/FU?
Tror du ikke at den forkortelse bliver lidt for politisk?

ES og dermed FS mellemvogn til øresundstog kunne ikke bruges i 2000, da se gamle s-tog med styrevogne FS stadig var i drift på det tidspunkt.
Jamen så må det jo blive EX/FX. Det lyder jo også mere cool.

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af andersj, Aalborg. 28/04-22, 16:53.
Citat fra: anho Dato 28/04-22, 12:16Jeg er ikke helt sikker på om der er to eller tre typer af mellemvogne, men der skal vel bruges minimum to stk mellemvognslitra?

Alle mellemvognene er unikke. Den ene har jacobsbogier i begge ender og de to andre har en traditionel bogie i den ene ende, men med forskellig dørplacering. Den midterste vogn kunne godt ligne en vogn med handicapfaciliteter.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/04-22, 16:53
Citat fra: anho Dato 28/04-22, 12:16Jeg er ikke helt sikker på om der er to eller tre typer af mellemvogne, men der skal vel bruges minimum to stk mellemvognslitra?

Alle mellemvognene er unikke. Den ene har jacobsbogier i begge ender og de to andre har en traditionel bogie i den ene ende, men med forskellig dørplacering. Den midterste vogn kunne godt ligne en vogn med handicapfaciliteter.
Det ligner ikke bare...

Ud fra tegningen ser det for mig ud til at vogn 2 og 4 er ens, bortset fra at være drejet 180 grader. At de har fælles bogier ændrer ikke det, det er jo også i begge ender af de to vogne.

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af andersj, Aalborg. 29/04-22, 10:45.
Vogn 2 fra venstre har to fælles bogier, mens vogn 4 kun har en fælles bogie. Vogn 2 har også fem vinduer, mens vogn 4 har seks vinduer. Desuden er vogn 2 kortere end alle de øvrige vogne.

Anders

Hej,
Pudsigt med dobbeltdækkerne, de kommer til at ligne de franske tog der var på prøve i 1989:
http://www.christianbruun.dk/Danmark/80/S%202957.jpg


Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak