Citat fra: andersj Dato 6/07-22, 22:24Det eneste nye i denne artikel er at vognene åbenbart blot lånes af DB og ikke lejes. Men det er jo også en fælles forbindelse og man er nok kommet frem til at når DSB stiller med lokomotiverne så stiller DB med vognene. Jeg gætter på at DB betaler kilometerpenge til DSB i dag når de "låner" IC3'erne mellem Padborg og Hamburg Hbf.
Normalt forsøger man at udligne hinandens kørsler, så eksempelvis ÖBB materiel benyttes samme antal kilometer i Tyskland som DB materiel benyttes i Østrig. Men det virker kun når begge lande har materiel der kan benyttes i det modsatte land.
Mig bekendt, betaler det offentlige transportselskab ÖVNP i Slesvig-Holsten DSB for, at de kører de daglige 2 timers IC3-togforbindelser mellem Padborg og Flensborg på strækningen til Fredericia og sikrer dermed en af togforbindelserne over landegrænsen. Hvad angår forbindelsen mellem København og Hamborg, også kørt af IC3, kan jeg ikke se, at tyske togrejsende har gavn af denne, da togene ikke standser i Slesvig-Holsten. For at benytte dem f.eks. fra Flensborg, må man tage til Padborg til på-afstigning. Dette gælder også i retning mod København. Forbindelsen mellem Aarhus og Hamborg kører derimod som de andre IC-tog til Flensborg med stop på alle sønderjyske stationer og på tysk side kun i Flensborg/Rendsborg. DB begrunder dette med, at de danske tog må indpasses i den i forvejen stærk frekventerede trafik, særligt mellem Elmshorn og Hamburg Hbf, hvor der køres mod Westerland/Sild, Kiel og Flensborg/Padborg med både ICE/EC/IC-tog, regionaltog, samt godstrafikken til Skandinavien.