Citat fra: andersj Dato 26/11-22, 23:37Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:36Der er to årsager til det.
Den tredje årsag er vel at passagerinformation ikke prioriteres herhjemme. Det gælder på tværs af hele sektoren lige fra jernbanen til busser og både på stationer/stoppesteder samt på/i materiellet og online. Lige fra manuelle højtalerudkald over
Der er virkelig utallige eksempler på dårlige eller helt manglende passagerinformationsystemer.
Når man ser hvad der er muligt i Tyskland, også på ældre tog (eksempelvis ICE 1 LDV og BR 423 i München), så er det godt nok en pinlig omgang at se S-togene i København hvor hver vogn skilter hver sin destination og ingen af dem er rigtig. Det der tager måneder i Danmark tager et par minutter i de moderne online systemer.
Der blander du togenes teknik og info-personalet fra kontrolrummet sammen. Ganske rigtigt, er destinationsskiltene på s-togene ikke gode mere. Der er dog forbedringer på vej.
Når du oplever, at stemmen "bare" siger det der står i skærmen, så tænker jeg lidt, at det jo er en god ting. Jeg ville da være voldsomt irriteret, hvis den sagde noget andet eller mere end der stod - og der er en hulens masse med hørehæmmelse, synsproblemer og andre ting som har brug for at orientere sig på lige fod med andre.
Din personlige oplevelse er sikkert, at informationen er blevet dårligere. Og at den ikke prioriteres. Det kan jeg forvisse dig om, at den bliver.
Den største aha oplevelse mens jeg sad primært med trafikinformation i DSB generelt var, at informationen kunne være nok så god og fyldestgørende - men hvis budskabet (forsinkelse, aflysning osv) ikke passede folk, ratede de informationen som dårlig. Altså, kvaliteten var ikke dårlig - budskabet var.
Det betød også, at folk var sure over den rådgivning der blev givet, hvis der var andre rejsemetoder man kunne tage i brug, for de VILLE med den oprindelige.
Så, hvad er god information? Den definition er ret forskellig