Citat fra: mss Dato I dag 17:16Hvis det bare var tostrømstog vi talte om var det måske til at fikse. Man måtte regne med at Trafoer m.v. ville fylde mere, men det kan lade sig gøre. Det er bevist både i Berlin (kun kortvarig test) og i Hamburg hvor der kører sådanne tog.
Skulle Kystbanen og/eller Roskildebanen blive ændret til S-togsdrift, måtte disse tog enten kører for sig selv på fjerntogsnettet, eller være tosystemtog der passer til S-togsnettets standarder.
Hvad der ikke duer, er at lave S-banen om til almindelig jernbanestandard. Den er "sin egen", og vil kun blive dyrere og passe mindre til sit formål end i dag, hvis man lavede profiler, elsystem osv. om.
Personligt tænker jeg at det potentielt er en god idé at Kystbanen og/eller Roskildebanen bliver inddraget under S-togs driftem,. men som sælvstændig linje uden udveksling med øvrige S-tog.
Standardisering bliver nogle gange nærmest et religiøst budskab, og derved ryger alt pragmatisme og sund fornuft...
Fritrumsprofiler har ingen værdi, så de giver ikke mening at ændre fra S-bane til fjernbanestandard. Dels er S-banens profil større, så her er fjernbanen dårligere stillet.
Men de 40 + 10 km til hhv. Helsingør og Roskilde ville udgøre en kæmpe udgift at skulle bruge 40 mio. Kr. for hver 6 km bane, for at installere 1650 V DC. Eller knap 330 mio. Kr. for DC strømforsyning.
Foruden omkostningerne til at skulle kassere den nuværende velfungerende strømforsyning.
Det er da ikke at ændre fra S-banestandard til fjernbane, ud fra et følessessyn bare fordi man kan, men ud fra hvilke tekniske egenskaber der fås mest værdi for.
Det giver fx ikke mening at ændre fra CBTC til ERTMS, da dette ikke giver nogen økonomisk og teknisk værdi (udover enormt høje omkostninger).
Ligeledes heller ikke en komplet omstrømning fra 1650 V DC til 25 kV, da 70% af de gamle forsyningsstationer har lang restlevetid, og derved ikke er økonomiske at kassere.
Men kun som fornyelse eller nyanlæg, hvor valget enten er meget dyrt udstyr, eller betydeligt billigere udstyr.