Citat fra: Danskjävlar Dato 12/12-22, 02:36Man ville med garanti få langt mere for pengene der er til gode for markant flere folk hvis man bruger pengene anderledes. F.eks beløbet der svarer til en Metrolinje, omtrent 22 milliarder som ved cityringen kan f.eks. bruges til at bygge omtrent 80 kilometer af letbane, eller godt og vel 200+ kilometer af BRT ruter i høj kvalitet, eller en kombination af disse muligheder.
Det er svært, ikke umuligt dog, at gøre op. BRT er billigere i asfalt at etablere, men er utroligt omkostningstungt når det kommer til vedligehold og til levetiden af busserne. Desuden er de samfundsøkonomiske udgifter kæmpe store under etablering. Bare se, da man lavede busbanerne ved Rigshospitalet som tog langt over et år og reducerede 5-6 kørebaner til 2 mens det stod på, foran et af Danmarks største hospitaler. Trafikken var påvirket helt ind til området omkring Hovedbanen og Kalvebod Brygge. Kø kørsel for både busser og billister er ufatteligt dyrt, omsat til kroner og ører.Det var bl.a. også derfor man fravalgte den løsning ved renovering af Østbanen.
Metroen er svimlende dyr i etablering, men er til gengæld betalt af grundsalg og byudvikling inden for en meget kort årrække. Til gengæld er den noget billigere at vedligeholde og materiellet er designet og bygget til, at holde i omkring 40 år. Man kan så diskutere, om man underdimensionerede metroen med for små tog (hvilket især har vist sig på M1/M2) men det er en anden sag.