Citat fra: stassc Dato 24/11-22, 03:19Paa hvad maade har letbanerne i Odense/Aarhus forbedret bybilledet? jeg er nysgerrig da jeg ikke har vaeret i de byer siden letbanen blev bygget.
Med konstruktionen af letbanen er mange veje der før var højt trafikeret af busser og biler blevet snævret ind, hvilket gør det langt mere komfortabelt for fodgængere.
I stedet for endeløse biler der holder i kø foran Odense Station, og busser der gør det samme, så har man nu en letbane, én enkelt ensrettet bane til biler, og så en busbane som dog er langt mindre travl end før letbanen åbnede. Det samme kunne man have opnået med en busbane... men letbanen har yderligere gjort at man kunne ombelægge dens tracé med enten græs eller mursten (afhængigt af stedet), hvilket yderligere gør området mere behageligt at opholde sig i.
Den eneste mindre gene som man kan pege på, er synsforstyrrelsen fra køreledningerne - men dem lægger man ikke mærke til efter de første par timer.
Alt i alt må jeg dog sige at området uden for Odense Station er gået fra at være et ubehageligt sted hvor man ikke gad at opholde sig som fodgænger, til at være et attraktivt byrum. Støjniveauet er også faldet ganske betydeligt. Områderne længere ude har også nydt godt af letbanen - ja, bortset fra de støjproblemer som den jo har, primært ved de få skarpe sving der er. Den fungerer som et brud fra asfalt og fortov, og eftersom letbanen kun kører hvert tiende minut (oftere i myldretiden?) er vejene også blevet mere stille.
I Aarhus er effekten mindre fordi letbanen i stor grad følger enten gammel jernbane, eller ligger i midten af en bred befærdet vej. Men eftersom sporene ligger i græs på en vej der ellers ikke har mange træer eller grønt, hjælper det trods alt stadig på temperaturen om sommeren, og gør byrummet lidt mere behageligt at være i. Området nede ved havnen er også betydeligt mere lækkert at være i, end da der kørte regionaltog på banen.