Citat fra: TWB Dato 9/12-22, 20:48Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?
Dine ord, ikke mine. Jeg sagde specifikt at fejlen ligger hos marketingafdelingen fordi de oversælger deres produkt.
Citat fra: TWB Dato 9/12-22, 20:48At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.
IC3-togene har en glimrende komfort med nypolstrede sæder, lavt støjniveau, skøn ergonomi i sæderne, og god benplads. IC4 er ligeledes også glimrende, bortset fra støjniveauet som er en
deal-breaker på længere ture. Dobbeltdækkerne er præcist lige så gode som hvad man finder til regional- og pendlertog rundt omkring Europa, og deres sæder skal ompolstres og ombetrækkes lige om lidt. De er for eksempel meget sammenlignelige med de tyske Regional-Ekspress tog. IR4s sæder er dog ganske nedslidt og er ubehagelige på længere ture; det kan man ikke komme udenom.
Komforten i tyske ICE-tog er glimrende - bortset fra de af ICE 4-sættene der ikke har fået erstattet sæder endnu. Men de er ikke de eneste tog som DB driver. Regionaltogene er typisk "okay" - men så heller ikke bedre end det.
TGV i Frankrig har ringe benplads i forhold til hvad vi er vant til fra danske tog. Sæderne er bløde og velpolstrede, men ikke særligt ergonomiske.
Vi bør slet ikke tale om UK, hvor pendlertogene ofte er 2+3 sædeopstilling i vognkasser der er smallere end vores dobbeltdækkertog, og hvor benpladsen samt polstringen er mere eller mindre er ikke-eksisterende. Selv fjerntogene har ofte dårlig benplads. Og dertil rasler og støjer alle de nye Klasse 800-tog, men de er jo også bygget af samme fabrikant som IC4. I det mindste har IC4 glimrende sæder og masser af benplads.
Og igen, Holland har plastikbetrukne sæder i alle deres InterCity-tog, inklusive de nye ICNG, som desuden har et koldt og designmæssigt sterilt interiør der får IC4 til at se varmt og hyggeligt ud.
Nuvel, man kan diskutere i en uendelighed om hvilke tog der er mest komfortable, og det er jo til dels også en smagssag - men der er andet og mere til at køre tog end bare kvaliteten af ens materiel. Når det kommer til målbare værdier som sikkerhed og operatørpunktlighed, så ligger DSB stadig tæt på toppen på europæisk skala. DB har for eksempel langt flere forsinkelser end DSB, og det på trods af at man har et meget løsere kriterie for at kalde tog forsinkede. DBs fjerntog har kun omkring 75-80 % rettidighed, og togene tæller først som forsinkede efter 6 minutter. Der bruges desuden togpunktlighed hos DB. Derimod har DSB en 90+ % rettidighed på fjerntogene - og de tæller forsinkelser allerede efter 3 minutter, og bruger passagerpunktlighed som straffer forsinkelser i myldretiden langt hårdere.
Det kan godt være at DB er bedre til at overholde køreplaner i din oplevelse - men det er så også kun i din oplevelse, fordi statistikken viser et meget anderledes billede. Har du overvejet at du måske er mere kritisk overfor DSB fordi du bliver udsat for deres fejl jævnligt, mens det kun er sjældent du bliver udsat for forsinkelser eller dårlig komfort i udlandet? Det er faktisk meget normalt at folk er meget mere kritiske overfor noget de benytter jævnligt, end noget de kun sjældent benytter, fordi vi da husker fejlene og irritationsmomenterne langt bedre.