Citat fra: Thomas123 Dato 14/11-22, 23:02En letbane bliver simpelthen for dårlig en løsning i forhold til Metro. Vi skal ikke have langsommere, og mindre pålidlig offentlig transport, men hurtigere og effektiv offentlig transport. Det har Letbanen i både Århus og Odense vist at en Letbane ikke præstere. Modsat har Metroen vist at være en stor succes, og derfor burde man fortsætte at udvide den. At overhovedet tænke en letbane som alternativ til Metro i København løber mig koldt ned af ryggen.
Prøv at kigge lidt mere ud i verden i stedet for at fokusere snævert på Danmark.
Letbanen i Odense er faktisk kun omtrent 30 % langsommere end metroen i København, i gennemsnitshastighed. Dertil kommer at man typisk har kortere gåafstand til nærmeste letbanestop i sammenligning med nærmeste metrostop. Hvis rejsen er kortere end 6 kilometer, så vinder letbanen faktisk på tid.
Desuden er dine konklusioner fra Aarhus og Odense fuldstændigt skudt ved siden af. Aarhus Letbane slår gang på gang sine egne passagerrekorder, og det er på trods af at de store nybygningsområder som den skal betjene, kun lige er blevet påbegyndt. Den er en langsigtet investering som først kommer til at vise sit værd når de områder den blev bygget til at betjene, rent faktisk er blevet bygget.
Odense Letbane er populær blandt dens brugere og har rigeligt med passagerer. Støjproblemerne skyldes i stor grad valget af letbanetog, og ikke en dårlig konstruktion.
Letbaner er en glimrende ide. Metroer er også en glimrende ide. De skal hver især bruges der hvor det giver bedst mening. Til forstærkning af havnesnittet hvor der allerede er en metro, ville en letbane (evt med boret tunnel gennem de tættest bebyggede bydele) være en glimrende løsning. Metroer bør i stedet føres de steder hen hvor der ikke allerede er metro. Dette gælder især fordi en meget stor del af trafikken i havnesnittet kun går fra Nordamager til Nørreport, hvilket er inden for de 6 kilometers afstand hvor en letbane giver hurtigere fremkomst. En letbane kan derfor have en bedre aflastende effekt end M5-metroen, der som allerede indikeret af eksisterende undersøgelser kun vil have en meget begrænset aflastende effekt.
Det værende sagt, så er jeg dog også fortaler for at udvide metroen (eller S-tog!) til de bydele der ikke allerede har den. Jeg tror bare ikke at endnu en metro over havnesnittet, hvor der allerede er en, ville være den bedste løsning.