Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny minister
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Ny minister
Af TWB. 15/12-22, 19:08.
Seneste redigering: 15/12-22, 19:18 af TWB
Citat fra: Danskjävlar Dato 15/12-22, 18:20Problemet er at man fra statsniveau ikke er i stand til at planlægge så godt efter lokale og regionale rejseønsker og at mange folk og lokalsamfund som følge bliver glemt. Når man arbejder på kommunalt plan er der ofte ikke megen interesse i behov på tværs af området uden for deres egne grænser. Regionerne ligger lige præcis i den størrelsesrang hvori de bedst kan tilgodese både lokale og regionale transportbehov bedst muligt med et stort overbliv over deres område. Især nu hvor amterne ikke findes længere. Og det er jo heller ikke fordi at regionerne ikke samarbejder, region Hovedstaden og region sjælland har et velfungerende samarbejde og flere ruter de driver sammen.

Hvis man flytter det hele på statsniveau er der garanti for at de lokales behov ikke bliver mødt, og at det f.eks. betyder at ingen sikrer sig at en landsbys lokalbus passer sammen med de øvrige forbindelser for at give et eksempel. Og de få steder der er et enkelt landsdækkende selskab er det typisk et langt mindre land som i Irland, og hvor der ofte ikke er den store indsats for at gøre den offentlige transport god.

Og igen, lokalbanerne er blandt ruterne med bedst service og bedste rettidighed, faktisk noget af den bedste i Europa. Vi hører bare ikke om det fordi det aldrig går galt for lokalbanerne.

Men der er en ting der er sikker her i Danmark. Vi er sjældent gode til at drive bustrafik. Den eneste busservice her i Danmark jeg faktisk hører får ros og som er på ligefod i udlandet, er Nordjyllands Trafikselskabs Ekspresbusser.

Vi er godt nok et sort får men regionerne og deres ansvar for offentlig transport er ellers en af de få ting vi får ros for. Og de kan jo sagtens få det til at fungere i Sverige.
Hvor er det lige de mangler busdækning henne i yderdistrikterne?

Midtjylland.

Hvorfor?

Letbanen i Aarhus blev noget dyrere end forudsat.

Så dit argument holder ikke!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/beboere-raser-efter-nedlaeggelse-det-er-uanstaendigt-uden-lige/7344455

Ny minister
Af Danskjävlar. 15/12-22, 19:33.
Citat fra: TWB Dato 15/12-22, 19:08Hvor er det lige de mangler busdækning henne i yderdistrikterne?

Midtjylland.

Hvorfor?

Letbanen i Aarhus blev noget dyrere end forudsat.

Så dit argument holder ikke!

Der er markant flere steder end midtjylland hvor busservice er manglende. For det andet, så var regionen allerede i en sort spiral med besparelser længe inden at letbanen var åben. For det 3. så et det helt absurd at byggeriet af højere klasse offentlig transport som letbaner eller metrolinjer fører til så store besparelser som vi har her i Denmark. Fordi at vores politikere her er alt for konservative og går alt for meget op i enkelte kroner og øre og er uvillige til at udvide budgettet.

I udlandet er det fuldstændig unormalt at skære så meget som vi gør her. Men i andre lande har anlægsbudgetterne heller ikke indflydelse på driftsbudgetterne. Men vi skal som sædvanlig være besværlige i Danmark.

Men hey fordyrrelser for vejprojekter er heller ikke helt ualmindelige.

Men stadigvæk. Vi er et af verdens rigeste lande per capita, og har store pengesummer vi kan investere tilbage i den offentlige velfærd og tjenester, men vælger bare ikke at gøre det, eller bruge dem ansvarligt, pga. mangel på politisk vilje og generel inkompetence.

Ny minister
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/12-22, 19:34.
Citat fra: Danskjävlar Dato 15/12-22, 13:26
Citat fra: Niels Bak Dato 15/12-22, 13:01Til gengæld tænker jeg ikke det nødvendigvis vil være dårligt for lokalbanerne, hvis regionerne bliver lagt ned, men det kommer helt an på, hvad der så sker i stedet for. Men den nuværende konstruktion, hvor en separat enhed har fået en lille begrænset pengekasse at drive regional trafik for, som de ikke selv har nogen indflydelse på størrelsen af, synes jeg ikke har været særlig god for hverken lokalbanerne eller de regionale trafikselskaber i det hele taget - se fx Østbanen.

Regionernes største problem har altid været at de ikke har kunne kontrollere egne indtægter eller opkræve egen skat og således have kontrol over deres egen økonomiske råderamme.

Regionerne er ellers af en perfekt størrelse når det gælder om at lave et velfungerende netværk af offentlig transport, og lokalbanerne er de mest veldrevne jernbaner i hele landet. Hører også en del ros om regionale busruter. Siden at amterne blev nedlagt blev ansvaret for busruterne delt mellem regionerne og kommunerne, og det er gået helt galt for de ruter der blev kommunale, der ofte er blevet afkortet ved kommunegrænser, hvor folk har haft deres pendlerforbindelser skåret midt over og hvor alternativet er ikke eksisterende eller så upraktisk at de ikke har noget reelt andet valg end bilen.

Igen det er også i regionspolitik at vi oftest ser de mest ambitiøse forslag inden for offentlig transport, men som de kort sagt ikke kan gennemføre fordi deres økonomiske råderum er fastsat af finansministeriet. Og regionerne og finansministeriet har ofte været i konflift af lige præcis den grund.

Kort sagt ville en nedlæggelse af regionerne være katastrofalt for den offentlige transport. Vi burde styrke regionerne, ikke nedlægge dem.

Det mest irriterende er at der i 2019 faktisk var et forslag om at regionerne skulle kunne opkræve deres egen skat og blive frigjort mere fra staten. Radikale Venstre, SF, Alternativet, og Enhedslisten var alle for forslaget, stort set hele rød blok på nær socialdemokratiet. Men Socialdemokratiet var ikke for det og ergo blev det aldrig til noget (som ved de fleste røde politiske planer)
Citat fra: Danskjävlar Dato 15/12-22, 13:26
Citat fra: Niels Bak Dato 15/12-22, 13:01Til gengæld tænker jeg ikke det nødvendigvis vil være dårligt for lokalbanerne, hvis regionerne bliver lagt ned, men det kommer helt an på, hvad der så sker i stedet for. Men den nuværende konstruktion, hvor en separat enhed har fået en lille begrænset pengekasse at drive regional trafik for, som de ikke selv har nogen indflydelse på størrelsen af, synes jeg ikke har været særlig god for hverken lokalbanerne eller de regionale trafikselskaber i det hele taget - se fx Østbanen.

Regionernes største problem har altid været at de ikke har kunne kontrollere egne indtægter eller opkræve egen skat og således have kontrol over deres egen økonomiske råderamme.

Regionerne er ellers af en perfekt størrelse når det gælder om at lave et velfungerende netværk af offentlig transport, og lokalbanerne er de mest veldrevne jernbaner i hele landet. Hører også en del ros om regionale busruter. Siden at amterne blev nedlagt blev ansvaret for busruterne delt mellem regionerne og kommunerne, og det er gået helt galt for de ruter der blev kommunale, der ofte er blevet afkortet ved kommunegrænser, hvor folk har haft deres pendlerforbindelser skåret midt over og hvor alternativet er ikke eksisterende eller så upraktisk at de ikke har noget reelt andet valg end bilen.

Igen det er også i regionspolitik at vi oftest ser de mest ambitiøse forslag inden for offentlig transport, men som de kort sagt ikke kan gennemføre fordi deres økonomiske råderum er fastsat af finansministeriet. Og regionerne og finansministeriet har ofte været i konflift af lige præcis den grund.

Kort sagt ville en nedlæggelse af regionerne være katastrofalt for den offentlige transport. Vi burde styrke regionerne, ikke nedlægge dem.

Det mest irriterende er at der i 2019 faktisk var et forslag om at regionerne skulle kunne opkræve deres egen skat og blive frigjort mere fra staten. Radikale Venstre, SF, Alternativet, og Enhedslisten var alle for forslaget, stort set hele rød blok på nær socialdemokratiet. Men Socialdemokratiet var ikke for det og ergo blev det aldrig til noget (som ved de fleste røde politiske planer)
At styr sin økonomi ved at kunne hæve sin indtægt er IKKE at styre

Ny minister
Af TWB. 15/12-22, 19:45.
Citat fra: Danskjävlar Dato 15/12-22, 19:33
Citat fra: TWB Dato 15/12-22, 19:08Hvor er det lige de mangler busdækning henne i yderdistrikterne?

Midtjylland.

Hvorfor?

Letbanen i Aarhus blev noget dyrere end forudsat.

Så dit argument holder ikke!

Der er markant flere steder end midtjylland hvor busservice er manglende. For det andet, så var regionen allerede i en sort spiral med besparelser længe inden at letbanen var åben. For det 3. så et det helt absurd at byggeriet af højere klasse offentlig transport som letbaner eller metrolinjer fører til så store besparelser som vi har her i Denmark. Fordi at vores politikere her er alt for konservative og går alt for meget op i enkelte kroner og øre og er uvillige til at udvide budgettet.

I udlandet er det fuldstændig unormalt at skære så meget som vi gør her. Men i andre lande har anlægsbudgetterne heller ikke indflydelse på driftsbudgetterne. Men vi skal som sædvanlig være besværlige i Danmark.

Men hey fordyrrelser for vejprojekter er heller ikke helt ualmindelige.

Men stadigvæk. Vi er et af verdens rigeste lande per capita, og har store pengesummer vi kan investere tilbage i den offentlige velfærd og tjenester, men vælger bare ikke at gøre det, eller bruge dem ansvarligt, pga. mangel på politisk vilje og generel inkompetence.
På bundlinien står stadigvæk at busdriften blev markant reduceret i store dele af region Midt!

Og det vil fortsat ske grundet måden regionerne er opbygget og financieret på.

Dertil er det et unødvendigt dyrt foretagende som indbyder til uværdig konkurrence mellem de 5 regioner og dårlig planlægning.

Ny minister
Af andersj, Aalborg. 15/12-22, 21:57.
Besparelsen på busdriften i 2019 i Region Midtjylland var på 60,3 millioner kr. årligt, hvoraf de 16 mio. kr. var pga. Aarhus Letbane. 11-13 mio. kr. skyldes renovering af Lemvigbanen.

Så det var næsten lige så meget Lemvigbanens skyld som det var letbanens at der skulle spares på busdriften.

https://www.tv2ostjylland.dk/tv-midtvest/regionen-skal-spare-60-millioner-pa-busruter

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3]
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
DSB MP 540

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak