Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny minister
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Ny minister
Af anders_vejby. 14/12-22, 15:08.
Seneste redigering: 14/12-22, 15:11 af anders_vejby
Tja, mon ikke det bliver en trafikminister fra Moderaterne eller (ryster lidt i bukserne) Venstre. Virkelig ærgerlig at se at hverken det ene eller det andet parti, i modsætning til deres centrum-højre søsterpartier i Holland eller Schweiz sætter pris på jernbaner eller kollektiv trafik i det hele taget. Men tja, sådan er det nu engang i vort dejlige land. Jeg havde håbet på mere kreativ politik på det område, men det får vi så ikke.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Ny minister
Af metrohenrik, Ringsted. 15/12-22, 09:34.
Seneste redigering: 15/12-22, 09:38 af metrohenrik
Thomas Danielsen, Venstre.

Så vidt jeg lige kan se, ingen erfaring med transport.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Ny minister
Af frederikhk. 15/12-22, 10:21.
Tilbage i mørket for den offentlige transport.

Ny minister
Af Jonas1983. 15/12-22, 10:42.
Citat fra: metrohenrik Dato 15/12-22, 09:34Thomas Danielsen, Venstre.

Så vidt jeg lige kan se, ingen erfaring med transport.

Årh, han er da uddannet lastvognsmekaniker...
(https://da.m.wikipedia.org/wiki/Thomas_Danielsen)

Valgt i Struer, man (jeg) kan håbe at han trods alt er opmærksom på gode forbindelser fra Str til Kh!

Ny minister
Af Togsøn. 15/12-22, 11:58.
Ja så er det nok sket.

Østbanen bliver vel til BUS bane, hvis der ikke kommer taxaer i stedet !
Vi har snart ingen Lokalbaner, når de trænger til istandsættelse, ja så nedlægges de.

Men sådan er borgerlig politik, de fattige må bare købe en bil, eller gå !

Hilsen Erling.

Ny minister
Af Niels Munch. 15/12-22, 12:09.
Citat fra: Per Holm Dato 14/12-22, 01:47Regionernes værdier kan næppe lande andre steder end hos staten og dermed bliver regionernes baner Banedanmarks. Det vil standse en hel del af de aktuelle slagsmål om hvis skyld det måtte være at vedligeholdet måske har ladet noget tilbage at ønske og udrulningen af ERTMS bliver landsdækkende.

Den kollektive bustrafik er forankret i de regionale trafikselskaber, hvori kommunerne også er engageret, og som besidder aktiemajoriteterne i privatbanerne.

Det vil formentlig være "en mindre juridisk øvelse" at omdanne trafikselskaberne til fælleskommunale selskaber, såfremt regionerne nedlægges.

M.v.h.
Niels

Ny minister
Af esni. 15/12-22, 12:12.
Så vidt jeg har opfattet pressedækningen af regeringsgrundlægget, så er regionerne fredet indtil videre?

Eskild

Ny minister
Af Niels Bak. 15/12-22, 12:17.
Det ligner en motorvejsminister...

Ny minister
Af Niels Munch. 15/12-22, 12:33.
Citat fra: esni Dato 15/12-22, 12:12Så vidt jeg har opfattet pressedækningen af regeringsgrundlægget, så er regionerne fredet indtil videre?

I regeringsgrundlagets pkt. 6.1 Et sammenhængende Danmark står bl.a.:

"Understøtte busdækningen for både byer og yderområder. Regeringen vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en ny struktur for busbetjening i Danmark. Den nye struktur skal understøtte dækningen for både byer og yderområder. Ekspertudvalget skal også se på den nuværende organisering med trafikselskaber ejet af kommuner og regioner."

Og inden for sundhedsområdet nævnes under pkt. 1.2 Akutplan der skal nedbringe ventelister

"Regeringen vil med en toårig akutplan lette presset på sygehusene og nedbringe ventelisterne. Akutplanen skal bidrage til, at vi kan stabilisere og styrke vores sygehuse på den korte bane, herunder robustgøre akutmodtagelserne og afvikle ventelister. Det vil være et vigtigt første skridt at stå på, når vi skal sikre, at sundhedsvæsenet bliver mere robust på sigt med en ambitiøs sundhedsreform."

I disse formuleringer kunne godt ligge kimen til en afskaffelse af regionerne.

M.v.h.
Niels

Ny minister
Af Niels Bak. 15/12-22, 13:01.
Citat fra: Niels Munch Dato 15/12-22, 12:33
Citat fra: esni Dato 15/12-22, 12:12Så vidt jeg har opfattet pressedækningen af regeringsgrundlægget, så er regionerne fredet indtil videre?

I regeringsgrundlagets pkt. 6.1 Et sammenhængende Danmark står bl.a.:

"Understøtte busdækningen for både byer og yderområder. Regeringen vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en ny struktur for busbetjening i Danmark. Den nye struktur skal understøtte dækningen for både byer og yderområder. Ekspertudvalget skal også se på den nuværende organisering med trafikselskaber ejet af kommuner og regioner."

Og inden for sundhedsområdet nævnes under pkt. 1.2 Akutplan der skal nedbringe ventelister

"Regeringen vil med en toårig akutplan lette presset på sygehusene og nedbringe ventelisterne. Akutplanen skal bidrage til, at vi kan stabilisere og styrke vores sygehuse på den korte bane, herunder robustgøre akutmodtagelserne og afvikle ventelister. Det vil være et vigtigt første skridt at stå på, når vi skal sikre, at sundhedsvæsenet bliver mere robust på sigt med en ambitiøs sundhedsreform."

I disse formuleringer kunne godt ligge kimen til en afskaffelse af regionerne.

M.v.h.
Niels

Jeg er ikke helt uening. Den kommission (eller hvad den nu kommer til at hedde) som skal nedsættes for at se på strukturen i sundhedssystemet ligner lidt noget som skal skaffe S rygdækning for at sluge kamelen med at nedlægge regionerne. Men det kan også være en undskyldning for at sylte beslutningen ud over den nuværende regeringsperiode.

Til gengæld tænker jeg ikke det nødvendigvis vil være dårligt for lokalbanerne, hvis regionerne bliver lagt ned, men det kommer helt an på, hvad der så sker i stedet for. Men den nuværende konstruktion, hvor en separat enhed har fået en lille begrænset pengekasse at drive regional trafik for, som de ikke selv har nogen indflydelse på størrelsen af, synes jeg ikke har været særlig god for hverken lokalbanerne eller de regionale trafikselskaber i det hele taget - se fx Østbanen.

Ny minister
Af esni. 15/12-22, 13:12.
Indtil videre kan være det kommende finansår eller til efter sommerferien eller senere.

Men næppe før sommerferien

Eskild

Ny minister
Af esni. 15/12-22, 13:16.
Citat fra: Niels Bak Dato 15/12-22, 13:01Jeg er ikke helt uening. Den kommission (eller hvad den nu kommer til at hedde) som skal nedsættes for at se på strukturen i sundhedssystemet ligner lidt noget som skal skaffe S rygdækning for at sluge kamelen med at nedlægge regionerne. Men det kan også være en undskyldning for at sylte beslutningen ud over den nuværende regeringsperiode. 

Regionernes problem har fra dag ét været at de på sundheds- og transportområderne har skullet styre udgifter uden at kunne styre indtægter.

Eskild

Ny minister
Af Danskjävlar. 15/12-22, 13:26.
Citat fra: Niels Bak Dato 15/12-22, 13:01Til gengæld tænker jeg ikke det nødvendigvis vil være dårligt for lokalbanerne, hvis regionerne bliver lagt ned, men det kommer helt an på, hvad der så sker i stedet for. Men den nuværende konstruktion, hvor en separat enhed har fået en lille begrænset pengekasse at drive regional trafik for, som de ikke selv har nogen indflydelse på størrelsen af, synes jeg ikke har været særlig god for hverken lokalbanerne eller de regionale trafikselskaber i det hele taget - se fx Østbanen.

Regionernes største problem har altid været at de ikke har kunne kontrollere egne indtægter eller opkræve egen skat og således have kontrol over deres egen økonomiske råderamme.

Regionerne er ellers af en perfekt størrelse når det gælder om at lave et velfungerende netværk af offentlig transport, og lokalbanerne er de mest veldrevne jernbaner i hele landet. Hører også en del ros om regionale busruter. Siden at amterne blev nedlagt blev ansvaret for busruterne delt mellem regionerne og kommunerne, og det er gået helt galt for de ruter der blev kommunale, der ofte er blevet afkortet ved kommunegrænser, hvor folk har haft deres pendlerforbindelser skåret midt over og hvor alternativet er ikke eksisterende eller så upraktisk at de ikke har noget reelt andet valg end bilen.

Igen det er også i regionspolitik at vi oftest ser de mest ambitiøse forslag inden for offentlig transport, men som de kort sagt ikke kan gennemføre fordi deres økonomiske råderum er fastsat af finansministeriet. Og regionerne og finansministeriet har ofte været i konflift af lige præcis den grund.

Kort sagt ville en nedlæggelse af regionerne være katastrofalt for den offentlige transport. Vi burde styrke regionerne, ikke nedlægge dem.

Det mest irriterende er at der i 2019 faktisk var et forslag om at regionerne skulle kunne opkræve deres egen skat og blive frigjort mere fra staten. Radikale Venstre, SF, Alternativet, og Enhedslisten var alle for forslaget, stort set hele rød blok på nær socialdemokratiet. Men Socialdemokratiet var ikke for det og ergo blev det aldrig til noget (som ved de fleste røde politiske planer)

Ny minister
Af TWB. 15/12-22, 15:37.
Citat fra: Danskjävlar Dato 15/12-22, 13:26
Citat fra: Niels Bak Dato 15/12-22, 13:01Til gengæld tænker jeg ikke det nødvendigvis vil være dårligt for lokalbanerne, hvis regionerne bliver lagt ned, men det kommer helt an på, hvad der så sker i stedet for. Men den nuværende konstruktion, hvor en separat enhed har fået en lille begrænset pengekasse at drive regional trafik for, som de ikke selv har nogen indflydelse på størrelsen af, synes jeg ikke har været særlig god for hverken lokalbanerne eller de regionale trafikselskaber i det hele taget - se fx Østbanen.

Regionernes største problem har altid været at de ikke har kunne kontrollere egne indtægter eller opkræve egen skat og således have kontrol over deres egen økonomiske råderamme.

Regionerne er ellers af en perfekt størrelse når det gælder om at lave et velfungerende netværk af offentlig transport, og lokalbanerne er de mest veldrevne jernbaner i hele landet. Hører også en del ros om regionale busruter. Siden at amterne blev nedlagt blev ansvaret for busruterne delt mellem regionerne og kommunerne, og det er gået helt galt for de ruter der blev kommunale, der ofte er blevet afkortet ved kommunegrænser, hvor folk har haft deres pendlerforbindelser skåret midt over og hvor alternativet er ikke eksisterende eller så upraktisk at de ikke har noget reelt andet valg end bilen.

Igen det er også i regionspolitik at vi oftest ser de mest ambitiøse forslag inden for offentlig transport, men som de kort sagt ikke kan gennemføre fordi deres økonomiske råderum er fastsat af finansministeriet. Og regionerne og finansministeriet har ofte været i konflift af lige præcis den grund.

Kort sagt ville en nedlæggelse af regionerne være katastrofalt for den offentlige transport. Vi burde styrke regionerne, ikke nedlægge dem.

Det mest irriterende er at der i 2019 faktisk var et forslag om at regionerne skulle kunne opkræve deres egen skat og blive frigjort mere fra staten. Radikale Venstre, SF, Alternativet, og Enhedslisten var alle for forslaget, stort set hele rød blok på nær socialdemokratiet. Men Socialdemokratiet var ikke for det og ergo blev det aldrig til noget (som ved de fleste røde politiske planer)
Helt uenig.
Transport - Hvad enten det er skinnebåren eller med bus skal være et landsdækkende foretagende.

Alt andet ender med sognerådspolitik.

Og regionerne er en opfindelse "fanden" har skabt.
Det har været dyrt, dårligt og givet meget uens behandling indenfor sundhedsvæsenet såvel som transportområdet.
Og at kommunerne fik ansvaret for borger mwd særlige udfordringer var det mest tåbelige og ødelæggende for de mennesker med særlige behov.

Akt skal ikke være stirt og alt skal ikke være småt.

Men vi bor nu i et land med pendling over såvel kommune som regionsgrænser som ingensinde før og vi efterspørger sundhedsbehandling overalt på højt niveau.

Derfor skal regionerne væk !


Ny minister
Af Danskjävlar. 15/12-22, 18:20.
Problemet er at man fra statsniveau ikke er i stand til at planlægge så godt efter lokale og regionale rejseønsker og at mange folk og lokalsamfund som følge bliver glemt. Når man arbejder på kommunalt plan er der ofte ikke megen interesse i behov på tværs af området uden for deres egne grænser. Regionerne ligger lige præcis i den størrelsesrang hvori de bedst kan tilgodese både lokale og regionale transportbehov bedst muligt med et stort overbliv over deres område. Især nu hvor amterne ikke findes længere. Og det er jo heller ikke fordi at regionerne ikke samarbejder, region Hovedstaden og region sjælland har et velfungerende samarbejde og flere ruter de driver sammen.

Hvis man flytter det hele på statsniveau er der garanti for at de lokales behov ikke bliver mødt, og at det f.eks. betyder at ingen sikrer sig at en landsbys lokalbus passer sammen med de øvrige forbindelser for at give et eksempel. Og de få steder der er et enkelt landsdækkende selskab er det typisk et langt mindre land som i Irland, og hvor der ofte ikke er den store indsats for at gøre den offentlige transport god.

Og igen, lokalbanerne er blandt ruterne med bedst service og bedste rettidighed, faktisk noget af den bedste i Europa. Vi hører bare ikke om det fordi det aldrig går galt for lokalbanerne.

Men der er en ting der er sikker her i Danmark. Vi er sjældent gode til at drive bustrafik. Den eneste busservice her i Danmark jeg faktisk hører får ros og som er på ligefod i udlandet, er Nordjyllands Trafikselskabs Ekspresbusser.

Vi er godt nok et sort får men regionerne og deres ansvar for offentlig transport er ellers en af de få ting vi får ros for. Og de kan jo sagtens få det til at fungere i Sverige.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kolding - Egtved Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak