Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: anho Dato  9/12-22, 10:32
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 09:41JA - hvis de rejser 100 gange årligt - men rejser de 2-4 x årligt - så kan du ikke sammenligne med alt det du disker op.
Og det ville Politiken, Jyllandsposten og DR givet være enige i var dårlig politik at have folk i de øverste lag som helt undgår at bruge de som er firmaets produkter eller nære samarbejdspartnere.

Men det forklarer jo fint hvorfor DSB så kører så dårligt sammenlignet med tog mange steder i udlandet.

Har du læst artiklen? De forklarer jo at DSBs ledelse typisk kører med tog! Og at man i denne situation har afvejet, at det ville tage for lang tid med tog fordi forbindelserne til Amsterdam er så ringe.

Ja - jeg har læst artiklen. Men har måske hæftet mig mere hvad der blev sagt end du har??
_______________________
DSB sendte 11 medarbejdere og chefer med fly frem og tilbage til World Passenger Festival 14-16 november.
En konference midt i Amsterdam, der er en af DSB's egne topdestinationer i Europa og på DSB's hjemmeside beskrives som 'hurtigt og nemt at komme til med tog' og 'med flere daglige afgang og få skift'.
'Med tog til Amsterdam kan I gøre ventetid til hyggetid, og der er god mulighed for både at læse en god bog, høre musik eller planlægge de sidste detaljer inden ankomst' lyder det."

"Jamen jeg er med på, at man sender et signal, når man som DSB-ansat sidder i et fly.  Men det var en afvejning og vi vurderede at det var for meget at tage 5 dages tid væk fra arbejde og familie."
_________________________________

Så da konferencen foregik over 3 dage og startede allerede fra morgenstunden - så har man skulle rejse derned dagen før. Så det var ikke muligt at deltage til HELE arrangementet UDEN at rejse dagen før. Hvilket var en søndag.
Så her kunne man passende have sendt dem med tog.
At de på hjemrejsen så måske kunne tage en fly sidst på eftermiddagen eller først på aftenen er måske knapt så problematisk.

Men det udstiller stadigvæk - at internationale tog endnu - og givet i rigtig mange år fremover - ikke er særlig attraktive overfor hurtigere og ikke mindst billigere fly.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 12:53Men det udstiller stadigvæk - at internationale tog endnu - og givet i rigtig mange år fremover - ikke er særlig attraktive overfor hurtigere og ikke mindst billigere fly.

Det er der da heller ingen i denne tråd der har betvivlet. Selvfølgelig udstiller det at forbindelserne er ringe, for forbindelserne er enormt ringe! At DSBs reklame på deres hjemmeside så pynter lidt (meget) på den faktiske situation er jo typisk for reklamer, og det virker da også en smule hyklerisk - men her vil jeg mene at fejlen ligger hos marketing-afdelingen som laver fuldstændigt urealistiske beskrivelser af produktet, og ikke hos de ledere der valgte at rejse med fly.

Ikke desto mindre er det fuldstændigt ved siden af hvad jeg rent faktisk skrev om i min forrige kommentar, for mit argument handlede slet ikke om hvorvidt det er hyklerisk eller ej. Det jeg var uenig med dig i var din uunderbyggede påstand om at DSBs ledelse aldrig tager toget (hvilket de ofte gør), og din dertil forkerte konklusion om at DSBs tog er ringe i forhold til udlandet (hvilket de ikke er), og at de to ting skulle have noget med hinanden at gøre.

Dertil kommer at den internationale forbindelse til Amsterdam måske nok kunne komme ned på 10 timer den dag i dag, hvis man indførte en direkte afgang - men ingen fritids- eller forretningsrejsende ville benytte den længere end til Hamborg, fordi rejsetiden derefter bliver alt for lang. Som nattog kunne det måske fungere. Men som dagtog kræver det betydelige udbygninger i infrastruktur: Femern-bælt, Lelylijn, og helst også en stor opgradering af den meget langsomme (cirka 80 km/t) bane mellem Groningen og Bremen, for at få den ned på omkring 6 timer. Alt sammen noget som DSB ikke er herre over.

Citat fra: anho Dato  9/12-22, 13:14
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 12:53Men det udstiller stadigvæk - at internationale tog endnu - og givet i rigtig mange år fremover - ikke er særlig attraktive overfor hurtigere og ikke mindst billigere fly.

Det er der da heller ingen i denne tråd der har betvivlet. Selvfølgelig udstiller det at forbindelserne er ringe, for forbindelserne er enormt ringe! At DSBs reklame på deres hjemmeside så pynter lidt (meget) på den faktiske situation er jo typisk for reklamer, og det virker da også en smule hyklerisk - men her vil jeg mene at fejlen ligger hos marketing-afdelingen som laver fuldstændigt urealistiske beskrivelser af produktet, og ikke hos de ledere der valgte at rejse med fly.

Ikke desto mindre er det fuldstændigt ved siden af hvad jeg rent faktisk skrev om i min forrige kommentar, for mit argument handlede slet ikke om hvorvidt det er hyklerisk eller ej. Det jeg var uenig med dig i var din uunderbyggede påstand om at DSBs ledelse aldrig tager toget (hvilket de ofte gør), og din dertil forkerte konklusion om at DSBs tog er ringe i forhold til udlandet (hvilket de ikke er), og at de to ting skulle have noget med hinanden at gøre.

Dertil kommer at den internationale forbindelse til Amsterdam måske nok kunne komme ned på 10 timer den dag i dag, hvis man indførte en direkte afgang - men ingen fritids- eller forretningsrejsende ville benytte den længere end til Hamborg, fordi rejsetiden derefter bliver alt for lang. Som nattog kunne det måske fungere. Men som dagtog kræver det betydelige udbygninger i infrastruktur: Femern-bælt, Lelylijn, og helst også en stor opgradering af den meget langsomme (cirka 80 km/t) bane mellem Groningen og Bremen, for at få den ned på omkring 6 timer. Alt sammen noget som DSB ikke er herre over.
Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?

At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.

Men læste i dag at flyselskabet DAT stopper på ruten til Karup.
Måske DSB skulle købe nogle fly og genåbne ruten.
Så ville det jo blive legitimt at cheferne tog fly!

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48Men læste i dag at flyselskabet DAT stopper på ruten til Karup.
Måske DSB skulle købe nogle fly og genåbne ruten.
Så ville det jo blive legitimt at cheferne tog fly!

Desværre ikke første gang, at proportionssans og relevans forsvinder i vås og tanketåger..

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?
Dine ord, ikke mine. Jeg sagde specifikt at fejlen ligger hos marketingafdelingen fordi de oversælger deres produkt.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.
IC3-togene har en glimrende komfort med nypolstrede sæder, lavt støjniveau, skøn ergonomi i sæderne, og god benplads. IC4 er ligeledes også glimrende, bortset fra støjniveauet som er en deal-breaker på længere ture. Dobbeltdækkerne er præcist lige så gode som hvad man finder til regional- og pendlertog rundt omkring Europa, og deres sæder skal ompolstres og ombetrækkes lige om lidt. De er for eksempel meget sammenlignelige med de tyske Regional-Ekspress tog. IR4s sæder er dog ganske nedslidt og er ubehagelige på længere ture; det kan man ikke komme udenom.

Komforten i tyske ICE-tog er glimrende - bortset fra de af ICE 4-sættene der ikke har fået erstattet sæder endnu. Men de er ikke de eneste tog som DB driver. Regionaltogene er typisk "okay" - men så heller ikke bedre end det.

TGV i Frankrig har ringe benplads i forhold til hvad vi er vant til fra danske tog. Sæderne er bløde og velpolstrede, men ikke særligt ergonomiske.

Vi bør slet ikke tale om UK, hvor pendlertogene ofte er 2+3 sædeopstilling i vognkasser der er smallere end vores dobbeltdækkertog, og hvor benpladsen samt polstringen er mere eller mindre er ikke-eksisterende. Selv fjerntogene har ofte dårlig benplads. Og dertil rasler og støjer alle de nye Klasse 800-tog, men de er jo også bygget af samme fabrikant som IC4. I det mindste har IC4 glimrende sæder og masser af benplads.

Og igen, Holland har plastikbetrukne sæder i alle deres InterCity-tog, inklusive de nye ICNG, som desuden har et koldt og designmæssigt sterilt interiør der får IC4 til at se varmt og hyggeligt ud.

Nuvel, man kan diskutere i en uendelighed om hvilke tog der er mest komfortable, og det er jo til dels også en smagssag - men der er andet og mere til at køre tog end bare kvaliteten af ens materiel. Når det kommer til målbare værdier som sikkerhed og operatørpunktlighed, så ligger DSB stadig tæt på toppen på europæisk skala. DB har for eksempel langt flere forsinkelser end DSB, og det på trods af at man har et meget løsere kriterie for at kalde tog forsinkede. DBs fjerntog har kun omkring 75-80 % rettidighed, og togene tæller først som forsinkede efter 6 minutter. Der bruges desuden togpunktlighed hos DB. Derimod har DSB en 90+ % rettidighed på fjerntogene - og de tæller forsinkelser allerede efter 3 minutter, og bruger passagerpunktlighed som straffer forsinkelser i myldretiden langt hårdere.

Det kan godt være at DB er bedre til at overholde køreplaner i din oplevelse - men det er så også kun i din oplevelse, fordi statistikken viser et meget anderledes billede. Har du overvejet at du måske er mere kritisk overfor DSB fordi du bliver udsat for deres fejl jævnligt, mens det kun er sjældent du bliver udsat for forsinkelser eller dårlig komfort i udlandet? Det er faktisk meget normalt at folk er meget mere kritiske overfor noget de benytter jævnligt, end noget de kun sjældent benytter, fordi vi da husker fejlene og irritationsmomenterne langt bedre.

Citat fra: anho Dato  9/12-22, 22:18
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?
Dine ord, ikke mine. Jeg sagde specifikt at fejlen ligger hos marketingafdelingen fordi de oversælger deres produkt.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.
IC3-togene har en glimrende komfort med nypolstrede sæder, lavt støjniveau, skøn ergonomi i sæderne, og god benplads. IC4 er ligeledes også glimrende, bortset fra støjniveauet som er en deal-breaker på længere ture. Dobbeltdækkerne er præcist lige så gode som hvad man finder til regional- og pendlertog rundt omkring Europa, og deres sæder skal ompolstres og ombetrækkes lige om lidt. De er for eksempel meget sammenlignelige med de tyske Regional-Ekspress tog. IR4s sæder er dog ganske nedslidt og er ubehagelige på længere ture; det kan man ikke komme udenom.

Komforten i tyske ICE-tog er glimrende - bortset fra de af ICE 4-sættene der ikke har fået erstattet sæder endnu. Men de er ikke de eneste tog som DB driver. Regionaltogene er typisk "okay" - men så heller ikke bedre end det.

TGV i Frankrig har ringe benplads i forhold til hvad vi er vant til fra danske tog. Sæderne er bløde og velpolstrede, men ikke særligt ergonomiske.

Vi bør slet ikke tale om UK, hvor pendlertogene ofte er 2+3 sædeopstilling i vognkasser der er smallere end vores dobbeltdækkertog, og hvor benpladsen samt polstringen er mere eller mindre er ikke-eksisterende. Selv fjerntogene har ofte dårlig benplads. Og dertil rasler og støjer alle de nye Klasse 800-tog, men de er jo også bygget af samme fabrikant som IC4. I det mindste har IC4 glimrende sæder og masser af benplads.

Og igen, Holland har plastikbetrukne sæder i alle deres InterCity-tog, inklusive de nye ICNG, som desuden har et koldt og designmæssigt sterilt interiør der får IC4 til at se varmt og hyggeligt ud.

Nuvel, man kan diskutere i en uendelighed om hvilke tog der er mest komfortable, og det er jo til dels også en smagssag - men der er andet og mere til at køre tog end bare kvaliteten af ens materiel. Når det kommer til målbare værdier som sikkerhed og operatørpunktlighed, så ligger DSB stadig tæt på toppen på europæisk skala. DB har for eksempel langt flere forsinkelser end DSB, og det på trods af at man har et meget løsere kriterie for at kalde tog forsinkede. DBs fjerntog har kun omkring 75-80 % rettidighed, og togene tæller først som forsinkede efter 6 minutter. Der bruges desuden togpunktlighed hos DB. Derimod har DSB en 90+ % rettidighed på fjerntogene - og de tæller forsinkelser allerede efter 3 minutter, og bruger passagerpunktlighed som straffer forsinkelser i myldretiden langt hårdere.

Det kan godt være at DB er bedre til at overholde køreplaner i din oplevelse - men det er så også kun i din oplevelse, fordi statistikken viser et meget anderledes billede. Har du overvejet at du måske er mere kritisk overfor DSB fordi du bliver udsat for deres fejl jævnligt, mens det kun er sjældent du bliver udsat for forsinkelser eller dårlig komfort i udlandet? Det er faktisk meget normalt at folk er meget mere kritiske overfor noget de benytter jævnligt, end noget de kun sjældent benytter, fordi vi da husker fejlene og irritationsmomenterne langt bedre.
Oplevelsen af komfort og indretning samt køreegenskaber er vist meget individuelle!
IC4 larmer og er ikke behagelige at køre med.
IC3 har dårlige sæder og stadig en del dører som driller når man går igennem toget.
Et gearskift som lyder hæsligt.
Dobbeltdækkervogne er enten pissekolde eller med tropisk varme.

Uheldsstatistik er som navner antyder -statistik.
Så det kan tilpasses efterbehov og lys.

Herhjemme er intensiteten på banenettet og hastigheden ikke høj - deraf nok færre uheld end i lande med langt mere trafik.

Mine oplevelser med tog er nogenlunde ligeligt fordelt på indenlandske som udenlandske ture.

Citat fra: anho Dato  9/12-22, 22:18
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?
Dine ord, ikke mine. Jeg sagde specifikt at fejlen ligger hos marketingafdelingen fordi de oversælger deres produkt.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.
IC3-togene har en glimrende komfort med nypolstrede sæder, lavt støjniveau, skøn ergonomi i sæderne, og god benplads. IC4 er ligeledes også glimrende, bortset fra støjniveauet som er en deal-breaker på længere ture. Dobbeltdækkerne er præcist lige så gode som hvad man finder til regional- og pendlertog rundt omkring Europa, og deres sæder skal ompolstres og ombetrækkes lige om lidt. De er for eksempel meget sammenlignelige med de tyske Regional-Ekspress tog. IR4s sæder er dog ganske nedslidt og er ubehagelige på længere ture; det kan man ikke komme udenom.

Komforten i tyske ICE-tog er glimrende - bortset fra de af ICE 4-sættene der ikke har fået erstattet sæder endnu. Men de er ikke de eneste tog som DB driver. Regionaltogene er typisk "okay" - men så heller ikke bedre end det.

TGV i Frankrig har ringe benplads i forhold til hvad vi er vant til fra danske tog. Sæderne er bløde og velpolstrede, men ikke særligt ergonomiske.

Vi bør slet ikke tale om UK, hvor pendlertogene ofte er 2+3 sædeopstilling i vognkasser der er smallere end vores dobbeltdækkertog, og hvor benpladsen samt polstringen er mere eller mindre er ikke-eksisterende. Selv fjerntogene har ofte dårlig benplads. Og dertil rasler og støjer alle de nye Klasse 800-tog, men de er jo også bygget af samme fabrikant som IC4. I det mindste har IC4 glimrende sæder og masser af benplads.

Og igen, Holland har plastikbetrukne sæder i alle deres InterCity-tog, inklusive de nye ICNG, som desuden har et koldt og designmæssigt sterilt interiør der får IC4 til at se varmt og hyggeligt ud.

Nuvel, man kan diskutere i en uendelighed om hvilke tog der er mest komfortable, og det er jo til dels også en smagssag - men der er andet og mere til at køre tog end bare kvaliteten af ens materiel. Når det kommer til målbare værdier som sikkerhed og operatørpunktlighed, så ligger DSB stadig tæt på toppen på europæisk skala. DB har for eksempel langt flere forsinkelser end DSB, og det på trods af at man har et meget løsere kriterie for at kalde tog forsinkede. DBs fjerntog har kun omkring 75-80 % rettidighed, og togene tæller først som forsinkede efter 6 minutter. Der bruges desuden togpunktlighed hos DB. Derimod har DSB en 90+ % rettidighed på fjerntogene - og de tæller forsinkelser allerede efter 3 minutter, og bruger passagerpunktlighed som straffer forsinkelser i myldretiden langt hårdere.

Det kan godt være at DB er bedre til at overholde køreplaner i din oplevelse - men det er så også kun i din oplevelse, fordi statistikken viser et meget anderledes billede. Har du overvejet at du måske er mere kritisk overfor DSB fordi du bliver udsat for deres fejl jævnligt, mens det kun er sjældent du bliver udsat for forsinkelser eller dårlig komfort i udlandet? Det er faktisk meget normalt at folk er meget mere kritiske overfor noget de benytter jævnligt, end noget de kun sjældent benytter, fordi vi da husker fejlene og irritationsmomenterne langt bedre.

Det må være DSB's operatørpunktlighed du refererer til ikke? For kundepunktligheden for fjern og regionaltog er nede på ca 70% i år.

Citat fra: TWB Dato 10/12-22, 08:04
Citat fra: anho Dato  9/12-22, 22:18
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48Men når det sker som reklame er det ok at overdrive vildt?
Dine ord, ikke mine. Jeg sagde specifikt at fejlen ligger hos marketingafdelingen fordi de oversælger deres produkt.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 20:48At DSB matereil skulle være bedre end hvad man oplever i udlandet - her er vi uenige!
De gange jeg har kørt med tog i Tyskland med DB har komforten og overholdelse af køreplan været bedre end IC4, IC3 og dobbeltdækkervogne kan fremvise.
Det samme når jeg har kørt med tog i Amsterdamområdet, omkring Bruxelles og i Paris.
IC3-togene har en glimrende komfort med nypolstrede sæder, lavt støjniveau, skøn ergonomi i sæderne, og god benplads. IC4 er ligeledes også glimrende, bortset fra støjniveauet som er en deal-breaker på længere ture. Dobbeltdækkerne er præcist lige så gode som hvad man finder til regional- og pendlertog rundt omkring Europa, og deres sæder skal ompolstres og ombetrækkes lige om lidt. De er for eksempel meget sammenlignelige med de tyske Regional-Ekspress tog. IR4s sæder er dog ganske nedslidt og er ubehagelige på længere ture; det kan man ikke komme udenom.

Komforten i tyske ICE-tog er glimrende - bortset fra de af ICE 4-sættene der ikke har fået erstattet sæder endnu. Men de er ikke de eneste tog som DB driver. Regionaltogene er typisk "okay" - men så heller ikke bedre end det.

TGV i Frankrig har ringe benplads i forhold til hvad vi er vant til fra danske tog. Sæderne er bløde og velpolstrede, men ikke særligt ergonomiske.

Vi bør slet ikke tale om UK, hvor pendlertogene ofte er 2+3 sædeopstilling i vognkasser der er smallere end vores dobbeltdækkertog, og hvor benpladsen samt polstringen er mere eller mindre er ikke-eksisterende. Selv fjerntogene har ofte dårlig benplads. Og dertil rasler og støjer alle de nye Klasse 800-tog, men de er jo også bygget af samme fabrikant som IC4. I det mindste har IC4 glimrende sæder og masser af benplads.

Og igen, Holland har plastikbetrukne sæder i alle deres InterCity-tog, inklusive de nye ICNG, som desuden har et koldt og designmæssigt sterilt interiør der får IC4 til at se varmt og hyggeligt ud.

Nuvel, man kan diskutere i en uendelighed om hvilke tog der er mest komfortable, og det er jo til dels også en smagssag - men der er andet og mere til at køre tog end bare kvaliteten af ens materiel. Når det kommer til målbare værdier som sikkerhed og operatørpunktlighed, så ligger DSB stadig tæt på toppen på europæisk skala. DB har for eksempel langt flere forsinkelser end DSB, og det på trods af at man har et meget løsere kriterie for at kalde tog forsinkede. DBs fjerntog har kun omkring 75-80 % rettidighed, og togene tæller først som forsinkede efter 6 minutter. Der bruges desuden togpunktlighed hos DB. Derimod har DSB en 90+ % rettidighed på fjerntogene - og de tæller forsinkelser allerede efter 3 minutter, og bruger passagerpunktlighed som straffer forsinkelser i myldretiden langt hårdere.

Det kan godt være at DB er bedre til at overholde køreplaner i din oplevelse - men det er så også kun i din oplevelse, fordi statistikken viser et meget anderledes billede. Har du overvejet at du måske er mere kritisk overfor DSB fordi du bliver udsat for deres fejl jævnligt, mens det kun er sjældent du bliver udsat for forsinkelser eller dårlig komfort i udlandet? Det er faktisk meget normalt at folk er meget mere kritiske overfor noget de benytter jævnligt, end noget de kun sjældent benytter, fordi vi da husker fejlene og irritationsmomenterne langt bedre.
Oplevelsen af komfort og indretning samt køreegenskaber er vist meget individuelle!
IC4 larmer og er ikke behagelige at køre med.
IC3 har dårlige sæder og stadig en del dører som driller når man går igennem toget.
Et gearskift som lyder hæsligt.
Dobbeltdækkervogne er enten pissekolde eller med tropisk varme.

Uheldsstatistik er som navner antyder -statistik.
Så det kan tilpasses efterbehov og lys.

Herhjemme er intensiteten på banenettet og hastigheden ikke høj - deraf nok færre uheld end i lande med langt mere trafik.

Mine oplevelser med tog er nogenlunde ligeligt fordelt på indenlandske som udenlandske ture.

Udnyttelsen af det danske jernbanenet er en af de højeste i Europa. Det er så vidt jeg husker kun hollænderne som kører flere tog pr kilometer skinner. (det er muigt at Schweiz og UK ikke er med i den statistik). Så jo, høj intensitet, og ganske mange strækninger, som officielt er regnet til at køre på eller nær kapacitetsgrænsen.

Og ulykkesstatistik er altså noget af det mest simple at lave. Man tager antal omkomne og tilskadekomne og dividerer med antal togkilometer. Men du har måske eksempler på manipulationer?

Gå op Sider: 1 2 [3]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vodskov - Østervrå

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak