Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IR4 og IC3
IR4 og IC3
Af Stennicke. 31/10-22, 14:25.
Hej

Når jeg har skulle til/fra Aarhus og skulle skifte i Fredericia, typisk til en kombi med IC3 og IR4 så har jeg undret mig over at det har lyt som om at dieselmotoren har været tændt. Var hele fidusen med at de skulle kunne køre sammenkoblet at hele toget skulle kunne trækkes udelukkende med el?

IR4 og IC3
Af anho. 31/10-22, 15:07.
Nej, det har aldrig været hensigten. En IR4 kan godt trække en IC3 (og omvendt), men det sker med dårligere acceleration og tophastighed, og det sker ikke i planlagt passagerdrift. IC3'ere har dog til tider trukket IR4'ere til værksted i Aarhus, så vidt jeg husker. IC3'erens motor leverer tilstrækkeligt med strøm til at styre IR4'erens vigtigste systemer, men ikke nok til at drive motorerne.

IC3'eren er dieselmekanisk (ikke dieselelektrisk) og kan derfor ikke drives gennem en IR4'ers pantograf.

Gå op Sider:[1]
DSB MO 1954
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak