Jeg har slev ved flere anledndinger opplevd å bli forsinket i Tyskland.Samtidig har jeg opplevd at DB har vist en enestående vilje og evne til å bistå til å få meg frem til destinasjonen innen rimelig tid.
Den seneste hendelsen var en reise fra Eisenach til Augsburg i forrige måned. Reisen var bestilt over
bahn.de, men første del av reisen måtteforegå med FlixTrain fordi DB selv ikke hadde noen forbindelse som passet. Det var
bahn.de som foreslo Flix-forbindelsen.
Flix-toget var 20 minutter forsinket, og dermed røk forbindelsen videre i Erfurt. Jeg gikk inn på DB Reisezentrum i Eisenach og spurte hva jeg nå skulle gjøre. På et halvt minutt hadde jeg en ny reiseplan i hånden, og et halvt minutt deretter tikket den samme rieseplanen inn på DB-apen - sammen med en alternativ reiseplan for sikkerhets skyld. Den siste fikk jeg ikke bruk for. Det ble én ekstra omstigning, men jeg var fremme i augsburg bare en halvtime senere enn jeg skulle ha vært der etter den opprinnelige planen. Og hele veien ble jeg møtt med smil. Kun én konduktør var litt bekymret da hun så destinasjonen min, for toget kjørte ikke den veien. Men da jeg forklarte at jeg visste hvor jeg skulle bytte tog underveis, var alt i orden.
Jeg kan i det hele tatt ikke få fullrost DB nok for deres servicemindethet. Det er mange som kunne ha noe å lære av dem (ikke minst Lufthansa, et flyselskap jeg skyr som pesten!).