I Kiel har Rambøll netop afleveret og præsenteret en tracéundersøgelse for både et sporvognsnet og et BRT-net.
Sporvognsnettet vinder i undersøgelsen på faktorer som komfort, kapacitet, finansiering og samfundsøkonomi. Den lettere finansiering skyldes at staten i Tyskland yder et meget højt tilskud til skinneprojekter, mens de ikke yder tilskud til busprojekter.
Ved kapaciteten er det springende punkt at BRT-busser ikke kan være længere end 25 meter, mens behovet på de undersøgte korridorer i Kiel svarer til kapaciteten i sporvogne på hhv. 45 og 54 meter. Dvs. der skal køres en del flere busafgange med BRT-busser for at matche den kapacitet som sporvogne kan give. I dag køres de fleste buslinjer også med 18 meter ledbusser, så det vil være en minimal opgradering at gå over til 25 meter busser.
Det undersøgte grundnet består af tre dobbeltradiale strækninger med fire linjer, da en af linjerne skal forstærke kapaciteten på et centralt afsnit.
Der kan findes en del oplysninger på tysk inkl. en masse dokumenter fra Rambøll og et rutekort på dette link:
https://www.kiel.de/de/umwelt_verkehr/kiel_bewegt_sich.phpDe næste skridt er en diskussion af Rambølls undersøgelse i det der svarer til "teknik og miljøudvalget" i Kiel den 26. oktober og en endelig beslutning om at starte planlægningen af enten et sporvognsnet eller BRT-net skal tages i byrådet den 17. november.