Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kiel tættere på nyt sporvognsnet
Kiel tættere på nyt sporvognsnet
Af andersj, Aalborg. 15/10-22, 00:54.
I Kiel har Rambøll netop afleveret og præsenteret en tracéundersøgelse for både et sporvognsnet og et BRT-net.

Sporvognsnettet vinder i undersøgelsen på faktorer som komfort, kapacitet, finansiering og samfundsøkonomi. Den lettere finansiering skyldes at staten i Tyskland yder et meget højt tilskud til skinneprojekter, mens de ikke yder tilskud til busprojekter.

Ved kapaciteten er det springende punkt at BRT-busser ikke kan være længere end 25 meter, mens behovet på de undersøgte korridorer i Kiel svarer til kapaciteten i sporvogne på hhv. 45 og 54 meter. Dvs. der skal køres en del flere busafgange med BRT-busser for at matche den kapacitet som sporvogne kan give. I dag køres de fleste buslinjer også med 18 meter ledbusser, så det vil være en minimal opgradering at gå over til 25 meter busser.

Det undersøgte grundnet består af tre dobbeltradiale strækninger med fire linjer, da en af linjerne skal forstærke kapaciteten på et centralt afsnit.

Der kan findes en del oplysninger på tysk inkl. en masse dokumenter fra Rambøll og et rutekort på dette link: https://www.kiel.de/de/umwelt_verkehr/kiel_bewegt_sich.php

De næste skridt er en diskussion af Rambølls undersøgelse i det der svarer til "teknik og miljøudvalget" i Kiel den 26. oktober og en endelig beslutning om at starte planlægningen af enten et sporvognsnet eller BRT-net skal tages i byrådet den 17. november.

Anders

Kiel tættere på nyt sporvognsnet
Af andersj, Aalborg. 27/10-22, 14:29.
Der var ikke blot tale om "teknik og miljøudvalget" men fire forskellige udvalg der onsdag aften med en flertalsbeslutning sagde ja til sporvognsløsningen. Beslutningen i byrådet forventes med det store flertal at være en formalitet.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/11-22, 22:56Nu også ja i byrådet: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Strassenbahn-in-Kiel-Ratsversammlung-stimmt-zu,kiel7196.html

Tak Anders, for at følge denne sag i den af os danske rimeligt kendte by, der nedlagde sine sporveje så sent som i 1985. Sporvidden var 1100 mm, en tysk "fortolkning" af kapsporet, også kendt fra Lübeck samt (stadig) Braunschweig. De sidste mange år prægede 4- og 6-akslede Duewag-vogne sporvejene i Kiel:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
KVAG GT6ER nr. 265 (med 2-akslet bivogn B2ER), udsmykket i anledning af 100-året, Depot Werftstraße 9. juli 1981. Foto: Friedrich Magnussen - Wikimedia Commons.

Om Straßenbahn Kiel's historie: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Kiel .

Nu er den politiske vej så banet for, at Kiel atter bliver sporvejsby. Man havde en overgang ambitioner om en "Karlsruhe-model"; men da Kreis Rendsburg-Eckernförde ikke ønskede at deltage, satser man nu på en Stadtbahn-løsning (hvor man i planlægningsfasen bl.a. skeler til Aarhus Letbane).

Om Stadtbahn Kiel: https://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Kiel .

M.v.h.
Niels

Det er dejligt, at man endnu vil bygge nye sporvejsnet rundt omkring i Europa. Da Niels nævner det gamle sporvejsnet i Kiel, fandt jeg lige et foto fra dette.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her et par 4 akslede vogne nr. 245 og 251 i Kiel august 1972. (kh)

Hilsner Keld

Kiel tættere på nyt sporvognsnet
Af Baumann, Hjordkær. 19/11-22, 15:36.
Men det er godt at man kan finde nogle af de gamle sporvogne som kørte i Kiel byen dengang,
bland andet ved jernbane- og sporvogns museum i Schönberger Strand, udenfor Kiel.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kieler sporvogn nr 241 ( Duewag 1957 )  med original linie skilt
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kieler sporvogn 195 ( Duewag 1951 ) og bivogn nr 80 ( Duewag 1949 )
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kieler tjenestesporvogn nr 354 og spor-rengøringsvogn nr 353 ( Falkenried 1908 og Schörling 1950 ) 
Alle billeder er fra Schönberger Strand museum d. 2. juli 2016 - Baumann

Hej,

Det er jo ganske fantastisk hvis det lykkedes at få sporvogne i Kiel igen.
Hvis man ser bort fra en stump i Oberhausen der er koblet på Mülheims net, vil det i øvrigt være den første by i Tyskland der får sporveje igen efter at have nedlagt dem.
Jeg krydser fingre!


Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak