Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Gå ned Sider:[1] 2
Siemens har leveret en Vectron til østriske European Locomotive Leasing (ELL). Lokomotivet er indregistreret i Sverige og er tilsyneladende første lokomotiv med landepakken "Scandinavia" der inkluderer Sverige, Norge, Danmark, Tyskland og Østrig - også kaldet version "B18".

NVR-Number: 91 74 0118 001-8 S-ELOC

Det hele er lidt kryptisk, men det lader til at leasingselskaberne Alpha Trains og Akiem også har bestilt B18 Vectrons. Så det kan tyde på at der kommer flere Vectrons på de danske skinner indenfor de næste år. Snälltåget og SJ er i hvert fald oplagte kunder til deres nattog, mens der måske også er flere godsoperatører der vil ind på transittrafikken mellem Tyskland og Sverige. Flixtrain har også haft et ønske om at køre Stockholm-København, men jeg ved ikke om de planer stadig er aktuelle.

DSB's Vectrons er version B37-1a.

Link til Alpha Trains beskrivelse af B18: https://www.alphatrains.eu/downloads/fleet/loco/alpha_data_sheet_loco_vectron_ac.pdf

Screenshot fra Siemens hjemmeside:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/10-22, 16:56.
Forstår jeg det rigtigt at et og samme Vectron AC - B18 skulle kunne køre i alle 5 lande?

Både med 1800 mm og 1950 mm strømaftager og med antenner for alle de nævnte togkontrolsystemer og med plads til en mere kradsbørstig frontplov?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ja, den ELL har fået leveret har plov, tre strømaftagere, dansk ATC aflæser og fire øvrige lande udover "S" markeret i UIC-rasteret. Jeg kan dog ikke se hvilke lande på billederne der er af lokomotivet, men der er ikke så mange valgmuligheder.

Foto fra fabrikken i München: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10213242,10213242#msg-10213242

Foto fra leveringsturen taget i Bremen på vej mod Rostock-Trelleborg: https://www.instagram.com/p/CjVZ71jIQnD/ (log-in er muligvis påkrævet)

Anders

En bruger på SJK Postvagnen konstaterer:

Det är Snälltågets nya lok.

JH

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/10-22, 09:11.
Men ingen ekstra håndtag på dørene.  :(

Mon der er ekstra båthorn?  ::)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hej venner.

Pjatterier kan man, men uforstående, at DSB lader sig udkonkurrere, hvorfor fik vores Vectron ikke Indusi og svensk ATC ihvertfald de som skal køre i Tyskland, DSB kunne have kørt Nattoget fra sverige, lånt både lok og fører med Dansk løn og Uddannelse ud (Burde være krav fra DJ Fagforeningen), så ingen tog udefra kørte med udenlandsk personel til lavere lønninger og dårligere arbejdsforhold gennem Danmark, hvis pakken fandtes forstår jeg ikke DSB og politikerne på Christansborg, få dem dog færdigleveret, nu skal der ny godkendelse til, Svensker har altid været klogere end vores lilleput land, vi er vist for mange Bureaukrater.

Hilsen Erling.

 

Alle DSB's Vectron har både PZB (Indusi) og LZB til kørsel i Tyskland. Der er ikke svensk ATC, da DSB ikke har kørsel i Sverige.

DSB har intet med hverken SJ's eller Snälltågets nattog at gøre. DSB er konkurrenter til begge selskaber, idet DSB og DB samarbejder om deres eget IC-nattog mellem København og Hamburg.

Anders

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/10-22, 22:27.
Værd at bemærke at Alpha Train i informationsarket om Vectron AC - B18 benytter udtrykkene "DK STM" og "ATC2 STM", ikke "SE STM" som ellers tidl. er set i danske dokumenter.

Det norsk/svenske ATC kaldes i Norge DATC og FATC og i Sverige ATC-2.  :o

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 14/10-22, 22:27Det norsk/svenske ATC kaldes i Norge DATC og FATC og i Sverige ATC-2.  :o
Det er det samme system i begge lande. Men i Norge er der 2 niveauer for installation af udstyr i sporet. Fuld eller delvis a.la fuld ATC vs ATC-stoptog i Danmark... Svenskerne har på et tidspunkt udbygget ATC til version 2.

Citat fra: Togsøn Dato 14/10-22, 18:36lånt både lok og fører med Dansk løn og Uddannelse ud (Burde være krav fra DJ Fagforeningen), så ingen tog udefra kørte med udenlandsk personel til lavere lønninger og dårligere arbejdsforhold gennem Danmark

Både Snälltåget og SJ Euronight kører mig bekendt gennem Danmark med danske førere på dansk overenskomst.

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/10-22, 12:08.
Citat fra: AndreasM Dato 15/10-22, 11:17
Citat fra: Togsøn Dato 14/10-22, 18:36lånt både lok og fører med Dansk løn og Uddannelse ud (Burde være krav fra DJ Fagforeningen), så ingen tog udefra kørte med udenlandsk personel til lavere lønninger og dårligere arbejdsforhold gennem Danmark

Både Snälltåget og SJ Euronight kører mig bekendt gennem Danmark med danske førere på dansk overenskomst.
Jeps - formodentlig som lodser med mindre lokoførerne har strækningskendskab (fra godskørsel).

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/10-22, 12:08
Citat fra: AndreasM Dato 15/10-22, 11:17
Citat fra: Togsøn Dato 14/10-22, 18:36lånt både lok og fører med Dansk løn og Uddannelse ud (Burde være krav fra DJ Fagforeningen), så ingen tog udefra kørte med udenlandsk personel til lavere lønninger og dårligere arbejdsforhold gennem Danmark

Både Snälltåget og SJ Euronight kører mig bekendt gennem Danmark med danske førere på dansk overenskomst.
Jeps - formodentlig som lodser med mindre lokoførerne har strækningskendskab (fra godskørsel).
Hvor tit skal de køre på strækningen for at opretholde strækningskendskabet?

Eskild

Nej, der er ingen lods på - HectorRails lokomotivførere er strækningskendte på strækningen.

Man skal køre på strækningen mindst en gang om året for at opretholde strækningskendskab

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/10-22, 14:19.
Citat fra: 1993matias Dato 15/10-22, 13:07Man skal køre på strækningen mindst en gang om året for at opretholde strækningskendskab
Det kan vist hurtigt blive et ret omfattende "strækningsbogholderi" der skal føres.  ???

Hvor meget kendskab skal der til for at have strækningskendskab? Er det nok at have været i Næstved en gang om året for at have strækningskendskab til strkn. 2 eller skal man have kørt helt til Rødby Færge og retur?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 15/10-22, 14:19Det kan vist hurtigt blive et ret omfattende "strækningsbogholderi" der skal føres.  ???

Hvor meget kendskab skal der til for at have strækningskendskab? Er det nok at have været i Næstved en gang om året for at have strækningskendskab til strkn. 2 eller skal man have kørt helt til Rødby Færge og retur?

Det er vist op til den enkelte operatør, hvordan de inddeler strækningskendskab. Men det er oplagt at inddele strækningerne i bidder, alt efter hvor tog kan have endestation. Strækning 2 i Ringsted-Næstved og Næstved-Nykøbing F, fx.

Der er mig bekendt ikke længere sporforbindelse til Rødby Færge, i øvrigt.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak