Citat fra: tgsen Dato 16/10-22, 18:54Citat fra: TWB Dato 16/10-22, 18:42Citat fra: tgsen Dato 16/10-22, 18:19Citat fra: Danskjävlar Dato 16/10-22, 17:54I forhold til kattegatforbindelsen, så er jeg i hvertfald af den overbevisning at selvom den kan nogle gode ting, så er den ikke nær så god i forhold til de foreslåede højhastighedsbaner mellem Fredericia og Aarhus med timeplanen go togfonden hvis man kan få fastlagt at bygge dem. Hvis ikke, så kan der måske være noget om snakken med et kompromis med Kattegatforbindelsen, på trods af hvor dyr den er hvis et flertal kan blive fundet for en kattegatforbindelse med en højhastighedsbane.
Det hele er jo ikke helt så sort og hvidt, men handler mere om hvorvidt man ville bruge så mange milliarder på et kæmpe projekt, eller bruge pengene på en række relativt mere beskedne projekter på tværs af landet, og hvorvidt man syntes at forskellen i gevinster og ulemper ved hvert projekt gør det investeringen værd. Virkelig mange nuancer der ofte bliver overset i debatten.
I henhold til Storebæltsforbindelsen var det før min tid så jeg kender desværre ikke til nogle rapporter eller data fra planlægningen af den. Selvfølgelig er vi ikke de bedste til at estimere den reele efterspørgsel og behov til en given løsning, men med projekter så transformative som højhastighedsbaner ville det nærmest altid være givet at de ville skabe en vækst i passagertal, afhængig af hvor meget hurtige forbindelser bliver ved hjælp af dem.
Man kunne bygge en sidetunnel til Fyn fra Samsøforbindelsen som jeg foreslog i tidernes morgen. Vi har jo en fabrik til det. Det ville overflødiggøre højhastighedsbane Fredericia - Aarhus.
Det kan jeg ikke gennemskue formålet med?
Hvem skulle tage fra Samsø til Fyn?
Det må du vist uddybe mærmere.
Fra Aarhus til Odense, mener du vist?
Nej - jeg mener sådan set ikke noget. Kan blot ikke forstå hvad du mente.
Men hvis det skulle være for ret få rejsende mellem Aarhus og Odense - så er det da virkelig spild af penge.
Hvor mange tænker du selv ville benytte den rute dagligt?
Og hvad mon en sådan ville koste?
En gæt fra min side er min. 10 mia. nutidskroner.
Hvis du altdå vil have tunnel mellem Samsø og Fyens hoved og højhastighedsbane ind til Odense.
Men du må jo have gjort dig nogle ideer om passagergrundlag og pris.