Den valgte løsning med et spor og en station i Galten koster 2,2 mia kr og så har de sat 100 mio kr af af til en station i Brabrand. Efter hvad de skriver her kan arbejdet starte i 2026, men andre steder skriver de 2031. Er der nogen som kender den rette dato?
https://voresbrabrand.dk/50872-2/I overslaget koster enkeltsporet 2,1 mia kr, dobbeltspor 3,7 mia, og el 1,1-1,3 mia kr. Det som koster ekstra i dobbeltsporet er de flere nye stationer. El er med el hele vejen til Herning, så samlet for den store pakke er 5 mia kr, men det flytter også noget, og jeg tror mere end de forudsætter i beregningerne. Vi vil se flere brugere. Det er mere end en ny regional bane, fordi at man kobler de mange nye byområder på Århus. Det er mere et S-tog kombineret med regional tog, og hvis Kattegat bliver en realitet, så også fjerntog.
At bygge tracen til 200-250 km brurde vel ikke være det store problem, når det hele nyanlægges.
Jeg vidste ikke at de havde foreslået at føre den uden om Engesvang. Hvis man beholder det nuværende trace så vil en opgradering af hastigheden Silkeborg Herning og evt Holstebro til 160-180-200 km/t vel gøre en god forskel. Det var noget man bør lave et studie på. Jeg ved ikke om der også en trængselsproblemer på stykket mellem Herning og Holstebro. Det er enkeltsporet.
https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/9/1672981.pdfJeg tænker mere den anden vej, at når vi ved det går mod mere kollektiv trafik i fremtiden pga miljø, klima mm, så skal vi faktisk over-investere lidt, frem for at under-investere. Det som gør den her bane anderledes mellem Silkeborg og Århus, er at Århus har størrelsen til at trække en del mere kollektiv trafik, og det vi kun øges over de næste årti.