Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nattog på arrivas strækninger
Gå ned Sider:[1] 2
Ville det være helt på månen at etablere én eller to faste natafgange i weekenderne på arrivas strækninger?

Bare én tanke herfra, hvad siger i?

Mvh Vestjyden

Det er jo helt op til trafikkøberen at bestemme. Arriva tager næppe initiativ til noget, for det lægger kontrakten så absolut ikke op til

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Nattog på Arrivas strækninger.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/10-22, 22:03.
Seneste redigering: 6/10-22, 22:08 af Per Holm
Arriva mener ikke det kan svare sig på strkn. 21 (O'ense - Svendborg) men tanken er ikke død:

https://fyens.dk/artikel/charlottes-b%C3%B8rn-har-flere-gange-sovet-p%C3%A5-baneg%C3%A5rden-transportminister-vil-nu-have-unders%C3%B8gt-behovet-for-nattog-p%C3%A5-svendborgbanen

Vi ved jo hvor Trine-pigen bor. ;-)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 22:03Arriva mener ikke det kan svare sig på strkn. 21 (O'ense - Svendborg) men tanken er ikke død:

https://fyens.dk/artikel/charlottes-b%C3%B8rn-har-flere-gange-sovet-p%C3%A5-baneg%C3%A5rden-transportminister-vil-nu-have-unders%C3%B8gt-behovet-for-nattog-p%C3%A5-svendborgbanen

Vi ved jo hvor Trine-pigen bor. ;-)

Du har haft så travlt med, at ting skal omtales korrekt. Skulle du ikke lige selv tage din standard op til genovervejelse? Trine-pigen er vel  næppe korrekt eller respektfuldt.

Nattog på Arrivas strækninger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/10-22, 23:33.
Seneste redigering: 6/10-22, 23:35 af Per Holm
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 23:33
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)

Det ændrer jo ikke ved, at dit udtryk er nedladendede. Ej heller, hvad bemeldte piges bopæl skulle have med sene afgange på Svendborgbanen at gøre. Og, hvem er hun egentlig?

Nattog på arrivas strækninger
Af andersj, Aalborg. 7/10-22, 00:16.
Vi rammer ud i den problemstilling der hedder at det er for dyrt at køre en togafgang men at en natbus vil være billigere og kunne betjene et større område. Problemet er så at togene finansieres af staten mens busserne finansieres af regionerne. Så hvis man kan finde en løsning på at staten vil betale eller bidrage til en nattogbusrute langs de pågældende strækninger så kunne det være en løsning.
Her i Nordjylland er der en regional busrute 53N der kører fra Aalborg klokken 3 lørdag og søndag morgen og betjener Svenstrup, Støvring, Skørping og Arden stationer. Denne rute kører ikke i dagtimerne og dermed kun to gange om ugen. Så i princippet erstatter den jo toget.

Men jeg vil sige at det mest fornuftige nok er at køre en ekstra afgang eller to fra de større byer og ud fredag og lørdag aften, så man i det mindste kan deltage i arrangementer frem til midnat. Det er noget sløvt at man ikke kan komme fra Odense mod syd efter 23:09 fredag og lørdag aften.

Der kan også være potentiale i at køre første tog lidt tidligere lørdag og søndag morgen, både i forhold til at mindske tidsrummet uden tog men også i forhold til folk der skal møde tidligt på arbejde i weekenden.

Anders

Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 23:56
Citat fra: Per Holm Dato  6/10-22, 23:33
Citat fra: ivar Dato  6/10-22, 22:19Trine-pigen er vel næppe korrekt eller respektfuldt.

Godt så: Hendes Excellence

(1. rangklasse jvnf. kgl. resolution af 1855-10-12)

Det ændrer jo ikke ved, at dit udtryk er nedladendede. Ej heller, hvad bemeldte piges bopæl skulle have med sene afgange på Svendborgbanen at gøre. Og, hvem er hun egentlig?

1. Hvis du IKKE forstår joken, så skal du nok ikke kommentere på den.  ;)
2. Bemeldte Trine-pige er Trine Bramsen, vores Transportminister (for de indviede virker joken derfor).
3. Du fortsætter med at kalde hende pige (dog uden at du åbenbart ved hvem hun er), men det er da i den grad også nedladende at kalde en voksen kvinde omkring de 40 for pige...
4. Hav en god dag.. :)

Arriva har jo faktisk indsat ekstra tog mellem Silkeborg-Aarhus H om lørdagen, af eget initiativ, og argumenterede også for et stop i Svejbæk for REX-togene. Så hvis det kan betale sig gør de det. Ellers er det jo bare at betale ved kasse 1.

Nattog på Arrivas strækninger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/10-22, 10:22.
Seneste redigering: 7/10-22, 10:26 af Per Holm
Hendes Excellence transportministeren bor på Thurø og er valgt i Svendborgkredsen.

Da nærmeste togekspeditionssted (Christiansminde T på SNB) for længst er nedlagt har excellencen dermed de seneste mange år været henvist til transport via strkn. 21 (Odensebanen) der pt. bekøres af Arriva Danmark A/S.

Som excellencen selv har pointeret i den lokale presse har hun dermed opnået mere end rigeligt med "hands-on" kendskab til de mange problemstillinger der har knyttet sig til denne banestrækning og som stadig står for at skulle løses med partielt længere dobbeltspor jvnf. den indgåede politiske aftale herom.

Strkn. 21 kan nok antages at være den danske banestrækning der pt. har den største ministeropmærksomhed. Såvel når Svendborgs borgmester pudser sine træsko og går over og drikker kaffe hos transportministeren som når embedsapparatet rejser emnet har de per se sparet en masse forklaringstid og kan tage fat i substansen med det samme.

Pt. står strkn. 21 (Odensebanen) i 2025 til ERTMS og inden længe elektrificering af Od spor 8 og Svg spor 1 og 2 til stationær opladning af batteritog og så er der jo de evindelige spørgsmål om krydsningerne og nattogene.


Håber dermed at have afklaret resterende spørgsmål og ellers står det nok i Fyens Stiftstidende og/eller Fyns Amtsavis. :-)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  7/10-22, 10:22Hendes Excellence transportministeren bor på Thurø og er valgt i Svendborgkredsen.

Da nærmeste togekspeditionssted (Christiansminde T på SNB) for længst er nedlagt har excellencen dermed de seneste mange år været henvist til transport via strkn. 21 (Odensebanen) der pt. bekøres af Arriva Danmark A/S.

Som excellencen selv har pointeret i den lokale presse har hun dermed opnået mere end rigeligt med "hands-on" kendskab til de mange problemstillinger der har knyttet sig til denne banestrækning og som stadig står for at skulle løses med partielt længere dobbeltspor jvnf. den indgåede politiske aftale herom.


Her må det være på sin plads at bemærke, at alle danske ministre siden 1920'erne har frasagt sig anvendelsen af prædikatet Excellence - uanset partifarve og holdning til styreformen monarki i øvrigt.

Så brugen af titulaturen i denne tråd kan kun begrundes i enten historie- eller respektløshed.

I landets 5 største by Esbjerg ser afgangstavlen sådan ud en alm Fredag omkring midnat:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og værre bliver det Lørdag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

(fra rejseplanen)


Mvh Vestjyden

Nattog på arrivas strækninger
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/10-22, 18:38.
Seneste redigering: 7/10-22, 18:41 af Michael Deichmann
Bare inden man vest for bæltet flejner ud over manglende nattog, så er det "same shit" når man lige er uden for S-togsnettet.
Fredag aften fra Tisvildeleje mod Hillerød:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lørdag nat:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det glæder mig at konstatere at afgangen 0:14 er kommet tilbage. Afgangen fra Hillerød 23:37 mod Tisvildeleje har aldrig været inddraget, men for en halv snes år siden blev returturen ændret til et materieltog og jeg glemmer aldrig den første gymnasiefest på Gribskov Gymnasium efter den ændring, hvor jeg sammen med 5 andre Natteravne stod med et halvt hundrede lettere berusede unge, der havde regnet med at skulle med det tog som sædvanlig hjem mod Hillerød (eller videre i byen). når så toget ovenikøbet kom buldrende igennem stationen uden at stoppe til nogenlunde normal tid gjorde ikke stemningen bedre.  Natteravnene skrev til Lokaltog og det var et resultat af at kommunen havde beskåret tilskuddet. Og via bekendte i Lokaltog fandt jeg ud af at ud over at lokoføreren jo kom 10 minutter tidligere hjem, så sparede man angiveligt et betragteligt beløb i forsikring og vel også i brændstof - men......
Den pågældende nat blev vi i nogen grad reddet af 94N, der dengang kørte til Gilleleje og kom igennem Helsinge, men den er siden kortet af og kører kun til Hillerød (det kan så være grunden til at 0:14 fra Tisvildeleje er blevet personførende igen).
Så forholdende er nogen lunde det samme her i Vandkantsdanmark.
 

På Lollandsbanen prøver man med natlige afgange i weekender fra næste køreplanskift:

https://www.tv2east.dk/lolland/indsaetter-nattog-paa-lollandsbanen-skal-give-stoerre-tryghed-for-unge-i-nattelivet

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato  7/10-22, 11:41I landets 5 største by Esbjerg ser afgangstavlen sådan ud en alm Fredag omkring midnat:

Det skal ses i sammenhæng med beværtningers åbningstider ellers er det meningsløst.
Derfor: Hvordan står det til med de gule gardiner i Esbjerg?

/scnr

og lidt mere seriøst: Ville natbusser ikke være den mere fleksible løsning? De kan endda stoppe "ved døren", for ikke der bliver for langt at gå hjem.

Gå op Sider:[1] 2
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak