Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Smalspor omkring Interlaken i september 2022
Der er jo flere smalsporsbaner i området omkring Interlaken. To udgår fra Interlaken Ost. Den ene er Berner-Oberland-Bahn (BOB). Denne har strækninger til Lauterbrunnen og Grindewald med forgrenning i Zweilütschinen. BOB har sporvidde på 800 mm, og tandstang på dele af nettet. Her et par foto fra BOB.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BOB motorvogn nr. 312 i Wilderswil september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BOB 321 i Lauterbrunnen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BOB og WAB tog mødes i Lauterbrunnen september 2022 (bh)

I Lauterbrunnen har BOB forbindelse med Wengernalp Bahn (WAB) til Grindelwald og svævebane til Grütschalp, hvor der er bane til Mürren. Her lidt foto af WAB materiel i Lauterbrunnen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
WAB 145 i Lauterbrunnen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
WAB 113 i Lauterbrunnen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
WAB 32 i Lauterbrunnen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
WAB 52 i Lauterbrunnen september 2022 (kh)

Den anden smalsporsbane der går fra Interlaken Ost er Zentralbahn (ZB). ZB har forbindelser helt i Luzern. ZB har sporvidde på 1000 mm. Her et par foto af ZB tog.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ZB 161 011 i Brienz september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ZB 101 966-0 i Meiringen september 2022 (kh)

ZB har siden 2021 også drevet banen mellem Meiringen og Innertkirchen. Standsningsstedet Aareschlucht Ost er lidt specielt, da det ligger inde i en tunnel. Der er kun adgang til perronen, når der holder et tog. Inden toget kører lukkes dørene til perronen og lyset slukkes. Her et par foto fra banen til Innertkirchen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ZB 125 013 i Innertkirchen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
KWO 5 i Innertkirchen september 2022 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
KWO 12 i Innertkirchen september 2022 (kh)

I Interlaken har de også en veteranbane Brünig Dampfbahn. Jeg var heldig, at de havde trukket et damplokomotiv ud den ene af dagene, som jeg var der. Dette foto får I en anden dag, der må ikke vedhæftes flere foto.


Hilsner Keld

Smalspor omkring Interlaken i september 2022
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/10-22, 18:03.
Seneste redigering: 6/10-22, 18:13 af Per Holm
Udtrykket "skråt op" vil fra Innertkirchen få en særlig betydning når der bores skråt op gennem Alpenhauptkamm til Oberwald og de to net på hhv. nord- og sydsiden hele året vil være forbundet.

https://www.grimseltunnel.ch/bahn/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

BOB har ikke sporvidde 800 mm men er meterspor. Derimod har Wengeralpbahn og Schynige-Platte-Bahn (fra Wilderswil) sporvidden 800 mm.

Christian Brun

Goddag

Jeg lovede vist i foto af et damplokomotiv i mit start indlæg. Her er det.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

BDB 208 i Interlaken Ost september 2022 (kh).

Hilsner Keld

Smalspor omkring Interlaken i september 2022
Af Niels Munch. 3/11-22, 21:02.
Seneste redigering: 3/11-22, 21:04 af Niels Munch
Hej Keld,

Tak for en interessant reportage.

Adhæsionslokomotivet BDB G3/4 208 (SLM Winterthur 1913) er oprindeligt bygget til Brünigbahn, SBB's eneste smalsporstrækning.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak