Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Afsporing i Horsens
Gå ned Sider: 1 [2]
Afsporing i Horsens
Af Niels Buch. 6/10-22, 14:22.
Og så kunne man jo godt have tænkt sig, at mit fagblad (Ingeniøren) straks gik ud og beklagede, at man i sin iver efter at skrive Ekstrablads journalistik var kommet til at insinuere at afsporingen skyldtes manglende vedligehold fra Banedanmarks side. Men det gør de nok ikke.  >:(

Hilsen
Niels

Afsporing i Horsens
Af steenth. 6/10-22, 16:01.
Citat fra: LarsJels Dato  6/10-22, 12:48Vil muligheden for den slags "menneskelige" fejl forsvinde med ERTMS mon?

MVH; Lars
Horsens har vel i dag Danmarks ældste sikringsanlæg (et 1912-anlæg), som ikke har indbygget alt de togveje til fx sporarbejde, som nyere sikringsanlæg har. Når der kommer nye signaler på strækningen, så får stationen de togveje, som de i dag mangler, så de kan stille signal til toget istedet for gøre det håndholdt.

Citat fra: andersj Dato  6/10-22, 14:05
Citat fra: LarsJels Dato  6/10-22, 12:48Vil muligheden for den slags "menneskelige" fejl forsvinde med ERTMS mon?

MVH; Lars

Jo, det gør den da.

Er du sikker?

Der kan dikteres skriftlige ordrer fra trafikleder til lokomotivfører når teknikken ikke fungerer som forudset i ERTMS.

Det svarer på nogle punkter stort set til at ind- ud eller forbirangere i SR.

Mvh. Jens


Afsporing i Horsens
Af andersj, Aalborg. 7/10-22, 00:52.
Men hovedspørgsmålet i forhold til den her konkrete hændelse er om det er muligt at omstille et sporskifte mens et tog kører igennem det. Jeg går stærkt ud fra at de nye sikringsanlæg har SMUTO i alle sporskifter.

På den anden side er der også en lang række forhold i den nuværende situation i Horsens der øger risikoen for disse uheld.
1. Man har et centralapparat med en meget forsimplet sportavle, så sporskifternes stilling kan kun læses ud fra hvilken vej håndtaget er drejet.
2. Horsens station er ikke normalt lokalbetjent, så der er ingen der har en daglig rutine i at betjene anlægget.
3. Stationen lokalbetjenes ofte kun i forbindelse med disse alternative driftssituationer.
4. Anlægget er ikke designet til disse alternative driftssituationer, så der er meget ind- og udrangering.

Driften i weekenden var lagt sådan at et tog skulle afgå fra spor 1 eller 2 for signal mod nord umiddelbart (1-2 minutter) før et tog skulle ankomme fra nord til spor 1 (for signal) eller spor 2 (indrangering). Så der var formentlig også et tidspres da toget fra nord nok altid ville nå at holde for stop ved I-signalet inden det nordgående tog havde forladt stationen.
Hvorfor man ikke benyttede spor 1 til alle tog ved jeg ikke.

Da jeg var yngre var jeg ofte på besøg i Kmp Hjørring, som også var et relativt simpelt anlæg. Her foregik kørsel mellem Nordjyske Jernbaners remise og stationen også på mundtlige køretilladelser. Det skete da også tilbage i 2012 at en Desiro røg på gulvet i mørke fordi et sporskifte ikke var korrekt indstillet. Med ERTMS køres der nu på signal overalt på Hjørring station samt til og fra remisen.

Jeg tror nu heller ikke på at man vil tillade at planlægge en normal drift efter brug af skriftlige ordrer i ERTMS, som man gør og har gjort det med ind- ud- og forbirangering i SR på stationer med simple sikringsanlæg. Alene af den grund at skriftlige ordrer er til uplanlagt situationer gør at det vil forekomme sjældent og dermed vil risikoen for at der sker noget også være mindre. 

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 00:52Men hovedspørgsmålet i forhold til den her konkrete hændelse er om det er muligt at omstille et sporskifte mens et tog kører igennem det. Jeg går stærkt ud fra at de nye sikringsanlæg har SMUTO i alle sporskifter.

På den anden side er der også en lang række forhold i den nuværende situation i Horsens der øger risikoen for disse uheld.
1. Man har et centralapparat med en meget forsimplet sportavle, så sporskifternes stilling kan kun læses ud fra hvilken vej håndtaget er drejet.
2. Horsens station er ikke normalt lokalbetjent, så der er ingen der har en daglig rutine i at betjene anlægget.
3. Stationen lokalbetjenes ofte kun i forbindelse med disse alternative driftssituationer.
4. Anlægget er ikke designet til disse alternative driftssituationer, så der er meget ind- og udrangering.

Driften i weekenden var lagt sådan at et tog skulle afgå fra spor 1 eller 2 for signal mod nord umiddelbart (1-2 minutter) før et tog skulle ankomme fra nord til spor 1 (for signal) eller spor 2 (indrangering). Så der var formentlig også et tidspres da toget fra nord nok altid ville nå at holde for stop ved I-signalet inden det nordgående tog havde forladt stationen.
Hvorfor man ikke benyttede spor 1 til alle tog ved jeg ikke.

Da jeg var yngre var jeg ofte på besøg i Kmp Hjørring, som også var et relativt simpelt anlæg. Her foregik kørsel mellem Nordjyske Jernbaners remise og stationen også på mundtlige køretilladelser. Det skete da også tilbage i 2012 at en Desiro røg på gulvet i mørke fordi et sporskifte ikke var korrekt indstillet. Med ERTMS køres der nu på signal overalt på Hjørring station samt til og fra remisen.

Jeg tror nu heller ikke på at man vil tillade at planlægge en normal drift efter brug af skriftlige ordrer i ERTMS, som man gør og har gjort det med ind- ud- og forbirangering i SR på stationer med simple sikringsanlæg. Alene af den grund at skriftlige ordrer er til uplanlagt situationer gør at det vil forekomme sjældent og dermed vil risikoen for at der sker noget også være mindre. 

Nej, man vil ikke planlægge normal drift ned brug af skriftlige ordrer, ligesom man heller ikke planlægger normal drift med kørsel uden signal under SR.

Det er ved de unormale situationer at det kan gå galt i begge systemer. Det er der ingen teknisk sikring imod.

Mvh. Jens

Afsporing i Horsens
Af andersj, Aalborg. 7/10-22, 13:48.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  7/10-22, 13:19
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 00:52Men hovedspørgsmålet i forhold til den her konkrete hændelse er om det er muligt at omstille et sporskifte mens et tog kører igennem det. Jeg går stærkt ud fra at de nye sikringsanlæg har SMUTO i alle sporskifter.

På den anden side er der også en lang række forhold i den nuværende situation i Horsens der øger risikoen for disse uheld.
1. Man har et centralapparat med en meget forsimplet sportavle, så sporskifternes stilling kan kun læses ud fra hvilken vej håndtaget er drejet.
2. Horsens station er ikke normalt lokalbetjent, så der er ingen der har en daglig rutine i at betjene anlægget.
3. Stationen lokalbetjenes ofte kun i forbindelse med disse alternative driftssituationer.
4. Anlægget er ikke designet til disse alternative driftssituationer, så der er meget ind- og udrangering.

Driften i weekenden var lagt sådan at et tog skulle afgå fra spor 1 eller 2 for signal mod nord umiddelbart (1-2 minutter) før et tog skulle ankomme fra nord til spor 1 (for signal) eller spor 2 (indrangering). Så der var formentlig også et tidspres da toget fra nord nok altid ville nå at holde for stop ved I-signalet inden det nordgående tog havde forladt stationen.
Hvorfor man ikke benyttede spor 1 til alle tog ved jeg ikke.

Da jeg var yngre var jeg ofte på besøg i Kmp Hjørring, som også var et relativt simpelt anlæg. Her foregik kørsel mellem Nordjyske Jernbaners remise og stationen også på mundtlige køretilladelser. Det skete da også tilbage i 2012 at en Desiro røg på gulvet i mørke fordi et sporskifte ikke var korrekt indstillet. Med ERTMS køres der nu på signal overalt på Hjørring station samt til og fra remisen.

Jeg tror nu heller ikke på at man vil tillade at planlægge en normal drift efter brug af skriftlige ordrer i ERTMS, som man gør og har gjort det med ind- ud- og forbirangering i SR på stationer med simple sikringsanlæg. Alene af den grund at skriftlige ordrer er til uplanlagt situationer gør at det vil forekomme sjældent og dermed vil risikoen for at der sker noget også være mindre. 

Nej, man vil ikke planlægge normal drift ned brug af skriftlige ordrer, ligesom man heller ikke planlægger normal drift med kørsel uden signal under SR.

Det er ved de unormale situationer at det kan gå galt i begge systemer. Det er der ingen teknisk sikring imod.

Mvh. Jens

Driften sidste weekend i Horsens var planlagt - det fremgik eksempelvis af Rejseplanen at mange af togene skulle benytte spor 2. Det var ikke daglig drift, men det var planlagt drift.

I Hjørring kørte man i årtier planmæssigt til og fra remisen adskillige gange dagligt på mundtlige kørselstilladelser. Mange andre planlagte togbevægelser i Hjørring har også foregået uden signaler, dog aldrig personførende.

Sikringsanlægget var designet til at der kun kunne stilles hovedtogveje ind og ud af stationen til spor 1, 2, 13 og 15. Alt rangering samt kørsel til og fra spor 3 samt spor 4-6 frem til de blev nedlagt i 2012 foregik uden signal.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 13:48
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  7/10-22, 13:19
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 00:52Men hovedspørgsmålet i forhold til den her konkrete hændelse er om det er muligt at omstille et sporskifte mens et tog kører igennem det. Jeg går stærkt ud fra at de nye sikringsanlæg har SMUTO i alle sporskifter.

På den anden side er der også en lang række forhold i den nuværende situation i Horsens der øger risikoen for disse uheld.
1. Man har et centralapparat med en meget forsimplet sportavle, så sporskifternes stilling kan kun læses ud fra hvilken vej håndtaget er drejet.
2. Horsens station er ikke normalt lokalbetjent, så der er ingen der har en daglig rutine i at betjene anlægget.
3. Stationen lokalbetjenes ofte kun i forbindelse med disse alternative driftssituationer.
4. Anlægget er ikke designet til disse alternative driftssituationer, så der er meget ind- og udrangering.

Driften i weekenden var lagt sådan at et tog skulle afgå fra spor 1 eller 2 for signal mod nord umiddelbart (1-2 minutter) før et tog skulle ankomme fra nord til spor 1 (for signal) eller spor 2 (indrangering). Så der var formentlig også et tidspres da toget fra nord nok altid ville nå at holde for stop ved I-signalet inden det nordgående tog havde forladt stationen.
Hvorfor man ikke benyttede spor 1 til alle tog ved jeg ikke.

Da jeg var yngre var jeg ofte på besøg i Kmp Hjørring, som også var et relativt simpelt anlæg. Her foregik kørsel mellem Nordjyske Jernbaners remise og stationen også på mundtlige køretilladelser. Det skete da også tilbage i 2012 at en Desiro røg på gulvet i mørke fordi et sporskifte ikke var korrekt indstillet. Med ERTMS køres der nu på signal overalt på Hjørring station samt til og fra remisen.

Jeg tror nu heller ikke på at man vil tillade at planlægge en normal drift efter brug af skriftlige ordrer i ERTMS, som man gør og har gjort det med ind- ud- og forbirangering i SR på stationer med simple sikringsanlæg. Alene af den grund at skriftlige ordrer er til uplanlagt situationer gør at det vil forekomme sjældent og dermed vil risikoen for at der sker noget også være mindre. 

Nej, man vil ikke planlægge normal drift ned brug af skriftlige ordrer, ligesom man heller ikke planlægger normal drift med kørsel uden signal under SR.

Det er ved de unormale situationer at det kan gå galt i begge systemer. Det er der ingen teknisk sikring imod.

Mvh. Jens

Driften sidste weekend i Horsens var planlagt - det fremgik eksempelvis af Rejseplanen at mange af togene skulle benytte spor 2. Det var ikke daglig drift, men det var planlagt drift.

I Hjørring kørte man i årtier planmæssigt til og fra remisen adskillige gange dagligt på mundtlige kørselstilladelser. Mange andre planlagte togbevægelser i Hjørring har også foregået uden signaler, dog aldrig personførende.

Sikringsanlægget var designet til at der kun kunne stilles hovedtogveje ind og ud af stationen til spor 1, 2, 13 og 15. Alt rangering samt kørsel til og fra spor 3 samt spor 4-6 frem til de blev nedlagt i 2012 foregik uden signal.

Når vi taler togkørsel, er anvendelse af spor 2 i Horsens i sydgående retning mærkeligt hvis spor 1 kunne have været anvendt, da der er signalmulighed i spor 1 både ind og ud mod syd. Grundideen har i mange år været at benytte togveje hvis muligt. Også selvom det koster ekstra tid.

Rangering uden sikret rangertogvej er i SR normalt og anvendes rigtigt mange steder dagligt. Det er ikke specielt for Hjørring. Det er sjældent at der er passagerer i togene under rangering på mundtlige tilladelser, men ikke umuligt.

I ERTMS vil der også fortsat forekomme rangering uden sikring i de tilfælde hvor et førerrum ikke kan være forrest. Der er formentligt lavet en risikovurdering på det.

Mvh. Jens

Så er den gal igen i Horsens
Af frederikhk. 1/11-22, 06:33.
Seneste redigering: 1/11-22, 06:37 af frederikhk
Næsten 2 gange på samme måned, er et sporskift ødelagt, det er alligevel imponerende. Mon det er en afsporing eller "bare" et opskåret sporskifte, den her gang?: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---horsens2/

Citat fra: frederikhk Dato  1/11-22, 06:33Næsten 2 gange på samme måned, er et sporskift ødelagt, det er alligevel imponerende. Mon det er en afsporing eller "bare" et opskåret sporskifte, den her gang?: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---horsens2/

Afsporing i følge flere medier:
bl. a. BT

/ Jan

Afsporing i Horsens
Af jaer. 1/11-22, 10:41.
Citat fra: jaer Dato  1/11-22, 07:16
Citat fra: frederikhk Dato  1/11-22, 06:33Næsten 2 gange på samme måned, er et sporskift ødelagt, det er alligevel imponerende. Mon det er en afsporing eller "bare" et opskåret sporskifte, den her gang?: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---horsens2/

Afsporing i følge flere medier:
bl. a. BT


Og nu med billede fra Horsens Folkeblad

/ Jan

Gå op Sider: 1 [2]
Veterantog kalenderDSB MO 1809

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak