Citat fra: LarsJels Dato 6/10-22, 12:48Vil muligheden for den slags "menneskelige" fejl forsvinde med ERTMS mon?
MVH; Lars
Jo, det gør den da. Men fejlen er heller ikke mulig når der køres for signal i de "gamle" sikringsanlæg, da sporskiftet dermed låses når der stilles signal. Problemet er at Horsens har et meget skrabet sikringsanlæg hvor det ikke er muligt at stille signal fra nord og ind i spor 2. Så derfor skal stationsbestyreren manuelt stille sporskifterne og give lokomotivføreren mundtlig tilladelse til indrangering.
Når der ikke kan stilles signal så er sporskiftet ikke låst og der er heller ikke noget der tjekker om sporskifterne står i den rette position - man kan nemlig ikke stille signal hvis et sporskifte står i forkert position eksempelvis.
Et andet lag af sikkerhed mod sådanne fejl udgør "sikring mod utidig omstilling" (SMUTO) hvor sporskiftet låser når sporisolationerne detektere at et tog befinder sig i sporskiftet. Men det er ikke alle sporskifter der har SMUTO.