Citat fra: TWB Dato 12/10-22, 10:13Anho
Jeg ved ikke hvor du skaffer dine oplysninger fra – men det stemmer ikke med hvad der udgives fra officielt side:
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2021 5.775.000 passager med tog via Storebælt.
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp
Antal passager over Storebælt i 2021 jvf. oplysninger fra Sund 6 Bælt.
Motorcyklister: 107.979 (*1) = 107.979 (1 person pr. motorcykel)
Personbiler: 10.650.423 (*1,5) = 15.975.635 (1,5 person pr bil)
Lastbiler:1.655.137 (*1) = 1.655.137 (1 person pr lastbil)
Busser: 22.521 (*50) = 1.126.050 (50 personer pr. bus)
I alt passager på vejsiden i 2021: 18.864.881
https://storebaelt.dk/om-storebaelt/trafiktal/
Så med et forsigtigt skøn med 1,5 person pr bil og 50 i en bus så har vejsiden mere end 3 x så mange personer som passerer Storebælt i 2021.
En Kattegatforbindelse er ikke selvfinansierende! Det er vanlig politikerævl.
Den bliver betalt langt overvejende af vejtrafikken og helt givet vil en del af pengene komme fra Storebælt. Hvilket vil forlænge den tid mans skal betale for at køre over Storebælt på ny. Og det vil ikke fremme den mobilitet som du mener at en Kattegatforbindelse vil give.
Så alt i alt er skabelsen af mere mobilitet nok begrænset.
Rejsende er ikke blot rejsende – her mener jeg at du tager fejl. Moster Anna eller student Peter som skal besøge familien har ikke samme behov for at turen gøres hurtigst muligt. Men det har en daglig pendler. Og her mishandler man i forvejen adskillige 100.000 med elendige forbindelse til og fra de større byer.
At beboerne i København fravælger bil skyldes primært at der trods betaling for en parkeringstilladelse ofte ikke er til at parkere sin bil nær bopælen og pågældende har ofte sit arbejde i byen. Og skal de til Jylland – så kan de sagtens "nøjes" med at tage en lidt langsommere forbindelse over Fyn.
Og forsvinder dagligt 10-20.000 rejsende over Fyn til fordel for en Kattegatforbindelse - så vil det betyde færre tog over Fyn!
Prønuli'å'ør'ær. Hvis du kigger på passagertallene fra et pandemiår vil der selvfølgelig være en enorm forskydning til bilens favør! I 2022k2 er antallet af togrejsende næsten fordoblet i forhold til samme kvartal 2021. Der er tale om 2,15 millioner passagerer i 2022k2, imod 1,27 millioner i 2021k2. Disse tal er direkte fra Danmarks Statistik. Min påstand om at antal togpassagerer har overgået antal bilister stammer fra en overskrift jeg læste for nyligt, og gælder derfor for K3 - men jeg har ikke kunnet finde denne artikel igen nu, desværre. Ikke desto mindre er det ikke en usandsynlighed, når man ser på hvordan balancen mellem togpassagerer og bilister typisk har været før pandemien. Togpassagerer har her ligget 5-10 % under antal bilister (kilde: den post-ex analyse af Storebælt der blev slået op her i forum for er par dage siden), men togene har vundet frem og fået en større markedsandel i de seneste år - bortset fra under Covid-19, selvfølgelig.
Under alle omstændigheder kan konklusionen drages: der er cirka lige mange folk der krydser Storebælt i bil og i tog, og balancen bevæger sig langsomt mod en større proportion i togene (både antal bilister og antal togrejsende stiger dog).
Kattegat som helhed er selvfinansierende. Ja, bilisterne kommer til dels til at betale for togforbindelsen. Det har jeg det ganske okay med, eftersom togene er langsigtet bedre for samfundet end bilerne er. Dertil kommer at togene ikke udleder mikroplast. Biler udleder store mængder mikroplast fra deres dæk. Ja, det kræver at Storebælt vedbliver at være en betalingsforbindelse, men man behøver ikke at trække penge fra Storebælt over til Kattegat - man kan bruge den fortsatte indtjening fra Storebælt på andre ting. Kattegat øger stadig mobiliteten for mange, ellers ville den ikke få det høje passagertal som beregningerne viser.
Ja, der kan blive en begrænset nedgang i antal tog over Fyn, men der vil fortsat være et minimum af tre tog i timen, heraf ét eksprestog og to stoptog. Muligvis med en fjerde afgang i myldretiden. Dette er det samme antal tog som i langt størstedelen af dagens timer i dag. Kun i spidstimerne, og i de timer hvor ICL+ ellers ville have kørt, mister man måske et enkelt tog i den time - et tog der ellers ville have kørt kort kun få minutter før et af de andre tog, grundet standsningsmønstrene. Der er altså reelt set kun tale om en meget beskeden forringelse i ventetid.
Igen, det kan godt være at du synes at fritidsrejsende ikke behøver hurtige forbindelser. Jeg sætter min lid til at de eksperter der beregner på samfundsøkonomiske udfald har mere forstand på det end du og jeg.
Det faktum at beboere i byerne fravælger bil handler i lige så stor grad om, at dem som flytter til byerne oftere ønsker en bilfri tilværelse, eller bare indser at det er lige så nemt at cykle - selv hvis der er ledige parkeringspladser i begge ender. Det er desuden noget vi ser overalt i verden, at folk der bor i byerne rejser mindre i bil. Grunden til at så mange Københavnske familier alligevel har en bil, er at det er sværere at komme rundt i resten af landet uden sådan en. Biler er fine nok i de mere landlige områder, men de gør enorm skade på livskvaliteten i byerne, og vi bør ikke bygge vores byer - eller den infrastruktur der forbinder de store byer - på en måde der favoriserer bilerne, da det i sidste ende vil føre til mere biltrafik, også i byerne.
Hvad angår de 100.000 folk som har problemer med at tilgå de store byer med offentlig transport, så skal vi selvfølgelig bruge penge på at forbedre deres vilkår, og jeg er stor fortaler for at udbygge og opgradere nærbaner samt busnetværk. Så er det jo heldigt at Kattegat er selvfinansierende og altså ikke spænder ben for dette.