Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/10-22, 12:32Man burde droppe alle de store megaprojekter, og starte nedefra med det billigste, hurtigst at anlægge, mindst støjende, og mest klima og miljøvenlige. Person og godstransport skal minimeres, og derfra cykler, brintbusser eller power to x, elbussernes batterier sviner, BRT med brintbusser eller power to x, letbane, metro, og elektrificeret jernbane, med penge til udvikling af maglev og hyperloop teknologi, samt førerløs drift af alle førnævnte transportformer. Fly og biler skal ingen penge have, ligesom rådet for bæredygtig trafik har foreslået i deres ambitiøse infrastruktur og jernbaneplan.
Elbussers batterier sviner, ja, men det er stadig et ganske minimalt svineri i forhold til alle mulige andre indsatsområder. Brintteknologi giver mening til tog, men det kræver så meget plads og dedikeret infrastruktur at det næppe giver mening til ting der er mindre end tog.
Desuden er der rivende udvikling i mere miljørigtige batterier. Der er store nylige fremskridt i natrium-baserede batterier og jern-luft batterier, og ingen af disse har de samme miljøproblemer som litiumbatterier. Brint er desuden ganske ineffektivt at producere; man mister over halvdelen af energien ved at konvertere strøm til brint og tilbage igen.
Ellers er jeg dog i stor grad enig - flere penge til kollektiv trafik og let persontrafik (fodgængere og cykler). I trafikplanen 2035 blev der kun afsat 2 milliarder til cykelinfrastruktur.
Jeg tror dog ikke at det giver mening at bygge maglev til indenrigs trafik her i Danmark. Tidsbesparelsen i forhold til almindelige højhastighesbaner er meget lille på de afstande vi har her i landet. En magnetbane over Kattegat kunne ganske vist forbinde København og Aarhus på 30 minutter, men prisen ville være enorm. På den meget lange bane kunne der dog godt være potentiale i magnetbane Sverige-København-Tyskland, og evt. Aarhus-Trekantsområdet-Tyskland - men kun hvis der udbygges et større europæisk magnetbanenetværk.
Hyperloop er en dødssejler fordi passagerkapaciteten i praksis kommer til at være langt, langt under hvad der bliver lovet. Den primære årsag til at Musk overhovedet reintroducerede konceptet, er fordi han håbede på at det kunne sabotere Californiens højhastighesbaneprojekt.